ДО ПИТАННЯ ПРО РІВНІ ВИВЧЕННЯ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ У СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ ТА У ЗВО

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.232105

Ключові слова:

постмодернізм в літературі, постмодерна філософія, деконструкція, інтертексуальність, інтерпретація, карнавальні практики, інтерактивні методи, навчальна гра

Анотація

У статті запропоновано аргументоване виокремлення двох рівнів вивчення курсу зарубіжної літератури у середній школі та на філологічному факультеті університету на матеріалі теми «Література постмодернізму». Відповідне розрізнення наповнено змістом на матеріалі списків першоджерел, провідних понять курсу, міри системності матеріалу тощо.
Важливе місце в статті посідає розкриття конкретних форм навчання, що допомагають учням та студентам опановувати літературний дискурс постмодернізму в інтерактивних формах.
Мета роботи: автори намагаються аргументувати необхідність чіткого поділу матеріалу зарубіжної літератури на два рівня – рівень середньої школи та університету у відповідності до змісту курсу, його складності та системності. Також йдеться про доцільність та критерії відповідного поділу.
Методологія. В статті на основі постмодерних методологічних практик інтертекстуальності та деконструкції пропонуються ігрові практики опанування матеріалом теми, в яких одноразово вивчаються і методологічні засади постмодернізму, і його центральні поняття, а також оречевлюються відповідні художні засоби. При цьому використовуються такі методи дослідження як аналіз, компаративний аналіз, синтез.
Наукова новизна. В статті вперше на матеріалі теми «Література пост-модернізму» розкрито принципову відмінність рівнів вивчення цієї теми в середній школі і в ЗВО на основі аргументованої системи критеріїв та із застосуванням специфічних для кожного рівня інтерактивних практик.
Висновки. Автори статті наполягають на необхідності чіткого розподілу матеріалу за рівнями його вивчення не тільки з боку певних творів літератури, їх обсягу, але й з точки зору понять, провідних принципів, системності матеріалу. Зокрема університетський варіант автори відрізняють від рівня середньої школи більш складними завданнями, пов’язаними з різноманітними інтерпретаціями творів, використанням міжвидових інтертекстів, філософським дискурсом та культурологічним аналізом реалій певного твору. Що ж до шкільної програми, то пропонується більше зосередитися на ігрових практиках постмодернізму як стиля художнього мислення та значно спростити теоретичний рівень його аналізу. На думку авторів, це відповідає сучасному завданню розвантажити учнів середньої школи, особливо учнів випускного, 11 класу, та узгодити навчальний матеріал як із віковими можливостями дітей, так і з рівнем їх соціальної зрілості та культурної компетентності.

Біографії авторів

Леся Пікун, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Кандидат філологічних наук,
доцент кафедри германської філології,
Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка
(м. Чернігів, Україна)

Тетяна Чередник, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Кандидат філологічних наук,
доцент кафедри германської філології,
Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка
(м. Чернігів, Україна)

Посилання

Gladishev, V. V. (2006). Teorіya і praktika kontekstnogo vivchennya khudozhnіkh tvorіv u shkіl'nomu kursі zarubіzhnoї lіteraturi: monografіya. [Theory and Practice of Contextual Study of Pieces of Art in the School Course of World Literature: Monograph]. Mikolaїv: Іlіon. [in Ukrainian].

Devdera M. Perevantazhennya urokami u shkolі: shcho robiti? [Overloading With Lessons at School: What Should We Do?] Retrieved from: https://zn.ua/ukr/EDUCATION/perevantazhennja-urokami-u-shkoli-shcho-robiti.html [in Ukrainian].

Instruktyvno-metodychni rekomendatsii shchodo orhanizatsii osvitnoho protsesu ta vykladannia navchalnykh predmetiv u zakladakh zahalnoi serednoi osvity u 2022/2023 navchalnomu rotsi [Instructional and methodological recommendations regarding the organization of the educational process and the teaching of educational subjects in institutions of general secondary education in the 2022/2023 academic year]. Retrieved from: Instruktazh-metod_rekom_shchodo_orhaniz_.pdf (osvita.ua) [in Ukrainian].

Moroz, I. O. Dystantsiinyi urok iz zarubizhnoi literatury «Literatura postmodernizmu» dlia 11 klasu z vykorystanniam intelekt-karty [Distance lesson on foreign literature «Literature of postmodernism» for the 11th grade using an intelligence map]. Retrieved from: Дистанційний урок із зарубіжної літератури «Література постмодернізму» для 11 класу з використанням інтелект-карти. Конспект. Зарубіжна література (vseosvita.ua) [in Ukrainian].

Proselkova, O. O. Kreolіzovanі teksti: nestandartniy pіdkhіd do vivchennya lіteraturi [Creolized Texts: A Non-Standard Approach to the Literature Study] Retrieved from: https://naurok.com.ua/post/kreolizovani-teksti-nestandartniy-pidhid-do-vivchennya-literaturi [in Ukrainian].

Romanets, A. O. Navchal'nі perevantazhennya – golovna pereshkoda v realіzatsії osvіtnіkh і vikhovnikh zavdan' suchasnoї shkoli [Overload in Study is the Main Obstacle in the Educational Tasks Implementation at Modern School] Retrieved from: https://naurok.com.ua/navchalni-perevantazhennya-golovna-pereshkoda-v-realizaci-osvitnih-i-vihovnih-zavdan-suchasno-shkoli-17877.html [in Ukrainian].

Khymynets, A. Postmodernizm. Portret doby [Khymynets A. Postmodernism. Portrait of the day] Retrieved from: Постмодернізм. Портрет доби – 11 клас – Зарубіжна література – Допомога учню і вчителю – Світ літератури (svitliteraturu.com) [in Ukrainian].

Khomenko, V. (2012). Efektyvnist vykorystannia interaktyvnykh tekhnolohii u protsesi vyvchennia postmodernoi literatury [Khomenko V. The effectiveness of using interactive technologies in the process of studying postmodern literature]. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly [Psychological and pedagogical problems of the village school], 42, 2, 121-128. [in Ukrainian].

Yatsenko, T. O., Shevchenko, Z. O. (2012). Khudozhnya lіteratura v kontekstі svіtovoї kul'turi: metod. posіb. [Science Fiction in the Context of World Culture: A Methodological Guide]. Kyiv: Ped. dumka. [in Ukrainian].

Downloads

Опубліковано

31.05.2023

Номер

Розділ

ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ Й ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ