РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ У ШКОЛЯРІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ: З ДОСВІДУ РОБОТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.232103

Ключові слова:

критичне мислення, молодші школярі, наскрізні вміння, прийоми роботи з розвитку критичного мислення

Анотація

Мета статті. Проаналізувати історію розвитку критичного мислення, з’ясувати сутність поняття та окреслити і запропонувати ефективні прийоми роботи в початковій школі з власного досвіду. Методологія. У статті застосовано такі методи дослідження: метод вивчення наукових джерел стосовно історичного розвитку зазначеної проблеми, сутності поняття «критичне мислення»; метод практичного аналізу щодо визначення ефективних прийомів роботи з формування критичного мислення. Наукова новизна. Проведена систематизація та узагальнення поглядів учених щодо історичного розвитку критичного мислення дозволили визначити сутність означеного поняття та основні прийоми роботи з формування критичного мислення в початковій школі. Висновки. Узагальнення результатів проведеного аналізу сучасних наукових досліджень дало можливість дійти висновку про актуальність зазначеної проблеми, завдяки якій традиційний процес пізнання знаходить індивідуальність і стає свідомим, безперервним та продуктивним. Основні прийми роботи з розвитку критичного мислення допомагають підвищите зацікавленість учнів до уроків, сформувати наскрізні вміння критичного мислення (аналізувати, спостерігати, формулювати власну думку, аргументовано сперечатися робити висновки тощо). У статті проаналізовано історичний розвиток проблеми критичного мислення, починаючи з епохи античності до теперішнього часу, розглянуто погляди науковців та їх висновки щодо сутності поняття, з’ясовано, що критичне мислення містить розумові стратегії та операції високого рівня для формулювання обґрунтованих висновків, рішень і оцінок, доведено що фундаментом розвитку критичного мислення є початкова школа, в якій учні поступово опановують уміння самостійно вчитися, критично мислити, використовувати свої знання у повсякденному житті, окреслено прийоми роботи, що підвищують мотивацію учнів, створюють умови для усвідомлення матеріалу, узагальнення одержаних знань тощо, запропоновано прийоми, які автор активно застосовував у власній педагогічній діяльності в початковій школі.

Біографія автора

Олена Компаній, Херсонський НВК № 51

Доктор педагогічних наук,
учитель вищої категорії,
Херсонський НВК № 51
(Херсон, Україна)

Посилання

Blonsky, P. P. (1964). Razvitie myshlenyia shkolnika [Development of the school building]. Moscow, 143–283.

Brauss, J., Wood, A. (1994). Invaironmentalnoe obrazovanie v shkolakh [Invaironmental offending in schools]. Moscow.

Vygotsky, L. S. (2010). Pedahohycheskaia psykholohyia [Pedagogical psychology]. Moscow: Astrel.

Dewey, J. (1997). Psikholohyia i pedahohika myshlenyia [Psychology and pedagogy of myshleniya]. Moscow: Excellence.

Zair-Bek, S. I., Mushtavinskaya, I. V. (2011). Razvitie kriticheskoho myshlenyia na uroke [Development of critical thinking on the lesson]. Moscow: Enlightenment.

Kuzma-Kachur, M. I, Beiko, L. Historical and pedagogical analysis of the problem of the formation of critical thinking of younger schoolchildren. Retrived from: http://dspace.msu.edu.ua:8080/xmlui/ bitstream/ handle /123456789/3461/Historical_and_pedagogical_analysis_the_problem_formation.pdf? sequence=1&is Allowed=y

New Ukrainian school. Conceptual foundations of secondary school reform. Retriver from: https:// mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/ nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf

Polat, E. S., Bukharkina, M. Yu. (2000). Novye pedahohicheskie i snformatsionnye tekhnolohii v systeme obra-zovanyia [New pedagogical and information technologies in the system of imagery]. Moscow: Academy.

Pometun, O. I. (2020). Nova ukrainska shkola: rozvytok krytychnoho myslennia uchniv pochatkovoi shkoly: navchalno-metodychnyi posibnyk [New Ukrainian school: the development of critical thinking of primary school students: manual]. Kyiv: Osvita Publishing House.

Rubinstein, S. L. (1999). Osnovy obshchei psykholohii [Fundamentals of general psychology]. St. petersburg.: Peter Com.

Downloads

Опубліковано

30.05.2023

Номер

Розділ

ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ Й ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ