СТАН ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ

Автор(и)

  • Павло Оксьом Кандидат наук з фізичного виховання та спорту, доцент кафедри хореографії і спортивних дисциплін, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка https://orcid.org/0000-0001-7959-2405
  • Олег Шумаков Старший викладач кафедри громадського здоров’я та медико- біологічних основ фізичної культури, Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка https://orcid.org/0000-0002-4801-0967

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.253163

Ключові слова:

нормативно - правові акти, студенти, фізичне виховання, дистанційне навчання, здоров’я

Анотація

Даним дослідженням було виявлено та описано проблеми викладання навчальної дисципліни «Фізичне виховання» на сучасному етапі функціонування  закладів вищої  освіти України в умовах воєнного стану. Проблема викладання фізичного виховання у закладах вищої освіти на сучасному етапі має надзвичайно важливе значення, адже у складний період війни як ніколи важливими є здоров’я, фізична підготовленість та фізична працездатність студентської молоді. У цьому полягає  важливе стратегічне значення фізичного виховання і залежить рівень обороноздатності країни. 

Мета дослідження – вивчити та проаналізувати стан фізичного виховання у вищих закладах освіти України на сучасному етапі  в умовах війни.

Методологічною основою даного наукового дослідження є використання системного та особистісно-орієнтованого підходів для аналізу науково-методичних джерел та нормативно-правових актів, що забезпечують здійснення навчального процесу з фізичного виховання і фізкультурно-оздоровчої діяльності студентів вищих закладів освіти України. У роботі було проведено  багаторівневий системний аналіз науково-методичної літератури, що ґрунтується на наступних рівнях пізнання: філософський, загально-науковий, частково-науковий, конкретно-науковий.

Наукова новизна. На базі аналізу науково-методичної, спеціальної та нормативно-правової літератури з теми дослідження було описано сучасний стан фізичного виховання  та виявлені основні проблеми  фізичного виховання у закладах вищої освіти України в умовах воєнного стану.

Висновки. Дослідження стану фізичного виховання у закладах вищої освіти України на сучасному етапі  в умовах воєнного стану виявило ряд серйозних проблем: погіршення нормативно-правової бази фізичного виховання призвело до великої кількості протиріч, що негативно  впливає на рівень здоров’я студентів; викладання навчальної дисципліни «Фізичне  виховання», що здійснюється у більшості закладів вищої освіти лише на першому курсі навчання не забезпечує всебічний розвиток особистості, формування здорового способу життя, а також не сприяє безперервності та послідовності занять фізичним вихованням протягом всього періоду навчання. А отже, не виконуються головні засади формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту; дистанційний та змішаний формат навчання сприяв гіподинамії та негативно вплинув на рівень рухової активності, фізичної підготовленості і здоров’я студентів закладів вищої освіти України; досвід впровадження дистанційного навчання з фізичного виховання для викладачів та студентів не можна назвати вдалим через неготовність окремих учасників освітнього процесу до змін, що викликані безпековою ситуацією; посилились негативні тенденції слабкої мотивації студентів до занять з фізичного виховання; залишкове відношення до фізичного виховання з боку окремих керівників  закладів вищої  освіти демотивує учасників освітнього процесу. Часто спостерігається відношення до фізичного виховання як до чогось другорядного,  ігнорування нормативно-правових актів, скорочення навчальних годин фізичного виховання на користь інших навчальних дисциплін, скорочення кадрів та недостатнє фінансування фізкультурно-оздоровчих заходів; доводиться констатувати недостатньо високий рівень інтересу студентської молоді до фізичної культури та спорту.

Downloads

Опубліковано

24.07.2025

Номер

Розділ

СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ЗДОРОВ'Я ТА ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ У ПЕДАГОГІЧНІЙ ОСВІТІ