МЕТОДИ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ МИСТЕЦТВА

Автор(и)

  • Тамара Скорик Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0002-1442-6024
  • Роман Капара Чернігівський ліцей № 22

DOI:

https://doi.org/10.58407/232227

Ключові слова:

критичне мислення, методи розвитку критичного мислення, мистецтво, структура уроку

Анотація

Мета статті – визначити та обґрунтувати найбільш ефективні методи розвитку критичного мислення школярів засобами мистецтва.
Методологія. У процесі дослідження використано системний, інтегрований та синергетичний підходи до обґрунтування категоріального апарату дослідження та методів розвитку критичного мислення засобами мистецтва; теоретичні методи дослідження: системний аналіз та узагальнення науково-методичної літератури для визначення методичних особливостей застосування методів розвитку критичного мислення на уроках мистецтва, обґрунтування висновків дослідження.
Наукова новизна. Обґрунтовано важливість та необхідність розвитку критичного мислення школярів у процесі навчання. Запропоновано дієві методи розвитку критичного мислення засобами мистецтва, які можуть бути ефективно зреалізовані за умови дотримання спеціальної структури уроку – «виклик» – «осмислення» – «рефлексія». Визначено та адаптовано до уроків мистецтва методи розвитку критичного мислення із використанням засобів різних видів мистецтва.
Висновки. Розвиток критичного мислення в освітньому процесі має на меті змінити підходи до виховання особистості як такої, що бачить світ і створює себе з позиції гнучкості, самостійності та розуму. Така мета робить освітній процес осмисленим, більш комунікативним та рефлексивним.
Процес розвитку критичного мислення школярів передбачає взаємодію на різних рівнях: вчитель-учень, учень-учень, учень-група, вчитель-група і використання відповідних методів, що комплексно впливає на ефективність розвитку критичного мислення. Дотримуючись спеціальної структури уроку (виклик-усвідомлення-рефлексія) було розроблено і адаптовано до уроків мистецтва методи розвитку критичного мислення, які обґрунтовано як найбільш доцільні з точки зору синергетичного, компетентнісноого та інтегрованого підходів.

Біографії авторів

Тамара Скорик, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Researcher ID GBE-4746-2022
Scopus-Author ID 57219148730
Доктор педагогічних наук, професор,
професор кафедри мистецьких дисциплін,
Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(м. Чернігів, Україна)

Роман Капара, Чернігівський ліцей № 22

Вчитель музичного мистецтва ліцею № 22
(м. Чернігів, Україна)

Посилання

Kolpakova, O. Prezentatsiia «Metod nezakinchene rechennia» [Presentation «Incomplete sentence method»]. Platform «Vseosvita». Retrieved from : https://vseosvita.ua/library/prezentacia-metod-nezakicene-recenna-477539.html

Kolpakova, O. Prezentatsiia metodu rozvytku krytychnoho myslennia «Metod «Derevo peredbachen» [Presentation of the method of development of critical thinking. The «Prediction Tree» method]. Platform «Vseosvita». Retrieved from : https://vseosvita.ua/library/prezentacia-metodu-rozvitku-kriticnogo-mislenna-metod-derevo-peredbacen-475361.html

Ovcharuk, O. V. (2004). Rozvytok kompetentnisnoho pidkhodu : stratehichni oriientyry mizhnarodnoi spilnoty [Development of the competence approach: strategic orientations of the international community]. Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti : svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy – Competency approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives : coll. monograph. Kyiv, Ukraine : K.I.S, 7–24.

Omelchuk, N. Tekhnolohiia «Klaster» (zrazky skladannia klasteriv dlia riznykh klasiv z riznykh predmetiv) [Technology «Cluster» (examples of clusters for different classes in different subjects)]. Platform «Vseosvita». Retrieved from : http://surl.li/wlrg

Pometun, O. Yak formuvaty u ditei navychky peredbachennia na osnovi vlasnoho dosvidu [How to form prediction skills in children based on their own experience]. Еducational platform «Krytychne myslennia». Retrieved from : http://surl.li/dywny

Rumiantseva-Lakhtina, O. Dydaktychnyi leksykon. Fishboun [Didactics lexicon. Fishboun]. Publishing Group «Osnova». Retrieved from : https://osnova.com.ua/didaktichniy-leksikon-fishboun/

Satsyk, O. Vykorystannia interaktyvnykh metodiv na urokakh obrazotvorchoho mystetstva [Using of interactive methods in art lessons]. Educational project «Na urok». Retrieved from : http://surl.li/dzkeh

Naidyonova, A.V. (2017). Intelekt-karty yak instrument efektyvnoi roboty z informatsiieiu [Intelligence maps as a tool for effective work with information]. A guide for teachers and students. Retrieved from : https://ru.calameo.com/read/004373434dec4e2bf2b83

Nochevchuk, M. Metod «Senkan» [Method of «Senkan»]. Educational project «Na urok». Retrieved from : http://surl.li/dysln

Cheremokhova, E. Vykorystannia interaktyvnykh vprav na urokakh muzychnoho mystetstva [Using interactive exercises in music lessons]. Educational project «Na urok». Retrieved from : http://surl.li/dzjze

Housen, A. (2007). Aesthetic Development and Creative and Critical Thinking. Skills Study Publisher(s): Visual Understanding In Education. URL: http://www.issuelab.org/permalink/resource/15725 (дата звернення: 05.05.2023).

Downloads

Опубліковано

29.09.2023

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ДОШКІЛЬНОЇ ТА ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ