ОСВІТНЯ ПОЛІТИКА ТА ЦІННОСТІ ДЕМОКРАТІЇ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.232110Ключові слова:
вища освіта, демократія, потенціал освіти, наука, глобальний світАнотація
У статті проаналізовано інтелектуальний та соціальний потенціал системи вищої освіти в Україні шляхом розгляду її нормативно-правової основи у вигляді головного профільного закону.
Мета роботи полягає у критичному аналізі концептуальних засад організації вищої освіти в сучасної Україні та виявлені тих її першочергових вад, що не дозволяють їй досягти належного рівня, здатного забезпечити конкурентоспроможність українського суспільства в глобальному світі.
Методологія. Аналіз освітньої політики здійнюється не через розгляд наявного стану освітньої системи, а через виявлення умов можливості освітніх практик (трансцеденталістський підхід). Інакше кажучи, аналізується не фактичність освіти, а її потенціал розвитку. Через змістову неможливість охопити в одному розгляді всю освітню систему, автор вдається до двох методологічних обмежень: (1) зосередити увагу лише на феномені вищої освіти; (2) теоретичну реконструкцію потенціалу освіти здійснити шляхом аналізу правової основи, що задає регулятиви існування освітньої системи.
Наукова новизна. В статті соціально-перетворювальний потенціал освіти розкрито через аналіз її нормативної основи у вигляді головного закону, що регулює діяльність в царині вищої освіти. Завдяки такому підходу виявлено, що наявний правовий регулятив не спроможний служити продуктивною основою організації вищої освіти у відповідності до потреб розвитку сучасного демократичного суспільства. Ця обставина є одним з ключових чинників, що обмежує потенціал українського університету та спричиняє фактичну стагнацію освітньої системи країни.
Висновки. Попри поліпшення нормативно-правового забезпечення вищої освіти діючим профільним законом, він зберігає деякі застарілі, навіть вочевидь архаїчні та неефективні форми організації науково-освітньої діяльності, не створює можливостей для глибоких якісних перетворень в освітній сфері і, оптимізуючи існуючу ситуацію, разом з тим законодавчо не розв’язує основних гострих проблем української вищої освіти. Однак йдеться не просто про недоліки закону «Про вищу освіту». Предметом аналізу у статті був, уможливлений її нормативно-правовою основою. Теоретична реконструкція потенціал вищої освіти в Україні та перспектив її розвитку призводить до висновку про все ще існуючу і не подолану архаїчність, моральну та концептуальну застарілість моделі українського університету. Закон вочевиднює відсутність дієвої державної, політичної волі щодо розбудови в Україні сучасної, конкурентоспроможної системи освіти. Модель вищої освіти, легітимована цим законом, не здатна ані забезпечити освітній процес через участь в наукових дослідженнях (що є фундаментальною вимогою університетської освіти), ані сприяти зміцненню і розвитку української демократії, посиленню ролі та впливу демократичних цінностей у суспільному житті, ані сприяти режиму продуктивного навчання відповідно до сучасних можливостей мобільності та глобального освітнього простору.
Посилання
Hoshe, M. (2006) Shkola v shkoli sebe samoi [School in the school itself]. Demokratiia protyy sebe samoi [Democracy vs. herself]. Kyiv: Ukr. tsentr dukh. k-ry, 118-170. [in Ukrainian].
Diui, D. (2003). Demokratiia i osvita. [Democracy and education]. Lviv: Litopys. [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» [Law of Ukraine on Higher Education]. Retrieved from: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [in Ukrainian].
Yeher, V. (2001). Paideiia. Vospytanye antychnoho hreka [Paideia. Education of the Ancient Greek]. Moscow, 1. [in Russian].
K obshchestvam znanyia. Vsemyrnyi doklad YuNESKO. [To knowledge societies. UNESCO World Report], (2005). Paryzh: Yzd-vo YuNESKO. Retrieved from: http://www.ifap.ru/library/book042.pdf [in Russian].
Kviiek, M. (2009). Universytet i derzhava. [University and state]. Kyiv: Takson [in Ukrainian].
Kultaieva, M.D. (2019). Filosofska pedahohika i dukhovne onovlennia suchasnykh suspilstv [Philosophical pedagogy and spiritual renewal of modern societies]. Kharkiv. [in Ukrainian].
«Osvita u vyklykakh sohodennia: svitovi ta ukrainski konteksty»: Materialy KhKhII Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Osvita i dolia natsii» (25–26 chervnia 2021 roku). (2021). [Education in Modern Challenges: World and Ukrainian Contexts»: Proceedings of the XXII International Scientific and Practical Conference «Education and the Fate of the Nation]. Kharkiv: KhNPU. 96 s. Retrieved from: https://dspace. hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/ed46bd83-60ed-47d5-9e16-b9b3503c47e9/content [in Ukrainian].
Poiasniuvalna zapyska do proektu Zakonu Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» [Explanatory note to the draft Law of Ukraine «On Higher Education»]. Retrieved from: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/pubFile/1014324 [in Ukrainian].
Filosofski zasady transformatsii vyshchoi osvity v Ukraini na pochatku ХХI stolittia. (2007). [Philosophical Foundations of the Transformation of Higher Education in Ukraine at the Beginning of the 21st Century]. Kyiv: Pedahohichna dumka. [in Ukrainian].
Filosofsko-metodolohichni zasady pidvyshchennia yakosti vyshchoi osvity v Ukraini: yevropeiskyi vymir [Philosophical and methodological grounds for improving the quality of higher education in Ukraine: European dimension]. Kyiv: Pedahohichna dumka. [in Ukrainian].
Freire, P. (2003). Pedahohika pryhnoblenykh [Pedagogy of the oppressed]. Kyiv: Yunivers. [in Ukrainian].