ВПЛИВ ІНТЕРНЕТ-СПІЛКУВАННЯ НА КУЛЬТУРУ МОВЛЕННЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.232101Ключові слова:
інтернет-спілкування, культура мовлення, фахівці Державної кримінально-виконавчої служби України, майбутні вчителіАнотація
Мета дослідження полягає в з’ясуванні впливу інтернет-спілкування на культуру мовлення здобувачів вищої освіти.
Методологія. У процесі дослідження використано різноманітні методи, зокрема: аналіз нормативно-правової бази й наукової літератури з проблеми дослідження – з метою визначення стану розробленості питання й окреслення перспектив його дослідження; зіставлення – для порівняння поглядів різних учених на досліджувану проблему; індукції та дедукції, систематизації й узагальнення – для формулювання висновків. Для з’ясування ставлення колег і здобувачів вищої освіти до порушеної проблеми було проведене анонімне анкетування в GoogleForms, у якому взяли участь здобувачі вищої освіти – майбутні фахівці Державної кримінально-виконавчої служби України і студенти Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка.
Дослідження здійснене на основі поєднання положень низки методологічних підходів, зокрема: компетентнісного (для визначення особливостей формування культури мовлення здобувачів освіти), діяльнісного (залучення здобувачів вищої освіти до активної освітньої діяльності для активізації мисленнєвих процесів), аксіологічного (для формування ціннісно-світоглядних орієнтирів майбутніх фахівців) – які застосовані на засадах взаємо-доповнюваності і відповідності меті дослідження.
Наукова новизна. У статті проаналізовано особливості інтернетного спілкування сучасної молоді, сформульовано рекомендації щодо подолання впливу інтернет-спілкування на культуру мовлення здобувачів вищої освіти.
Висновки. У результаті аналізу констатовано, що сучасні здобувачі вищої освіти – майбутні фахівці Державної кримінально-виконавчої служби і майбутні вчителі – під час спілкування в мережевому просторі використовують сленг, який спрощує комунікацію, сприяє формуванню своєрідної культури. Українська літературна мова в умовах інтернет-спілкування зазнає певних трансформацій на лексичному й синтаксичному рівнях, що позначається на формуванні культури мовлення майбутніх фахівців. Сформульовано низку рекомендацій, які дають змогу підвищити ефективність роботи професорсько-викладацького складу у процесі формування культури мовлення здобувачів вищої освіти.
Посилання
Goroshko, E. I. (2009). Internet-zhanr i funkcionirovanie jazyka v Internete: popytka refleksii [The Internet Genre and the Functioning of Language on the Internet: An Attempt of Reflection]. Zhanry rechi [Genres of speech], 6, 11–27.
Kolokol'ceva, T. N. (2011). Internet-kommunikacija kak zerkalo osnovnyh tendencij razvitija i funkcioniro-vanija russkogo jazyka [Internet communication as a mirror of the main trends in the development and functioning of the Russian language]. Jelektronnyj nauchno-obrazovatel'nyj zhurnal VGPU «Grani poznanija» [Electronic scientific and educational journal of VGPU «Edges of knowledge»], 4 (14), 14-22.
Pro zabezpechennia funktsionuvannia ukrainskoi movy yak derzhavnoi: zakon Ukrainy [About the security of the functioning of the Ukrainian language as a state language: the law of Ukraine]. Available at: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2704-19#Text.
Shhipicina, L. Ju. (2011). Kompleksnaja lingvisticheskaja harakteristika komp'juterno-oposredovannoj kommunikacii (na materiale nemeckogo jazyka): avtoref. ... dok. filol. nauk: 10.02.04. Voronezh.
Shylinska, I. F. (2014). Lingvostylistychni aspekty internet-komunikatsii [Linguistic and stylistic aspects of Internet communications]. Mandrivets [Mandrivets], 5, 67–69.
Chemerkin, S. H. (2009). Ukrainska mova v Interneti: pozamovni ta vnutrishnostrukturni protsesy: mono-hrafiia [Ukrainian Language on the Internet: Reminders and Internal Structural Processes: Monograph]. Kyiv: Osnova.