ОСВІТА ЯК СИСТЕМА: КРИТИЧНИЙ АНАЛІЗ

Автор(и)

  • Василь Дєдух Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.232002

Ключові слова:

потреби людини, освіта, системність, педагогічна система, педагогічні вміння, педагогічна майстерність

Анотація

Пам’яті Сергія Володимировича Ткаченка

Мета роботи. Встановити відповідність критеріям системності складових соціального інституту «Освіта» як системи.
Методологія. Аналіз, синтез, узагальнення, конкретизація, систематизація філософської і психолого-педагогічної літератури, науково-практичного досвіду.
Наукова новизна. Доповнено «Піраміду потреб А. Маслоу» і обґрунтовано її нові складові: «Потреба у здоров’ї, потреба у рухових вправах, потреба у створенні сім’ї, потреба у соціалізації»; сформульовано вербальну (описову) формулу категорії «Здоров’я» людини; запропоновано використання доповнених рівнів піраміди А. Маслоу і їх складових у якості системостворюючої основи «Освіти» як державного інституту; створено 15 компонентну мотель складових педагогічної майстерності; встановлено порушення ізоморфізму між класно/аудиторною організацією учбового процесу і механізмами формування пам’яті.
Висновки. 1. Незважаючи на існуючий структурно-функціональний склад національної освіти вона не є суворо формалізованою системою, бо не забезпечує рух об’єктивної інформації між своїми рівнями по вертикалі і горизонталі.
2. Суспільна галузь «Освіта», доповнена новими рівнями «Піраміди потреб/необхідностей А. Маслоу з їх складовими – може більш системно формувати світоглядно-прагматичні компетенції об’єктів освітнього процесу.
3. П’ятнадцяти компонентна модель педагогічної майстерності – ширше і глибше розкриває сутність фахівця освіти і може бути застосована для розробки профессіограми вчителя/викладача.
4. Зміст «Формули здоров’я» – систематизований опис побудови методики його зміцнення.
5. Існуюча робоча технологія предметно-дисциплінної організації освітнього процесу знаходиться в протиріччі з механізмами нейропсихологічного формування пам’яті.
6. Кожного випускника школи (ліцею, гімназії), вузу – галузь освіти повинна навчити встановленню і розумінню своїх актуальних можливостей, напрямкам і шляхам розвитку власного потенціалу, допомогти створити обґрунтовану мотивацію вибору професії, плануванню життєвих етапів, аналітико-синтетичним вмінням роботи з інформацією; уникненню амбітних ілюзій щодо свого майбутнього.
7. Освіта – надскладна, гіперкомплексна, структурована система, яка потребує свіжої ідеології, розробки на її основі конструктивної концепції з подальшою реалізаціє сформульованих принципів, законів, методів, правил, механізмів у предметному змісті учбового процесу.

Біографія автора

Василь Дєдух, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

Консультант кафедри ППМФВ, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, (Чернігів, Україна)

Посилання

Derkach, A.A. &Іsaev A.A. (1985) Pedagogika i psikhologiya deyatelnosti organіzatora detskogo sporta [Pedagogy and psychology of the activities of the organizer of children's sports] Moskva: Prosveshchenie [in Russian].

Komenskii Ya.A. (1955)Velikaya didaktika [Great didactics] Moskva: Politizdat [in Russian].

Kuzmina, N.V. (1989) Professionalizm deyatelnosti prepodavtelya i mastera proizvodstvennogo obucheniya [Professionalism of the activity of the teacher and the master of industrial training]. Moskva: Politizdat [in Russian].

Maslou, A. (2012) Motivatsiya i lichnost [Motivation and personality] 3-e izd. / Per. s angl. SPb.: Piter [in Russian].

Peregudov, F.I. & Tarasenko F.P. (1989) Vvedenie v sistemnii analiz [Introduction to Systems Analysis]. Moskva: Vissh. shk. [in Russian].

Psikhologiya. Slovar (1990) [Psychology. Dictionary] / Pod obshch. red. A.V. Petrovskogo, M.G. Yaroshevskogo. 2-e izd. ispr. i dop. Moskva: Politizdat [in Russian].

Rіchnii zvіt natsіonalnogo agentstva іz zabezpechennya yakostі vishchoї osvіti za 2021 rіk (2022) [Аnnual report of the national agency for quality assurance of higher education for 2021] Kiїv [in Ukrainian].

Saukh, P.Iu. (2023) Filosofiia: navchalnyi posibnyk [Philosophy: study guide] Zhytomyr: Vydavnytstvo Zhytomyrskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu [in Ukrainian].

Vakulenko, T.S. (2008) «Systemnist» yak pedahohichna katehoriia [«Systematic» as a pedagogical category] Pedahohika, psykholohiia ta med.-biol. probl. fiz. vykhovannia i sportu, 3, 43–46 [in Ukrainian].

Ostapenko, A. A. (2013) Teoriya pedagogicheskoi sistemi [Theory of the pedagogical system] N. V. Kuzminoi: Genezis i sledstviya. Chelovek. Soobshchestvo. Upravlenie, 4, 27–52 [in Russian].

Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk (2002) [Philosophical encyclopedic dictionary]. Kyiv: Abrys [in Ukrainian].

Downloads

Опубліковано

11.09.2023

Номер

Розділ

БІОМЕХАНІЧНІ, ПЕДАГОГІЧНІ, МЕДИКО-БІОЛОГІЧНІ ТА ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ТА СПОРТУ