ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРЕДМЕТНО-МОВНОГО ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАННЯ (CLIL) ЯК ПРОВІДНОЇ МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ У ЄВРОПІ

Автор(и)

  • Вікторія Солощенко Кандидат педагогічних наук, доцент, в.о. завідувача кафедри теорії та практики романо-германських мов, Сумський педагогічний університет імені А. С. Макаренка (Суми, Україна) https://orcid.org/0000-0002-5888-3796

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.232119

Ключові слова:

глобалізація, євроінтеграція, інтеграція, іноземні мови, Європейський Союз, методика, предметно-мовне інтегроване навчання, учень, студент, суспільство, держава

Анотація

У статті висвітлено особливості реалізації предметно-мовного інтегрованого навчання (CLIL) як провідної методики навчання іноземних мов у Європі. Досліджено й конкретизовано його дефініцію як сучасний механізм формування фахової компетентності майбутнього висококваліфікованого спеціаліста з одночасним оволодінням ним іноземною мовою, що сприяє всебічному розвитку особистості, активізує бажання надалі вивчати іноземну мову та забезпечує становлення конкурентоспроможного фахівця, здатного у майбутньому обрати гідну професію на ринку праці світу. Доведено, що впровадження предметно-мовного інтегрованого навчання в освітній процес активізує пізнавальні якості учнів та мотивує їх до вивчення тієї чи іншої навчальної дисципліни іноземною мовою.
Метою дослідження є уточнення інтерпретації поняття CLIL (предметно-мовне інтегроване навчання) та окреслення особливостей його реалізації як провідної методики навчання іноземних мов у Європі. Методологія. У статті використано аналіз наукових джерел та практичного досвіду на філософському, загальнонауковому рівнях пізнання. Методологічною основою дослідження є системно-діяльнісний підхід, синергетичний підхід, інформаційний підхід, культурологічний підхід до аналізу педагогічних досліджень та практичного досвіду організації і змісту предметно-мовного інтегрованого навчання (CLIL) як провідної методики навчання іноземних мов у Європі. Робота базувалась на історичних, термінологічних, функціональних, системних, когнітивних (пізнавальних) принципах наукового пізнання. Наукова новизна полягає в тому, що, виходячи з аналізу наукових джерел, присвячених цій проблематиці, та практичного досвіду конкретизовано дефініцію поняття предметно-мовного інтегрованого навчання (CLIL). Окреслено особливості його реалізації як провідної методики навчання іноземних мов у Європі.
Висновки. 1. Предметно-мовне інтегроване навчання є сучасним механізмом формування фахової компетентності майбутнього висококваліфікованого спеціаліста з одночасним оволодінням ним іноземною мовою, що сприяє всебічному розвитку особистості, активізує бажання надалі вивчати іноземну мову та забезпечує становлення конкурентоспроможного фахівця, здатного у майбутньому обрати гідну професію на ринку праці світу.
2. Процес формування вмінь іншомовного спілкування учнями загальноосвітніх шкіл, студентами вищих навчальних закладів стає ефективнішим з використанням технологій предметно-мовне інтегроване навчання як інноваційної методики підготовки висококваліфікованих фахівців у різних галузях знань.

Посилання

Bibik, S.P., Syuta, G.M (2006). Slovnik inshomovnikh sliv: tlumachennya, slovotvorennya ta slovo-vzhivannya [Dictionary of foreign words: interpretation, word formation and word usage]. Kharkiv: Folio.

Konferentsiya CLILiG v Ukraini «Predmetno-movne integrovane navchannya nimetsykoyu movoyu mozhlivosti, perevagi ta zadachi» [Conference CLILiG in Ukraine «Content and Language Integrated Learning in German: opportunities, advantages and challenges»] vid 13.10.2017, m. Kiiv. Retrived from: programm_ukrainisch.pdf.

Movchan, L. G. (2011). Vikoristannya dosvidu Shetsii u vitchiznyaniy praktitsi navchannya inozemnikh mov [Using Sweden's experience in the domestic practice of teaching foreign languages]. Zbirnik naukovuch prazh. Slovyansk. Spets. vup. 7, 2, 214-220.

Communication from the Commission to the European Parliament and the Council: The European Indicator of Language Competence. COM (2005) 356 final. Brussels. URL:http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/ LexUriServ. do?uri =COM:2005:0356:FIN:en:PDF. (дата звернення: 16.04.2023).

Council Resolution of 31 March 1995 on improving and diversifying language learning and teaching within the education systems of the European Union. (1995). Brussels: Publications Office of the European Union. URL: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/2f401f44-afaa-424c-a85ecbf8ee3cb251/language-en.

Dieter Wolff. Der bilinguale Sachfachunterricht (CLIL): Anmerkungen zu seinem möglichen Innovationspotenzial. FLuL – Fremdsprachen Lehren Und Lernen. 2013. №42 (1), РР. 94–106. URL: https://www.goethe.de /ins/ua/uk/spr/eng/kin/kin/leh.html. (дата звернення: 15.04.2023).

Dieter, Wolff. (2013). Der bilinguale Sachfachunterricht (CLIL): Anmerkungen zu seinem möglichen Innovationspotenzial. FLuL – Fremdsprachen Lehren Und Lernen, 42 (1), 94–106. Retrived from: https://www.goethe.de/ins/ua/uk/spr/eng/kin/kin/leh.html.

Goethe-Institut. URL: http://www.goethe.de. (дата звернення: 15.04.2023).

Goethe-Institut. Retrived from: http://www.goethe.de.

Downloads

Опубліковано

01.06.2023

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ПІДГОТОВКИ СУЧАСНИХ УЧИТЕЛІВ І ВИКЛАДАЧІВ ІНОЗЕМНИХ МОВ