ВИКОРИСТАННЯ ЧАТ-БОТУ CHATGPT У ПРАКТИЧНІЙ МОВНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

Автор(и)

  • Алла Мельник Кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри германських і романських мов, Київський національний лінгвістичний університет, (Київ, Україна) https://orcid.org/0000-0002-9093-1225

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.232117

Ключові слова:

майбутні викладачі АМ, магістранти, GPT, штучний інтелект, ПОКК

Анотація

Представлено результати теоретичного та практичного наукового пошуку щодо доцільності використання чат-ботів зі штучним інтелектом (ШІ) в освітньому процесі загалом та у практичній мовній підготовці майбутніх викладачів АМ у закладах вищої освіти зокрема. Схарактеризовано особливості чат-боту ChatGPT (GPT), його функціонування та переваги в освітньому процесі. Увиразнено шляхи впровадження цього інструменту у викладанні англійської мови (АМ) для студентів (другого) магістерського рівня вищої освіти.
Констатовано, що у світлі особистісно-діяльнісного підходу GPT дозволяє організувати навчання за принципом поступового зростання автономії, розвитку рефлексивності та креативності магістрантів аж до проєктування індивідуальної навчальної траєкторії кожного здобувача освіти. Практична частина дослідження складається з прикладів вправ для роботи з GPT, зокрема застосування інтелектуальних карт, Сократівського спілкування, активних запитань-нагадувань. Мета статті: дослідити особливості послуговування GPT у процесі практичної мовної підготовки майбутніх викладачів АМ на університетському рівні. Методологія. Використано комплекс взаємопов’язаних теоретичних методів аналізу та синтезу наукових публікацій з баз даних Scopus та Web of Science, Інтернет-ресурсів; узагальнення педагогічного досвіду. Означені методи дослідження ґрунтуються на ідеях компетентнісного підходу. Наукова новизна полягає у виявлені особливостей GPT у процесі формування професійно орієнтованої комунікативної компетентності (ПОКК) майбутніх викладачів АМ в умовах змішаного / дистанційного / самостійного навчання.
Висновки. ChatGPT відкриває нові можливості для активізації інтерактивності освітнього процесу в умовах змішаного / дистанційного / самостійного навчання, збагачення мовного матеріалу, впровадження нових форм і методів фахової підготовки майбутніх викладачів АМ. Проте, щоб зберегти цілісність сучасної вищої освіти і не жертвувати строгістю, необхідною для надання їй якості, GPT повинен доповнювати досвід викладання, де викладач вищої освіти контролює необхідний обсяг для змістовної взаємодії зі студентами.

Посилання

Brunner, E. Yu. (2008). Prymenenye tekhnolohyy mind map v uchebnom protsesse [Applying mind map technology in the learning process]. Rozvytok mizhnarodnoho spivrobitnytstva v haluzi osvity u konteksti Bolonskoho protsesu – Development of International Cooperation in Education in the Context of the Bologna Process: proceedings of the Scientific and Practical Conference. Yalta: RVV KHU, 19, 1, 50–53. [in Ukrainian].

Zahalnoievropeiski Rekomendatsii z movnoi osvity: vyvchennia, vykladannia, otsiniuvannia [The Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching and Assessment]. Naukovyi redaktor ukrainskoho vydannia doktor ped. nauk, prof. S. Yu. Nikolaieva. (2003) Kyiv: Lenvit. 273 s. [in Ukrainian].

Stratehiia rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2021-2031 roky [Strategy for the development of higher education in Ukraine for 2021-2031]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/ 09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf.

Chat GPT – 4: Yak tse zminiuie osvitu ta navchannia [GPT Chat – 4: How it changes education and learning]. Retriver from: https://ts2.space/uk/%D1%87% D0%B0%D1 %82-gpt-4-%D1%8F%D0%BA.

6 variantiv yak ChatGPT mozhe dopomohty vchyteliu anhliiskoi [6 ways ChatGPT can help your English teacher]. Retrived from: https://grade.ua/uk/blog/6-variantov-kak-chatgpt-mozhet-pomoch-uchitelyu/

Ayedoun, E., Hayashi, Y., Seta, K. (2019). Adding communicative and affective strategies to an embodied conversational agent to enhance second language learners’ willingness to communicate. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 29(1), 29–57.

Belda-Medina, J., Calvo-Ferrer, J. R. (2022). Using chatbots as AI conversational partners in language learning. Applied Sciences, 12(7), 1-16. Retrieved from:https://www.researchgate.net/publication/36288 9082_Using_ Сhatbots_as_AI_Conversational_Partners_in_Language_Learning.

Chen, Y., Jensen, S., Albert, L. J., Gupta, S., Lee, T. (2022). Artificial intelligence (AI) student assistants in the classroom: Designing chatbots to support student success. Information Systems Frontiers, 25(2), 1–22.

Furrer, C. J., Skinner, E. A., Pitzer, J. R. (2014). The influence of teacher and peer relationships on students’ classroom engagement and everyday motivational resilience. Teachers College Record, 116 (13), 101–123.

Gayed, J. M., Carlon, M. K. J., Oriola, A. M., and Cross, J. S. (2022). Exploring an AI-based writing assistant’s impact on English language learners. Computers and Education: Artificial Intelligent. Retrieved from: https://www.researchgate.net/ publication/358857126_Exploring_an_AI-based_writing_Assistant's_impact_ on_ English_language_learners.

Junaidi, B. H., Julita, K., Rahman, F., and Derin, T. (2020). Artificial intelligence in EFL context: Rising students’ speaking performance with Lyra virtual assistance. International Journal of Advanced Science and Techno-logy, 29 (05), 6735 – 6741. Retrieved from http://sersc.org/journals/index.php/IJAST/article/view/ 17726.

Kim, N. Y., Cha, Y., Kim, H. S. (2019). Future English learning: Chatbots and artificial intelligence. Multi-media-Assisted Language Learning, 22(3), 32–53.

Smutny, P., & Schreiberova, P. (2020). Chatbots for learning: A review of educational chatbots for the facebook messenger. Computers & Education, 151. Retrieved from: https://doi.org/10.1016/j.compedu. 2020.103862

Tegos, S., Demetriadis, S., Karakostas, A. (2015). Promoting academically productive talk with conversa-tional agent interventions in collaborative learning settings. Computers & Education, 87, 309–325.

Wu, E. H. K., Lin, C. H., Ou, Y. Y., Liu, C. Z., Wang, W. K., & Chao, C. Y. (2020). Advantages and constraints of a hybrid model K-12 e-learning assistant chatbot. IEEE Access. Retrieved from: https://doi.org/ 10.1109/ ACCESS.2020.2988252

Zhang, K., Aslan, A. B. (2021). AI technologies for education: Recent research & future directions. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2. Retrieved from: https://doi.org/10.1016/j.caeai. 2021.100025

Downloads

Опубліковано

01.06.2023

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ПІДГОТОВКИ СУЧАСНИХ УЧИТЕЛІВ І ВИКЛАДАЧІВ ІНОЗЕМНИХ МОВ