НАВЧАЛЬНИЙ СПЕЦКУРС «ЕСТЕТИКА ІСТОРІЇ» ДЛЯ СТУДЕНТІВ ГУМАНІТАРНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.232109Ключові слова:
навчальний спецкурс, філософія історії, естетика історії, історичний наратив, історичний процесАнотація
У статті пропонується попередній проєкт навчального спецкурсу «Естетика історії», над створенням якого працюють автори статті, що пропонується. Дисципліна передбачається для вивчення здобувачами вищої освіти – майбутніми фахівцями у галузі гуманітарних наук, насамперед філософами, істориками, культурологами.
Метою роботи є визначення істотних характеристик спецкурсу «Естетика історії» (значення, обсягу, завдань тощо).
Методологією дослідження постає поєднання методів критичного раціоналізму та психології освітньо-виховного процесу.
Наукова новизна полягає в обґрунтуванні доцільності введення до навчального процесу українських закладів вищої освіти спецкурсу з естетики історії, а також у розкритті семантики та методики викладання відповідного курсу.
Висновки. Як доводиться у статті, до вивчення естетики історії доцільно вдаватися студентам-гуманітаріям останнього (четвертого) року навчання, позаяк належне опанування курсом передбачає володіння базовими знаннями з філософії, естетики та історії (вивчення відповідних навчальних дисциплін обов’язково повинне бути заплановане розробниками освітньо-професійних програм із підготовки гуманітаріїв). Структура спецкурсу «Естетика історії» має відповідати структурі цієї порівняно маловідомої та ще достатньо «цілинної» філософської дисципліни, метою якої виступає дослідження розвитку історичного наративу та історичного процесу з позицій естетики. У межах цього навчального курсу слід виділити три частини. У пропедевтичній (вступній) частині доречно навести приклади різних дефініцій широковживаного поняття «естетика» й уточнити, в якому сенсі передусім воно буде використовуватися під час вивчення курсу. Окрім того, ознайомлення з дисципліною необхідно почати також із визначення поняття «естетика історії», стислого екскурсу до історії цієї галузі знань та здійснення її функціонального аналізу. Другу та третю частини слід присвятити філософсько-естетичному осмисленню історичного наративу (як власне наукового, так і художнього) та історичного процесу. Таким чином, навчальну дисципліну «Естетика історії» доречно ввести до освітньо-виховних програм із підготовки спеціалістів-гуманітаріїв у якості вибіркової дисципліни.
Посилання
Verle, A. V. (2005). Esteticheskije ritmy istoriji [Aesthetic rythmes of history]. Candidate`s thesis. Sankt-Peterburg [in Russian].
Hulyga, A. V. (1974). Estetika istoriji [Aesthetics of history]. Moskva: Nauka [in Russian].
Isupov, K. G. (1992). Russkaja estetika istoriji [Russian aesthetics of history]. Sankt-Peterburg: Izd-vo Vysshyh gumanitarnyh kursov [in Russian].
Lychkovah, V. A. (2011). Neklasychna estetyka v kul`turnomu prostori XX – pochatky XXI stolit`: monografija [Non-classical aesthetics in cultural space of the 20th – beginning of 21st centuries: Monograph]. Kyiv: NAKKKiM [in Ukrainian].
Dyroff, A. (1925) Betrachtungen űber Geschichte. Köln [in German].
Munslow, A. (2022) The Aesthetics of History. Routledge [in English].
Rüsen, J. (1990). Rhetoric and Aesthetics of History: Leopold von Ranke. History and Theory, 1990, Volume 29, No. 2, 190–204 [in English].
Simashenkov, P. (2019) Aesthetics of history: the example of Russia. Modern European Researches, 2019, № 3, 47–55 [in English].