ОСВІТНЯ ПОЛІТИКА ТА ЦІННОСТІ ДЕМОКРАТІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.232110

Ключові слова:

вища освіта, демократія, потенціал освіти, наука, глобальний світ

Анотація

У статті проаналізовано інтелектуальний та соціальний потенціал системи вищої освіти в Україні шляхом розгляду її нормативно-правової основи у вигляді головного профільного закону.
Мета роботи полягає у критичному аналізі концептуальних засад організації вищої освіти в сучасної Україні та виявлені тих її першочергових вад, що не дозволяють їй досягти належного рівня, здатного забезпечити конкурентоспроможність українського суспільства в глобальному світі.
Методологія. Аналіз освітньої політики здійнюється не через розгляд наявного стану освітньої системи, а через виявлення умов можливості освітніх практик (трансцеденталістський підхід). Інакше кажучи, аналізується не фактичність освіти, а її потенціал розвитку. Через змістову неможливість охопити в одному розгляді всю освітню систему, автор вдається до двох методологічних обмежень: (1) зосередити увагу лише на феномені вищої освіти; (2) теоретичну реконструкцію потенціалу освіти здійснити шляхом аналізу правової основи, що задає регулятиви існування освітньої системи.
Наукова новизна. В статті соціально-перетворювальний потенціал освіти розкрито через аналіз її нормативної основи у вигляді головного закону, що регулює діяльність в царині вищої освіти. Завдяки такому підходу виявлено, що наявний правовий регулятив не спроможний служити продуктивною основою організації вищої освіти у відповідності до потреб розвитку сучасного демократичного суспільства. Ця обставина є одним з ключових чинників, що обмежує потенціал українського університету та спричиняє фактичну стагнацію освітньої системи країни.
Висновки. Попри поліпшення нормативно-правового забезпечення вищої освіти діючим профільним законом, він зберігає деякі застарілі, навіть вочевидь архаїчні та неефективні форми організації науково-освітньої діяльності, не створює можливостей для глибоких якісних перетворень в освітній сфері і, оптимізуючи існуючу ситуацію, разом з тим законодавчо не розв’язує основних гострих проблем української вищої освіти. Однак йдеться не просто про недоліки закону «Про вищу освіту». Предметом аналізу у статті був, уможливлений її нормативно-правовою основою. Теоретична реконструкція потенціал вищої освіти в Україні та перспектив її розвитку призводить до висновку про все ще існуючу і не подолану архаїчність, моральну та концептуальну застарілість моделі українського університету. Закон вочевиднює відсутність дієвої державної, політичної волі щодо розбудови в Україні сучасної, конкурентоспроможної системи освіти. Модель вищої освіти, легітимована цим законом, не здатна ані забезпечити освітній процес через участь в наукових дослідженнях (що є фундаментальною вимогою університетської освіти), ані сприяти зміцненню і розвитку української демократії, посиленню ролі та впливу демократичних цінностей у суспільному житті, ані сприяти режиму продуктивного навчання відповідно до сучасних можливостей мобільності та глобального освітнього простору.

Біографія автора

Вікторія Шамрай, Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України

Кандидат філософських наук, старший дослідник,
старший науковий співробітник відділу соціальної філософії,
Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України
(м. Київ, Україна)

Посилання

Hoshe, M. (2006) Shkola v shkoli sebe samoi [School in the school itself]. Demokratiia protyy sebe samoi [Democracy vs. herself]. Kyiv: Ukr. tsentr dukh. k-ry, 118-170. [in Ukrainian].

Diui, D. (2003). Demokratiia i osvita. [Democracy and education]. Lviv: Litopys. [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» [Law of Ukraine on Higher Education]. Retrieved from: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [in Ukrainian].

Yeher, V. (2001). Paideiia. Vospytanye antychnoho hreka [Paideia. Education of the Ancient Greek]. Moscow, 1. [in Russian].

K obshchestvam znanyia. Vsemyrnyi doklad YuNESKO. [To knowledge societies. UNESCO World Report], (2005). Paryzh: Yzd-vo YuNESKO. Retrieved from: http://www.ifap.ru/library/book042.pdf [in Russian].

Kviiek, M. (2009). Universytet i derzhava. [University and state]. Kyiv: Takson [in Ukrainian].

Kultaieva, M.D. (2019). Filosofska pedahohika i dukhovne onovlennia suchasnykh suspilstv [Philosophical pedagogy and spiritual renewal of modern societies]. Kharkiv. [in Ukrainian].

«Osvita u vyklykakh sohodennia: svitovi ta ukrainski konteksty»: Materialy KhKhII Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Osvita i dolia natsii» (25–26 chervnia 2021 roku). (2021). [Education in Modern Challenges: World and Ukrainian Contexts»: Proceedings of the XXII International Scientific and Practical Conference «Education and the Fate of the Nation]. Kharkiv: KhNPU. 96 s. Retrieved from: https://dspace. hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/ed46bd83-60ed-47d5-9e16-b9b3503c47e9/content [in Ukrainian].

Poiasniuvalna zapyska do proektu Zakonu Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» [Explanatory note to the draft Law of Ukraine «On Higher Education»]. Retrieved from: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/pubFile/1014324 [in Ukrainian].

Filosofski zasady transformatsii vyshchoi osvity v Ukraini na pochatku ХХI stolittia. (2007). [Philosophical Foundations of the Transformation of Higher Education in Ukraine at the Beginning of the 21st Century]. Kyiv: Pedahohichna dumka. [in Ukrainian].

Filosofsko-metodolohichni zasady pidvyshchennia yakosti vyshchoi osvity v Ukraini: yevropeiskyi vymir [Philosophical and methodological grounds for improving the quality of higher education in Ukraine: European dimension]. Kyiv: Pedahohichna dumka. [in Ukrainian].

Freire, P. (2003). Pedahohika pryhnoblenykh [Pedagogy of the oppressed]. Kyiv: Yunivers. [in Ukrainian].

Downloads

Опубліковано

31.05.2023

Номер

Розділ

ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ Й ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ