ІНФОМЕДІЙНА ГРАМОТНІСТЬ ЯК КЛЮЧОВИЙ ЕЛЕМЕНТ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ-СЛОВЕСНИКІВ

Автор(и)

  • Наталія Грона Доктор педагогічних наук, доцент, викладач вищої категорії, викладач-методист, Комунальний заклад «Прилуцький гуманітарно-педагогічний фаховий коледж імені Івана Франка» Чернігівської обласної ради https://orcid.org/0000-0003-2578-2865
  • Тетяна Хомич Кандидат філологічних наук, доцент, завідувач кафедри української мови, літератури та журналістики, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0002-4557-3174

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.253209

Ключові слова:

інфомедійна грамотність, критичне мислення, методика навчання української мови, учитель - словесник

Анотація

У статті на основі методів аналізу й узагальнення наукових джерел, електронних ресурсів, педагогічного спостереження схарактеризовано особливості підготовки учителів української мови і літератури в контексті інфомедійної грамотності.

Метою статті є висвітлення та обґрунтування шляхів ефективної підготовки майбутніх учителів-словесників у контексті інфомедійної грамотності.

Методологія. Застосовано комплекс методів дослідження: теоретичних – аналіз лінгвістичної, психологічної, педагогічної літератури з проблеми дослідження; синтез й узагальнення, порівняння; опрацювання досвіду роботи викладачів ЗВО, визначення поняттєвого апарату дослідження; емпіричних – спостереження й аналіз педагогічних явищ і процесів, колективні та індивідуальні бесіди з метою виявлення основних засад застосування інфомедійних ресурсів у курсі викладання методики навчання української мови.

Наукова новизна. Акцентовано, що використання сучасних інтерактивних техно­логій та методик для розвитку інфомедійної грамотності, які передбачають критичний аналіз текстів, інтерактивне навчання та виховання етичної відповідальності, сприятиме підготовці майбутніх фахівців. Розглянуто вправи й завдання для формування інтегрованих компетентностей майбутніх учителів-словесників, які поєднують мовні, літературні, інформаційні складники та медіакомпоненти. Продемонстровано, як інфо­медійна грамот­ність допомагає майбутнім учителям-словесниками адаптуватися до викликів сучасного інформаційного суспільства та ефективно використовувати інформа­ційні ресурси в освітньому процесі. Теоретико-методологічну основу дослідження складають класичні  та сучасні надбання світової й вітчизняної лінгводидактики педагогіки, психології, діяльнісна  теорія  навчання та розвитку особистості.

Висновки. Уведення інфомедійної грамотності в підготовку майбутніх учителів-словесників є необхідним кроком для забезпечення їхньої професійної компетентності та ефективної адаптації до умов сучасного інформаційного суспільства. Інтеграція інфо­медійної грамотності сприяє підвищенню професійної компетентності майбутніх учителів-словесників, їхньої здатності ефективно взаємодіяти зі здобувачами освіти та адаптуватися до нових викликів ув освітньому середовищі.

Downloads

Опубліковано

25.06.2025

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ В ЗАКЛАДАХ СЕРЕДНЬОЇ І ВИЩОЇ ОСВІТИ