ФОРМУВАННЯ ІНФОМЕДІЙНОЇ ГРАМОТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ-ФІЛОЛОГІВ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

  • Світлана Гергуль Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0002-6207-7236

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.232102

Ключові слова:

вчитель, інфомедійна грамотність, медіаосвіта, освіта, професійна підготовка, саморозвиток

Анотація

Стаття присвячена дослідженню проблеми формування інфомедійної грамотності майбутніх учителів-філологів у процесі їх професійної підготовки. На основі аналізу наукових праць з даної проблематики уточнено зміст понять «медіаграмотність» й «інфомедійна грамотність»; розглянуто форми роботи зі здобувачами вищої освіти; наведено приклади використання неформальної освіти; представлене авторське бачення алгоритму формування інфомедійної грамотності майбутніх учителів-філологів.
Мета роботи полягає у дослідженні особливостей формування інфомедійної грамотності майбутніх вчителів у процесі їх професійної підготовки.
Методологія дослідження базується на загальних принципах філософії, базових сучасних положеннях педагогічної науки, психології і відображає взаємозв’язок методологічних підходів до вивчення процесу професійної підготовки вчителя. Задля досягнення мети дослідження, результати якого викладені в статті, було використано такі загальнонаукові методи, як аналіз, синтез, узагальнення.
Наукова новизна. У статті представлено досвід формування інфомедійної грамот-ності у студентів – майбутніх вчителів філологічного факультету Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка. Наведені шляхи організації такої роботи можуть бути використані у процесі підготовки майбутніх учителів іншими закладами вищої освіти, зокрема під час викладання освітніх компонентів педагогічного та методичного циклу.
Висновки. У ході проведеного дослідження встановлено, що формування інфомедійної грамотності майбутніх учителів англійської мови у процесі професійної підготовки здійснюється під час опанування ними обов’язкових та вибіркових освітніх компонент педагогічного циклу; відбувається за двома напрямами – формування вміння критично аналізувати інформацію, подану в різних джерелах, та утворення здатності створювати власний якісний контент; з’ясовано, що поєднання традиційних форм та онлайн-курсів в процесі викладання підвищує результативність цього процесу; визначено, що подальшого дослідження потребують питання, які пов’язаній із формуванням цифрової грамотності, вміннями створювати якісний контент та вести професійний блог педагога.

Біографія автора

Світлана Гергуль, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

Researcher ID HRD-4577-2023
Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри
педагогіки та методики викладання іноземних мов,
Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(м. Чернігів, Україна)

Посилання

Gergul, S. M. (2022). Mediaosvita ta mediahramotnist: navchalna prohrama [Media education and media literacy: curriculum]. Chernihiv, Ukraine : T.H. Shevchenko National University 'Chernihiv Colehium'.

Gorodnycha, L. V., Olkhovyk, M. V., Gergul, S. M. (2020). Dosvid vykorystannia onlain-platform pid chas dystantsiinoi pidhotovky maibutnikh filolohiv [Experience of online platforms usage for future philologists' distance teaching]. Retrieved from: https://bit.ly/3LLVX7w.

Zoshyt «Zbirka metodychnykh materialiv dlia formuvannia navychok infomediinoi hramotnosti» [Workbook ‘Selection of methodological materials for infomedia literacy formation’]. 2020. Kyiv: IREX in Ukraine.

Kontseptsiia vprovadzhennia mediaosvity v Ukraini (nova redaktsiia). (2016). [Concept of introduction of media education in Ukraine (new edition)] Retrieved from: https://bit.ly/3IiYseO.

Kucheruk, O. Intehruvannia infomediinoi hramotnosti v prostir movnoi osvity [Integration of media literacy in the field of modern education] Retrieved from: https://bit.ly/3NPgMSc.

Naidonova, L. A. Perspektyvy rozvytku mediaosvity v konteksti bolonskoho protsesu: protsesualna model mediakultury Bolonskyi protses i vyshcha osvita v Ukraini ta Yevropi: problemy y perspektyvy. [Prospects for the development of media education in the context of Bologna process: a procedural model of media culture]. Retrieved from: https://bit.ly/3m3ekJ9.

Poradnyk z infomediinoi hramotnosti dlia uchniv ta vchyteliv suchasnykh zakladiv osvity: Praktykum. [A guide to infomedia literacy for students and readers of current knowledge]. (2021). Edited by S. Gergul, etc. Chernihiv: Desna Poligraph. Retrieved from: https://bit.ly/3nO24Qv.

Downloads

Опубліковано

30.05.2023

Номер

Розділ

ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ Й ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ