ПРОЄКТУВАННЯ УНІВЕРСАЛЬНОГО ДИЗАЙНУ СОЦІАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА ДЛЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ ЗАСОБАМИ ЛАНДШАФТНОЇ АРХІТЕКТУРИ

Автор(и)

Ключові слова:

діти з особливими освітніми потребами, архітектурна доступність, універсальний дизайн, ландшафтна архітектура

Анотація

У статті обґрунтовано значення архітектурно доступного та безпечного шкільного середовища для дітей з особливими освітніми потребами. Розглянуті три його складові: архітектура, транспорт та інформація, які тісно пов’язані між собою. Визначено, що для покращення ефективності навчально-виховного процесу дітей з особливими освітніми потребами важливим є врахування принципу універсального дизайну.
Мета статті – визначення особливостей проєктування універсального дизайну соціального середовища для дітей з особливими освітніми потребами засобами ландшафтної архітектури.
Впровадження концепції інклюзивного навчання базується на принципах універсального дизайну. Універсальний дизайн – стратегія, спрямована на те, щоб проектування і компоненти будь-якого середовища, виробів, комунікацій, інформаційних технологій чи послуг були однаково доступні та зрозумілі всім та відповідали вимогам спільного користування.
Наукова новизна. Архітектурна доступність, як і доступність в інших сферах, підвищує шанси здобути освіту, користуватися громадськими послугами, брати участь у різних соціальних, культурних, оздоровчих заходах, трудовому процесі, і таким чином, бути активними учасниками соціально-економічного та політичного життя суспільства.
Важливим елементом «доступності» у реалізації принципів універсального дизайну в організації освітнього процесу є адаптація навчальних програм, прихильне ставлення педагогічного колективу та інших вихованців інклюзивних навчальних закладів і подолання стресового стану дітей з особливими освітніми потребами. Відповідно, логічним є створення для таких дітей спеціально організованої природної території, де створені сприятливі умови для мінімізації всіх стрес-факторів. Такі ділянки часто називають сенсорними садами. Сенсорний сад – це спеціально організована природна територія, де створені сприятливі умови для спілкування з природним середовищем. Доцільно планувати сенсорні сади на територіях навчально-реабілітаційних центрів, лікарень, дитячих садочків, шкіл та інших закладів.
Висновки. Беручи до уваги описані особливості проєктування універсального дизайну соціального середовища засобами ландшафтної архітектури, можемо зробити висновок, що дизайн середовища – це не тільки охайний газон з дорогими рослинами, а і джерело здоров’я, освітніх навичок, покращення психофізичного стану як дітей з особливими освітніми потребами, так і здорових дітей. Відповідно, засоби ландшафтної архітектури створять умови для кардинальних змін дизайну соціального середовища для особливих дітей.

Біографії авторів

С. В. Завацький, Чернігівський національний технологічний університет

ResearcherID Q-6118-2017
Кандидат фізико-математичних наук, доцент,
доцент кафедри промислового і цивільного будівництва
Чернігівського національного технологічного університету
(Чернігів, Україна)

Г. О. Морозова, Чернігівський національний технологічний університет

Член Національної спілки художників України,
асистент кафедри зварювального виробництва та
автоматизованого проектування будівельних конструкцій
Чернігівського національного технологічного університету
(Чернігів, Україна)

Посилання

Hutsulskyi kin – okrasa i hordist kraiu [Hutsul Horse is the decoration and pride of the region]. Retrieved from: http://zolotay-podkova.org.ua/guculjsjkyj_kinj.html (last accessed: 20.09.19).

DBN V.2.2-3-97 «Budynky ta sporudy navchalnykh zakladiv» p. 2.7 [Buildings and Structures of Schools] Section 2.7.

Ipoterapiia – metod likuvannia i reabilitatsii [Hypotherapy is a method of treatment and rehabilitation]. Retrieved from: https://hippotherapy.in.ua/ (last accessed: 20.09.19).

Kovalska H. L., Obynochna Z. V. (2019). Osoblyvosti planuvalnoi orhanizatsii sensornoho sadu pry reabilitatsiinykh tsentrakh [Features of the planning organization of the sensory garden at rehabilitation centers]. Arkhitekturnyi visnyk [Architectural Bulletin] KNUBA. 2019. №.17-18. S. 290-299.

Kolupaieva A. A., Taranchenko O. M. (2016). Inkliuzyvna osvita: vid osnov do praktyky [Inclusive education: from the basics to practice]: monohrafiia [monograph]. Kyiv : TOV «ATOPOL», 2016. 152 s.

Magda Mostafa. Аn architecture for autism: concepts of design intervention for the autistic user. Kair : Archnet-IJAR, 2008. C. 189-211.

Downloads

Опубліковано

04.04.2023