ТЕХНОЛОГІЯ ДЕБРИФІНГУ В НАВЧАННІ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.232111Ключові слова:
технологія дебрифінгу, навчання іноземної мови, модель організації навчання, англійська мова, іншомовна комунікативна компетентність, студентиАнотація
Метою статті є аналіз особливостей технології дебрифінгу у навчанні іноземної мови. Поставлена мета передбачає розв’язання таких завдань дослідження: з’ясувати сутність технології дебрифінгу у навчанні іноземної мови (поняття «дебрифінг», мету, функції, загальні структурні елементи, залучені до процесу дебрифінгу); виокремити етапи навчання дебрифінгу; запропонувати модель навчання дебрифінгу іноземною мовою.
Методологія статті. Досягненню мети й вирішенню поставлених завдань сприяло використання таких методів дослідження, як аналіз і порівняння психологічних, педагогічних і методичних наукових джерел для визначення стану розробленості проблеми технології дебрифінгу у навчанні іноземної мови; синтез, узагальнення і систематизація для формування іншомовної компетентності з використанням технології дебрифінгу; моделювання для побудови моделі організації навчання іншомовного спілкування з використанням технології дебрифінгу.
Наукова новизна. У статті вперше розроблено модель навчання дебрифінгу іноземною мовою, подальшого розвитку набули положення про структурні елементи, спільні для більшості форм проведення дебрифінгу під час навчання іноземної мови. Висновки. У результаті дослідження визначено технологію дебрифінгу: термінологію поняття «дебрифінг», мету, функції, загальні структурні елементи, залучені до процесу дебрифінгу. У роботі визначено, що використання технології дебрифінгу сприяє зменшенню індивідуального та групового напруження на заняттях з іноземної мови, посилює групову підтримку та допомагає студентам у складних умовах, особливо зараз, у яких вони опинилися під час воєнного стану в Україні. Зроблено аналіз наукових досліджень проблеми застосування дебрифінгу на заняттях в Україні та за кордоном. Підкреслено, що незважаючи на суттєві дослідження технології дебрифінгу, проблема навчання студентів дебрифінгу іноземною мови залишається поза увагою вчених як у теоретичному, так і в методичному аспектах, що негативно позначається на якості професійної підготовки студентів і подальшої їхньої діяльності. Виокремлено етапи навчання дебрифінгу. Запропоновано модель навчання дебрифінгу іноземною мовою.
Посилання
Bykonya, O.P. (2017). Teoretyko-metodychni zasady samostiynoyi pozaaudytornoyi roboty z anhliysʹkoyi movy studentiv ekonomichnykh spetsialʹnostey [Theoretical and Methodological Foundations of Economic Speciality Students’ Independent Extracurricular Self-Study Work on English]. Dysertatsiya na zdobuttya naukovoho stupenya doktora pedahohichnykh nauk [Thesis for a Doctorate Degree in Pedagogical Studies]. Kyiv [in Ukrainian].
Descartes, R. (2001). Mirkuvannya pro metod – yak pravylʹno spryamuvaty sviy rozum i vidshukaty istynu v naukakh: per. z fr. O. Savruka [Reasoning about the method – how to properly direct your mind and find the truth in the sciences: translated from French by O. Savruk]. Kyiv. Retrieved from: https://www.management. com.ua/vision/vis017.html (Last accessed: 15.02.2023).
Zadorozhna, I. P. (2012). Teoretyko-metodychni zasady orhanizatsiyi samostiynoyi roboty maybutnikh uchyteliv z ovolodinnya anhlomovnoyu komunikatyvnoyu kompetentsiyeyu [Theoretical and methodological foundations of future teachers’ self-study work organization on acquiring communicative competence in English] Dysertatsiya na zdobuttya naukovoho stupenya doktora pedahohichnykh nauk [Thesis for a Doctorate Degree in Pedagogical Studies]. Kyiv [in Ukrainian].
Kant, I. (2000). Krytyka chystoho rozumu [Critique of pure reason]. Translated by I. Burkovskyi. Kyiv: Yunivers [Universe] [in Ukrainian].
Lupaltsov, V. I., Voroshchuk, R. S., Yagnyuk, A. I., Dehtyaruk, I. A. (2014). Refleksyvnyy pidkhid pry modulʹnomu navchanni khirurhiyi studentiv medychnykh vuziv [Reflective approach in module education of surgery of medical universities' students]. Visnyk Vinnytsʹkoho natsionalʹnoho medychnoho universytetu [Bulletin of the Vinnytsia National Medical University]. #. 1, Part 2, V. 18. P. 235-238 [in Ukrainian].
Metodyka navchannya inozemnykh mov i kulʹtur: teoriya i praktyka [Methods of teaching foreign languages and cultures: theory and practice: a textbook for students of classical, pedagogical and linguistic universities] (2013). Edited by Nikolaieva, S. Yu. Kyiv: Lenvit [in Ukrainian].
Miloradova, N. E. (2022). Metodyka zastosuvannya metaforychnykh asotsiatyvnykh kart u provedenni psykholohichnoho debryfinhu dlya podolannya kryzovykh staniv politseysʹkykh [The method of using metaphorical associative maps in conducting psychological debriefing to overcome crisis situations of police officers]. Pidhotovka pravookhorontsiv v systemi MVS Ukrayiny v umovakh voyennoho stanu [Training of law enforcement officers in the system of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine during the war period]. Kharkiv: Kharkiv National University of Internal Affairs [in Ukrainian].
Synekop, O. S. (2023). Teoriya i praktyka dyferentsiyovanoho navchannya profesiyno oriyentovanoho anhlomovnoho spilkuvannya maybutnikh fakhivtsiv z informatsiynykh tekhnolohiy [Theory and Practice of Differentiated Instruction of Professionally Oriented English-language Communication of the Prospective Information Technology Professionals]. Dysertatsiya na zdobuttya naukovoho stupenya doktora pedahohichnykh nauk [Thesis for a Doctorate Degree in Pedagogical Studies]. Kyiv [in Ukrainian].
Stepanov, O. M. (2006). Psykholohichna entsyklopediya [Psychological encyclopedia]. Kyiv: «AKADEMVYDAV» [in Ukrainian].
Filonenko, M. M. (2016). Metodyka vykladannya u vyshchiy medychniy shkoli na zasadakh kompetent-nisnoho pidkhodu [Teaching methods in a higher medical school based on the competence approach]. Metodychni rekomendatsiyi dlya vykladachiv ta zdobuvachiv naukovoho stupenyu doktora filosofiyi (PhD) VM(F)NZ Ukrayiny [Methodological recommendations for teachers and candidates for the scientific degree of Doctor of Philosophy (PhD) of the Medical University of Ukraine]. Kyiv [in Ukrainian].
Chernysh, V. V. (2013). Metodyka formuvannya u maybutnikh uchyteliv profesiyno oriyentovanoyi anhlomovnoyi kompetentsiyi v hovorinni [[Methodology of future teachers' professionally oriented English speaking competence] monograph]. Kyiv: Lenvit [in Ukrainian].
Shapoval, I. Psykholohichni mekhanizmy ta chynnyky formuvannya piznavalʹnoyi samostiynosti [Psychological mechanisms and factors of formation of cognitive independence]. Osvita rehionu. Politolohiya, psykholohiya, komunikatsiyi [Education of the region. Political science, psychology, communications]. Retrieved from: http://mail.social-science.com.ua/jornal_content/528 (Last accessed: 25.02.2023) [in Ukrainian].
Arafeh, J., Hansen, S., Nichols, A. (2010). Debriefing in simulated-based learning: Facilitating a reflective discussion. The Journal of Perinatal and Neonatal Nursing. No 24(4), Рp. 302-309 [in English].
Brackenreg, J. (2004). Issues in reflection and debriefing: How nurse educators structure experiential activities. Nurse Education in Practice. No 4(4), Рp. 264-270 [in English].
Deason, E.E., Efron, Y., Howell, R., Kaufman, S., Lee, J., Press, Sh. (2013). Debriefing the Debrief. Educating Negotiators for a Connected World. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/ 256059129_Debriefing_the_Debrief (Last accessed: 11.03.2023) [in English].
Fanning, R. M., Gaba, D. M. (2007). The role of debriefing in simulation-based learning. Simulation in Healthcare. No 2(2), Pp. 115-125 [in English].
Feng, Q., Luo, H., Li, W., Chen, Y., Zhang, J. (2021). The moderating effect of debriefing on learning outcomes of IVR‐based instruction: an experimental research. Applied Sciences. Retrieved from: https:// doi.org/10.3390/app112110426 (Last accessed: 15.02.2023) [in English].
Fichte, J. G. (1846). Sämmtliche Werke. Berlin: Verlag von Veit und Comp. Retrieved from: http://www. gutenberg.org/cache/epub/51359/pg51359-images.html (Last accessed: 11.01.2023) [in German].
Lederman, L. C. (1991). Differences that make a difference: Intercultural communication, simulation, and the debriefing process in diverse interaction. Retrieved from: https://doi.org/10.1007/978-4-431-68189-2_55 (Last accessed: 10.02.2023) [in English].
Lederman, L.C. (1992). Debriefing: Toward a systematic assessment of theory and practice. Simulation and Gaming. No 23(2), Pp. 145-160 [in English].
Matthews, D. J. (1990). Patterns of Competence in Early Adolescence: A Domain Specific Approach to Gifted. Toronto: University of Toronto [in English].
Petranek, C. F. (2000). Written debriefing: The next vital step in learning with simulations. Simulation and Gaming. No 31(1). Pp. 108-118 [in English].
Petranek, C. F., Corey, S., Black, R. (1992). Three levels of learning in simulations: Participating, debriefing, and journal writing. Simulation and Gaming. No 23(2), Pp. 174-185 [in English].
Raths, J. (1987). Enhancing understanding through debriefing. Educational Leadership. V45, No 2, P. 24-27 [in English].
Rudolph, J. W., Simon, R., Raemer, D. B., Eppich, W. J. (2008). Debriefing as formative assessment: Closing performance gaps in medical education. Academic Emergency Medicine. No 15(11), Рp. 1010-1016 [in English].
Steinwachs, B. (1992). How to facilitate a debriefing. Simulation and Gaming. No 23(2), Рp. 186-195 [in English].
Thiagarajan, S. (1992). Using games for debriefing. Simulation and Gaming. No 23(2), Рp. 161-173 [in English].