СТАН ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.253163Ключові слова:
нормативно - правові акти, студенти, фізичне виховання, дистанційне навчання, здоров’яАнотація
Даним дослідженням було виявлено та описано проблеми викладання навчальної дисципліни «Фізичне виховання» на сучасному етапі функціонування закладів вищої освіти України в умовах воєнного стану. Проблема викладання фізичного виховання у закладах вищої освіти на сучасному етапі має надзвичайно важливе значення, адже у складний період війни як ніколи важливими є здоров’я, фізична підготовленість та фізична працездатність студентської молоді. У цьому полягає важливе стратегічне значення фізичного виховання і залежить рівень обороноздатності країни.
Мета дослідження – вивчити та проаналізувати стан фізичного виховання у вищих закладах освіти України на сучасному етапі в умовах війни.
Методологічною основою даного наукового дослідження є використання системного та особистісно-орієнтованого підходів для аналізу науково-методичних джерел та нормативно-правових актів, що забезпечують здійснення навчального процесу з фізичного виховання і фізкультурно-оздоровчої діяльності студентів вищих закладів освіти України. У роботі було проведено багаторівневий системний аналіз науково-методичної літератури, що ґрунтується на наступних рівнях пізнання: філософський, загально-науковий, частково-науковий, конкретно-науковий.
Наукова новизна. На базі аналізу науково-методичної, спеціальної та нормативно-правової літератури з теми дослідження було описано сучасний стан фізичного виховання та виявлені основні проблеми фізичного виховання у закладах вищої освіти України в умовах воєнного стану.
Висновки. Дослідження стану фізичного виховання у закладах вищої освіти України на сучасному етапі в умовах воєнного стану виявило ряд серйозних проблем: погіршення нормативно-правової бази фізичного виховання призвело до великої кількості протиріч, що негативно впливає на рівень здоров’я студентів; викладання навчальної дисципліни «Фізичне виховання», що здійснюється у більшості закладів вищої освіти лише на першому курсі навчання не забезпечує всебічний розвиток особистості, формування здорового способу життя, а також не сприяє безперервності та послідовності занять фізичним вихованням протягом всього періоду навчання. А отже, не виконуються головні засади формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту; дистанційний та змішаний формат навчання сприяв гіподинамії та негативно вплинув на рівень рухової активності, фізичної підготовленості і здоров’я студентів закладів вищої освіти України; досвід впровадження дистанційного навчання з фізичного виховання для викладачів та студентів не можна назвати вдалим через неготовність окремих учасників освітнього процесу до змін, що викликані безпековою ситуацією; посилились негативні тенденції слабкої мотивації студентів до занять з фізичного виховання; залишкове відношення до фізичного виховання з боку окремих керівників закладів вищої освіти демотивує учасників освітнього процесу. Часто спостерігається відношення до фізичного виховання як до чогось другорядного, ігнорування нормативно-правових актів, скорочення навчальних годин фізичного виховання на користь інших навчальних дисциплін, скорочення кадрів та недостатнє фінансування фізкультурно-оздоровчих заходів; доводиться констатувати недостатньо високий рівень інтересу студентської молоді до фізичної культури та спорту.