ФОРМУВАННЯ ІНФОМЕДІЙНОЇ ГРАМОТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ-ФІЛОЛОГІВ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.232102Ключові слова:
вчитель, інфомедійна грамотність, медіаосвіта, освіта, професійна підготовка, саморозвитокАнотація
Стаття присвячена дослідженню проблеми формування інфомедійної грамотності майбутніх учителів-філологів у процесі їх професійної підготовки. На основі аналізу наукових праць з даної проблематики уточнено зміст понять «медіаграмотність» й «інфомедійна грамотність»; розглянуто форми роботи зі здобувачами вищої освіти; наведено приклади використання неформальної освіти; представлене авторське бачення алгоритму формування інфомедійної грамотності майбутніх учителів-філологів.
Мета роботи полягає у дослідженні особливостей формування інфомедійної грамотності майбутніх вчителів у процесі їх професійної підготовки.
Методологія дослідження базується на загальних принципах філософії, базових сучасних положеннях педагогічної науки, психології і відображає взаємозв’язок методологічних підходів до вивчення процесу професійної підготовки вчителя. Задля досягнення мети дослідження, результати якого викладені в статті, було використано такі загальнонаукові методи, як аналіз, синтез, узагальнення.
Наукова новизна. У статті представлено досвід формування інфомедійної грамот-ності у студентів – майбутніх вчителів філологічного факультету Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка. Наведені шляхи організації такої роботи можуть бути використані у процесі підготовки майбутніх учителів іншими закладами вищої освіти, зокрема під час викладання освітніх компонентів педагогічного та методичного циклу.
Висновки. У ході проведеного дослідження встановлено, що формування інфомедійної грамотності майбутніх учителів англійської мови у процесі професійної підготовки здійснюється під час опанування ними обов’язкових та вибіркових освітніх компонент педагогічного циклу; відбувається за двома напрямами – формування вміння критично аналізувати інформацію, подану в різних джерелах, та утворення здатності створювати власний якісний контент; з’ясовано, що поєднання традиційних форм та онлайн-курсів в процесі викладання підвищує результативність цього процесу; визначено, що подальшого дослідження потребують питання, які пов’язаній із формуванням цифрової грамотності, вміннями створювати якісний контент та вести професійний блог педагога.
Посилання
Gergul, S. M. (2022). Mediaosvita ta mediahramotnist: navchalna prohrama [Media education and media literacy: curriculum]. Chernihiv, Ukraine : T.H. Shevchenko National University 'Chernihiv Colehium'.
Gorodnycha, L. V., Olkhovyk, M. V., Gergul, S. M. (2020). Dosvid vykorystannia onlain-platform pid chas dystantsiinoi pidhotovky maibutnikh filolohiv [Experience of online platforms usage for future philologists' distance teaching]. Retrieved from: https://bit.ly/3LLVX7w.
Zoshyt «Zbirka metodychnykh materialiv dlia formuvannia navychok infomediinoi hramotnosti» [Workbook ‘Selection of methodological materials for infomedia literacy formation’]. 2020. Kyiv: IREX in Ukraine.
Kontseptsiia vprovadzhennia mediaosvity v Ukraini (nova redaktsiia). (2016). [Concept of introduction of media education in Ukraine (new edition)] Retrieved from: https://bit.ly/3IiYseO.
Kucheruk, O. Intehruvannia infomediinoi hramotnosti v prostir movnoi osvity [Integration of media literacy in the field of modern education] Retrieved from: https://bit.ly/3NPgMSc.
Naidonova, L. A. Perspektyvy rozvytku mediaosvity v konteksti bolonskoho protsesu: protsesualna model mediakultury Bolonskyi protses i vyshcha osvita v Ukraini ta Yevropi: problemy y perspektyvy. [Prospects for the development of media education in the context of Bologna process: a procedural model of media culture]. Retrieved from: https://bit.ly/3m3ekJ9.
Poradnyk z infomediinoi hramotnosti dlia uchniv ta vchyteliv suchasnykh zakladiv osvity: Praktykum. [A guide to infomedia literacy for students and readers of current knowledge]. (2021). Edited by S. Gergul, etc. Chernihiv: Desna Poligraph. Retrieved from: https://bit.ly/3nO24Qv.