РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ У ШКОЛЯРІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ: З ДОСВІДУ РОБОТИ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.232103Ключові слова:
критичне мислення, молодші школярі, наскрізні вміння, прийоми роботи з розвитку критичного мисленняАнотація
Мета статті. Проаналізувати історію розвитку критичного мислення, з’ясувати сутність поняття та окреслити і запропонувати ефективні прийоми роботи в початковій школі з власного досвіду. Методологія. У статті застосовано такі методи дослідження: метод вивчення наукових джерел стосовно історичного розвитку зазначеної проблеми, сутності поняття «критичне мислення»; метод практичного аналізу щодо визначення ефективних прийомів роботи з формування критичного мислення. Наукова новизна. Проведена систематизація та узагальнення поглядів учених щодо історичного розвитку критичного мислення дозволили визначити сутність означеного поняття та основні прийоми роботи з формування критичного мислення в початковій школі. Висновки. Узагальнення результатів проведеного аналізу сучасних наукових досліджень дало можливість дійти висновку про актуальність зазначеної проблеми, завдяки якій традиційний процес пізнання знаходить індивідуальність і стає свідомим, безперервним та продуктивним. Основні прийми роботи з розвитку критичного мислення допомагають підвищите зацікавленість учнів до уроків, сформувати наскрізні вміння критичного мислення (аналізувати, спостерігати, формулювати власну думку, аргументовано сперечатися робити висновки тощо). У статті проаналізовано історичний розвиток проблеми критичного мислення, починаючи з епохи античності до теперішнього часу, розглянуто погляди науковців та їх висновки щодо сутності поняття, з’ясовано, що критичне мислення містить розумові стратегії та операції високого рівня для формулювання обґрунтованих висновків, рішень і оцінок, доведено що фундаментом розвитку критичного мислення є початкова школа, в якій учні поступово опановують уміння самостійно вчитися, критично мислити, використовувати свої знання у повсякденному житті, окреслено прийоми роботи, що підвищують мотивацію учнів, створюють умови для усвідомлення матеріалу, узагальнення одержаних знань тощо, запропоновано прийоми, які автор активно застосовував у власній педагогічній діяльності в початковій школі.
Посилання
Blonsky, P. P. (1964). Razvitie myshlenyia shkolnika [Development of the school building]. Moscow, 143–283.
Brauss, J., Wood, A. (1994). Invaironmentalnoe obrazovanie v shkolakh [Invaironmental offending in schools]. Moscow.
Vygotsky, L. S. (2010). Pedahohycheskaia psykholohyia [Pedagogical psychology]. Moscow: Astrel.
Dewey, J. (1997). Psikholohyia i pedahohika myshlenyia [Psychology and pedagogy of myshleniya]. Moscow: Excellence.
Zair-Bek, S. I., Mushtavinskaya, I. V. (2011). Razvitie kriticheskoho myshlenyia na uroke [Development of critical thinking on the lesson]. Moscow: Enlightenment.
Kuzma-Kachur, M. I, Beiko, L. Historical and pedagogical analysis of the problem of the formation of critical thinking of younger schoolchildren. Retrived from: http://dspace.msu.edu.ua:8080/xmlui/ bitstream/ handle /123456789/3461/Historical_and_pedagogical_analysis_the_problem_formation.pdf? sequence=1&is Allowed=y
New Ukrainian school. Conceptual foundations of secondary school reform. Retriver from: https:// mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/ nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
Polat, E. S., Bukharkina, M. Yu. (2000). Novye pedahohicheskie i snformatsionnye tekhnolohii v systeme obra-zovanyia [New pedagogical and information technologies in the system of imagery]. Moscow: Academy.
Pometun, O. I. (2020). Nova ukrainska shkola: rozvytok krytychnoho myslennia uchniv pochatkovoi shkoly: navchalno-metodychnyi posibnyk [New Ukrainian school: the development of critical thinking of primary school students: manual]. Kyiv: Osvita Publishing House.
Rubinstein, S. L. (1999). Osnovy obshchei psykholohii [Fundamentals of general psychology]. St. petersburg.: Peter Com.