ПОТЕНЦІАЛ ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ: ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНИЙ ДИСКУРС

Автор(и)

  • Тамара Янченко Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0002-2967-0695

DOI:

https://doi.org/10.58407/232212

Ключові слова:

освітній простір, освітній процес, навчання, розширення освітнього простору, музейна педагогіка

Анотація

Мета статті – розглянути історико-педагогічні підходи у характеристиці освітнього простору та можливостей його розширення для організації навчання, виховання та розвитку дітей і молоді.
Методологія. У дослідженні застосовано проблемний, системний і синергетичний підходи. Для генерування об’єктивних сенсів щодо розширення освітнього простору в історико-педагогічному вимірі застосовувалися герменевтичний і наративний підходи. У процесі дослідження було використано загальнонаукові методи аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення.
Наукова новизна. У статті висвітлено історико-педагогічний досвід освітніх практик, пов’язаних з організацією навчання дітей і молоді за межами шкільних аудиторій. Це стосується проведення навчальних занять на природі та у відповідному соціальному середовищі (у закладах позашкільної освіти, установах культури, виробничих осередках) та використання потенціалу музейної педагогіки. Такі практики використовувалися в освітніх системах різних країн у різні історичні періоди.
Висновки. Розширення освітнього простору у вузькому сенсі – це вихід за межі учнівської аудиторії під час проведення навчальних занять, навчання в майстерні, музеї, на природі. А у широкому – залучення різноманітних суспільних ресурсів задля реалізації цілей освіти та забезпечення умов навчання, виховання, розвитку та соціалізації дітей і молоді. Розширення освітнього простору відповідає сучасним підходам організації інтерактивного навчання на засадах дитиноцентризму або людиноцентризму. Водночас традиції розширення освітнього простору мають глибоке історико-педагогічне коріння: від освіти стародав-нього світу до інноваційної педагогічної системи видатного українського педагога В. Сухомлинського.

Біографія автора

Тамара Янченко, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Researcher ID EHD–0652-2022
Доктор педагогічних наук, доцент,
завідувач кафедри педагогіки та методики
викладання історії і суспільних дисциплін,
Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(м. Чернігів, Україна)

Посилання

Antonova, O. (2013). Slovo pro liudynu i nauku Serednovichchia [A word about man and science in the Middle Ages]. Studentskyi istoryko-pedahohichnyi almanakh. Vypusk 2. Istoriia universytetskoi osvity : vynyknennia, stanovlennia, rozvytok : collection of science works of young researchers. Ed. O. Ie. Antonova, V. V. Pavlenko. Zhytomyr, Ukraine : Vyd-vo ZhDU im. I.Franka. Retrieved from : https://core.ac.uk/ download/42970161.pdf

Bielskyi, F. (1926). Pedahohichnyi muzei, yoho orhanizatsiia i kulturno-prosvitnytska diialnist [Pedagogical Museum, its organization and cultural and educational activities]. Radianska shkola – Soviet school, 3/4, 9–15.

Diui, Dzh. (2003). Demokratiia i osvita [Democracy and education]. Lviv, Ukraine: Litopys

Zavatska, L. M., Yanchenko, T. V. (2008). Sotsialno-pedahohichni pryntsypy teorii vykhovannia P. Natorpa [Social and pedagogical principles of P. Nathorp's theory of education]. Naukovyi chasopys NPU imeni MP Drahomanova – Scientific journal of MP Drahomanov NPU: coll. scientific works, 2, 62–66.

Kurbatov, S. (2012). Prychyny vynyknennia i spetsyfika pershykh yevropeiskykh universytetiv [Reasons for the emergence and specifics of the first European universities]. Svitohliad – Filosofiia – Relihiia – Worldview – Philosophy – Religion: coll. scientific works, 3, 53–65. Retrieved from : https://lib.iitta.gov.ua/8420/1/ Kurbatov%20.pdf

Mikhno, O. (2019). Sutnist terminu «muzeina pedahohika» [The essence of the term «museum pedagogy»]. Muzeina pedahohika v naukovii osviti – Museum pedagogy in scientific education: collection of abstracts of reports of the participants of the 1st All-Ukrainian Scientific and Practical Conference. Bila Tserkva, Ukraine: Vydavnytstvo «Avtorytet» FOP Kurbanova Yu. V., 74–78.

Posokhova, L. (2011). Na perekhresti kultur, tradytsii, epoch : pravoslavni kolehiumy Ukrainy naprykintsi XVII – na pochatku KhIKh stolittia [At the crossroads of cultures, traditions, epochs: Orthodox colleges of Ukraine in the late XVII – early XIX century]. Kharkiv, Ukraine : KhNU imeni V. N. Karazina.

Rusova, S. (2020). Muzei. Ekskursii [Museums. Excursions]. Shkilni muzei v Ukraini v pershii polovyni KhKh storichchia – School museums in Ukraine in the first half of the 20th century / red. : V. O. Haidei, O. P. Mikhno ; science consultant O. V. Sukhomlynska. Vinnytsia, Ukraine : Vydavets FOP Kushnir Yu. V., 13–17.

Rusova, S. (1911). Shkilni ekskursii i yikh znachennia [School excursions and their importance]. Svitlо – Light, 8, 25–34.

Sukhomlynska, O. V. (2010). Shkola V. O. Sukhomlynskoho v Pavlyshi (50–60-i rr.) [V.O. Sukhomlynsky's school in Pavlysh (50th-60th)]. Narysy istorii rozvytku novatorskykh navchalno-vykhovnykh zakladiv v Ukraini (kinets KhIKh–KhKh stolittia) : navch.-metod. posibnyk. Luhansk, Ukraine : Vyd-vo DZ «LNU imeni Tarasa Shevchenka», 316–356.

Sukhomlynskyi, V. O. (1977). Pavlyska serednia shkola [Pavlysh secondary school]. Sukhomlynskyi V. O. Vybrani tvory : v 5 tomakh. Kyiv, Ukraine: Vydavnytstvo «Radianska shkola, 4, 6–390.

Sukhomlynskyi, V. O. (1977). Rozmova z molodym dyrektorom shkoly [A conversation with a young school principal]. Sukhomlynskyi V. O. Vybrani tvory : v 5 tomakh. Kyiv, Ukraine : Vydavnytstvo «Radianska shkola», 4, 391–626.

Tsymbalaru, A. D. (2016). Osvitnii prostir: sutnist, struktura i mekhanizmy stvorennia [Educational space: essence, structure and mechanisms of creation]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal – Ukrainian Pedagogical Journal, 1, 41–50.

Yanchenko T. V. (2016). Pedolohiia v Ukraini ta zarubizhzhi: teoriia ta praktyka [Pedology in Ukraine and abroad: theory and practice]: monograph / scientific editor O. V. Sukhomlynska. Chernihiv, Ukraine : Desna Polihraf. Retrieved from : https://dspace.chnpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/993/1/Педологія%20в% 20Україні%20та%20зарубіжжі%3A%20теорія%20і%20практика.pdf.

Yanchenko, T. (2020). Rozshyrennia osvitnoho prostoru yak tekhnolohiia navchannia u pidhotovtsi maibutnikh pedahohiv [Expansion of educational space as a learning technology in the training of future teachers]. Pedagogical and psychological education as a component of the education system in Ukraine and the EU countries. Wloclawek: Cuiavian University, 269–271.

Yanchenko T.V. (2020). Rozshyrennia osvitnoho prostoru yak tekhnolohiia navchannia u pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv kriz pryzmu naukovo-praktychnoho dosvidu Vasylia Sukhomlynskoho [Expanding the educational space as a learning technology in the preparation of future teachers through the prism of the scientific and practical experience of Vasyl Sukhomlynskyi]. Vasyl Sukhomlynskyi u dialozi iz suchasnistiu. Idei Vasylia Sukhomlynskoho kriz pryzmu suchasnykh osvitnikh praktyk: nabutyi dosvid i perspektyvy: Electronic collection of materials XXVII All-Ukrainian pedagogical online readings. Rivne, Ukraine : RDHU, 15–19.

Downloads

Опубліковано

28.09.2023