МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО РОЗВИТКУ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ОФІЦЕРІВ ЗС УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.253202Ключові слова:
методологія, методологічний підхід, міжкультурна компетентність, Збройні Сили України, багатонаціональне середовище, професійна взаємодія, розвиток, офіцер оперативної ланки управлінняАнотація
Мета статті. Мета дослідження полягає у визначенні методологічних підходів і принципів, на провідних ідеях і положеннях яких відбувається розвиток міжкультурної компетентності офіцерів оперативної ланки управління (далі – офіцерів) Збройних Сил (далі – ЗС) України. Це важливо в умовах євроатлантичної інтеграції України, розширення співпраці з державами-членами НАТО та участі у багатонаціональних операціях.
Методологія. Дослідження базується на аналізі сучасних методологічних підходів і принципів розвитку міжкультурної компетентності, що необхідно у військовій сфері. Для досягнення цілей дослідження було застосовано комплексний метод, який включає комплексне застосування провідних ідей і принципів сучасних методологічних підходів до розвитку міжкультурної компетентності офіцерів ЗС України.
Наукова новизна. Наукова новизна статті полягає у адаптації основних ідей і принципів сучасних методологічних підходів до розвитку міжкультурної компетентності офіцерів ЗС України, які сприяють її цілеспрямованому розвитку в умовах військово-професійної підготовки з урахуванням специфіки військово-професійної діяльності в умовах багатонаціональної взаємодії військовослужбовців різних країн світу. Нині це надзвичайно важливо, оскільки для забезпечення професійного успіху українських офіцерів у складних і різноманітних міжкультурних заходах передбачають швидку адаптацію до культурних відмінностей суб’єктів взаємодії, які впливають на ефективність виконання спільних службових завдань.
Висновки. У статті з’ясовано сутність понять «методологія», «методологічний підхід», визначено основні методологічні підходи (аксіологічний, культурологічний, системний, контекстний, компетентнісний, суб’єктно-діяльнісний, андрагогічний). З’ясовано, що ці методологічні підходи створюють надійне методологічне підґрунтя для вдосконалення програм професійної підготовки офіцерів у міжкультурному аспекті, які діють у багатонаціональних середовищах і забезпечують їхню готовність до ефективної міжкультурної взаємодії.