ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ОСВІТИ В УКРАЇНІ У ХVІІІ СТ.: НАЦІОНАЛЬНИЙ І ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ВИМІРИ

Автор(и)

  • Ірина Соломаха Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0009-0007-4827-8027

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.232106

Ключові слова:

освіта, заклад освіти, національний вимір, європейський вимір

Анотація

Метою роботи є характеристика особливостей розвитку української освіти як синергії діяльності навчальних закладів у XVIII ст. у різних контекстах: національному та європейському.
Методологію дослідження проблеми розвитку української освіти у XVIII ст. становлять наративний, герменевтичний та історико-компаративістський методи, які забезпечили комплексний підхід у вивченні окресленої теми. Наративний і герменевтичний методи забезпечили збір, опис і оцінку історико-педагогічних фактів, що стосуються розвитку освіти в Україні у XVIII ст. Історико-компаративістський метод дозволив охарактеризувати українську освіту як динамічний феномен у національному та європейському контекстах. У процесі дослідження були використані й загальнонаукові методи аналізу, синтезу, узагальнення.
Наукова новизна статті полягає в тому, що в ній узагальнено досвід розвитку української освіти у XVIII ст. як національного та європейського феномена.
Висновки. Особливості розвитку освіти в Україні у XVIII ст. можна охарактеризувати у двох вимірах: національному та європейському. Сприйняття українським шкільництвом західноєвропейського культурно-освітнього досвіду відбувалося на різних рівнях шляхом запозичення окремих елементів цього досвіду, насамперед його змісту та форм. Європейський вектор української освіти представлений кількома компонентами (використання в освітньому процесі закладів освіти України латині та навчальної літератури, написаної європейськими науковцями, вивчення європейських мов, а також імплементація певних традицій єзуїтських або інших католицьких шкіл; видавництво праць українських учених у друкарнях Європи та поширення цих творів у культурному полі європейських країн; поїздки українців на навчання до європейських університетів, і навпаки, навчання європейців у закладах освіти України, насамперед у Києво-Могилянській академії; створення та діяльність єзуїтських та інших католицьких шкіл на Правобережжі). Але, наголосимо, що це не був односторонній процес: європейська освіта також збагачувалася за рахунок здобутків української культури, зокрема шляхом поширення в інших країнах творів українських науковців.

Біографія автора

Ірина Соломаха, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

Кандидат філософських наук, доцент,
доцент кафедри права, філософії та політології,
Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(м. Чернігів, Україна)

Посилання

Istoriia ta istoryky u Lvivskomu universyteti: tradytsii ta suchasnist (do 75-littia stvorennia istorychnoho fakultetu) [History and historians at Lviv University: traditions and modernity (to the 75th anniversary of the history faculty)]: kolektyvna monohrafiia (2015) / za redaktsiieiu L. Zashkilniaka ta P. Sierzhengy. Lviv : PAIS. Retrieved from: https://shron2.chtyvo.org.ua/Zbirnyk_statei/Istoriia_ta_istoryky_u_Lvivskomu_ universyteti_ tradytsii_ta_suchasnist_do_75-littia_stvorennia_istory.pdf?PHPSESSID=8epn8qgd3o245d68do4v9dl2j4.

Mykytas, V. (1994). Davnoukrainski studenty i profesory [Ancient Ukrainian students and professors]. Kyiv: Abrys.

Navolska, H. (2017). Instytsiiuvannia kulturno-osvitnoi diialnosti ordenu yezuitiv u rannomodernomu ukrainskomu suspilstvi: kontseptualni aktsenty istoryko-pedahohichnoi fenomenolohii [Institutionalization of Cultural and Educational Activities of the Jesuit Order in Early Modern Ukrainian Society: Conceptual Accents of Historical and Pedagogical Phenomenology]. Naukovyi visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. 1(18), 47–53.

Petrov, N. Y. (1904). Znachenye Kyevskoi Akademyy v razvytyy dukhovnыkh shkol v Rossyy s uchrezhdenyia Sv. Synoda v 1721 hodu y do polovyni XVIII veka [The importance of the Kiev Academy in the development of theological schools in Russia from the establishment of the Synod in 1721 to the half of the XVIII century]. Kyev : Typohrafyia Y. Y. Horbunova.

Posokhova, L. (2011). Na perekhresti kultur, tradytsii, epokh : pravoslavni kolehiumy Ukrainy naprykintsi XVII – na pochatku KhIKh stolittia. [At the crossroads of cultures, traditions, epochs: Orthodox colleges of Ukraine in the late XVII – early XIX century]. Kharkiv: KhNU imeni V.N. Karazina.

Posokhova, L. Yu. (2009). Pravoslavni kolehiumy Ukrainy XVII – XVIII st. u konteksti transformatsii yevropeiskoi universytetskoi tradytsii [Orthodox colleges of Ukraine of the XVII – XVIII centuries in the context of transformation of the European university tradition]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.N.Karazina. Istoriia. 41 (908), 150–159.

Prokopovych, F. (2003). Dukhovnyi rehlament [Spiritual regulations]. Istoriia ukrainskoi shkoly i pedahohiky: khrestomatiia / uporiadnyk O. O. Liubar. Kyiv: Znannia.

Siropolko, S. (2001). Istoriia osvity v Ukraini [History of education in Ukraine]. Lviv: Afisha.

Sukhomlynska, O. (2003). Periodyzatsiia pedahohichnoi dumky v Ukraini: kroky do novoho vymiru [Periodization of Pedagogical Thought in Ukraine: Steps Toward a New Dimension]. Istoryko-pedahohichnyi protses: novi pidkhody do zahalnykh problem. Kyiv: A.P.N.

Travkina, O. I. (2000). Chernihivskyi kolehium (do 300-richchia zasnuvannia) [Chernihiv Collegium (to the 300th anniversary of its foundation)]. Ukrainskyi istorychnyi zhurnal. 5, 68–78; 6, 83–93.

Yakovenko, N. M. (2001). Protestantski i katolytski shkoly. Zamoiska akademiia [Protestant and Catholic schools. Zamoysc academy]. Istoriia ukrainskoi kultury: u piaty tomakh. T. 2. Kyiv: Naukova dumka. Retrieved from: http://litopys.org.ua/istkult2/ikult239.htm.

Yanchenko, T. V. (2016). Pedolohiia v Ukraini ta zarubizhzhi: teoriia ta praktyka [Pedology in Ukraine and abroad: theory and practice]: monohrafiia / naukovyi redaktor O. V. Sukhomlynska. Chernihiv, Ukraine: Desna Polihraf.

Downloads

Опубліковано

31.05.2023

Номер

Розділ

ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ Й ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ