ВИХОВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ СВІДОМОСТІ ШКОЛЯРІВ ЧЕРЕЗ ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ФОЛЬКЛОРНОЮ СПАДЩИНОЮ РІДНОГО КРАЮ

Автор(и)

  • Олександр Солдатенко Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0001-7400-2779

DOI:

https://doi.org/10.58407/231919

Ключові слова:

фольклор, народна пісня, Василь Полевик, національна свідомість, школярі.

Анотація

Мета роботи – обґрунтування значення та визначення основних методів використання фольклорної спадщини рідного краю для виховання національної свідомості школярів у закладах загальної середньої та позашкільної освіти.
Методологія. Методологічну основу дослідження становлять загальнонаукові методи: аналіз, синтез, узагальнення, систематизація; принципи науковості, історизму, діалектичності, об’єктивності. Принципового значення надається вивченню архівних документів, аналізу та порівнянню науково-методичної та психолого-педагогічної літератури, педагогічним спостереженням явищ і процесів, пов’язаних з формуванням національної свідомості школярів.
Наукова новизна дослідження полягає у використанні фольклорної спадщини діячів культури рідного краю на прикладі Василя Полевика для формування національної свідомості школярів у закладах загальної середньої та позашкільної освіти.
Висновки. Детальне опрацювання архівних документів, бібліотечних видань та аналіз зустрічей з людьми, які особисто знали Василя Полевика, були його учнями і продовжують справу популяризації його фольклорної спадщини у Сновській міській об'єднаній територіальній громаді, дало змогу констатувати необхідність широкого використання народно-пісенного мистецтва як дієвого засобу становлення, формування та розвитку національної свідомості учнів у закладах загальної середньої та позашкільної освіти. У подальшому необхідно упроваджувати в педагогічний процес ЗВО вивчення фольклорної спадщини видатних діячів Чернігівщини при підготовці фахівців спеціальностей: 014 Середня освіта (Музичне мистецтво), 025 Музичне мистецтво, 028 Менеджмент соціокультурної діяльності, які будуть здатні формувати у школярів національну свідомість, гідність й етнічну приналежність до свого народу.

Біографія автора

Олександр Солдатенко , Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Scopus-Author ID 57212246270
Кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри мистецьких дисциплін,
Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Berezivska L. D. (2016). Ukrayinski pedagogi pro natsionalno-patriotichne vihovannya shkolyariv: za materialami zhurnalu «Vilna ukrayinska shkola» (1917–1920) [Ukrainian teachers about the national-patriotic education of schoolchildren: based on the materials of the journal «Free Ukrainian School» (1917–1920). Ukrainian teachers about national-patriotic education] UkrayinskI pedagogi pro natsionalno-patriotichne vihovannya: zbirnik materIaliv vseukrayinskogo naukovo-praktichnogo seminaru. m. Kiyiv – collection of materials of the All-Ukrainian scientific-practical seminar. Kyiv, Ukraine, 7-8.

Berezin A. M. (2002). Psihologichni chinniki genezi natsionalnoyi samosvidomosti osobistosti [Psycho-logical factors of the genesis of the national identity of the individual] Candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.

Boyko S. M. (2005). Stanovlennya i rozvitok natsIonalnoyi samosvidomostI ukrayinskogo narodu: tsinnIsniy vimir [Formation and development of the national self-consciousness of the Ukrainian people: value dimension] Candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.

Borisov V. V. (2006). Teoretiko-metodologichni zasadi formuvannya natsionalnoyi samosvidomosti uchnivskoyi ta studentskoyi molodI [Theoretical and methodological foundations for the formation of national self-awareness of students and students] Candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.

Butenko L. K. (2021). Patriotichne vihovannya ditini – odin iz tsinnisnih orientiriv suchasnogo vchitelya [Patriotic education of a child is one of the value orientations of a modern teacher. Achievements and challenges of national-patriotic education in the region] Dosyagnennya ta vikliki natsIonalno-patrIotichnogo vihovannya v regIonI: materIali VII oblasnoYi naukovo-praktichnoYi konferentsIYi (u 2-h tomah) (m. Kramatorsk, 4 listopada 2021 r.) m. VInnitsya – materials of the VII regional scientific and practical conference (in 2 volumes) (Kramatorsk, November 4, 2021) Vinnytsia, Ukraine, Vol. 2. 103-106.

Dobrovolska L. N., Chornovil V. O. (2016). Natsionalno-patriotichne vihovannya molodshih shkolyarIv – prioritetniy napryam diyalnosti pedagogiv [National-patriotic education of junior schoolchildren is a priority for teachers] Cherkasy, Ukraine: Vidavnitstvo komunalnogo navchalnogo zakladu «Cherkaskiy oblasniy institut pislyadiplomnoyi osviti pedagogichnih pratsivnikiv Cherkaskoyi oblasnoyi radi».

KZ «Donetskiy Palats molodI «YunIst». (2023). Formuvannya zagalnolyudskih moralnih norm cherez zalu-chennya molodI do masovih zahodIv [Formation of universal moral standards through the involvement of young people in mass events] Retrieved from: https://yunist.org.ua/metodichniy-viddil/metodichna-skarbnichka/ formuvannya-zagalnolyudskykh-moralnykh-norm-cherez-zaluchennya-molodi-do-masovykh-zakhodiv.php

Kuz V. G., Rudenko Yu. D., Sergiychuk Z. O. (1993). Osnovi natsionalnogo vihovannya: Kontseptualni Polozhennya. – Ch. 1.[ Fundamentals of national education: Conceptual provisions. – Part 1.] Kyiv, Ukraine: Inform.vid.tsentr. «Kiyiv».

Natsionalniy universitet bioresursiv i prirodokoristuvannya Ukrayini. (2023). Natsionalne vihovannya osobistosti [National personality education] Retrieved from: https://nubip.edu.ua/sites/default/files/u166/ nacionalne_vihovannya_osobistosti.pdf

Netudihatka A. P. (2015). Formi, metodi I zasobi patrIotichnogo vihovannya u pochatkovIy shkolI [Forms, methods and means of patriotic education in elementary school] Pochatkove navchannya ta vihovannya. №. 34/36. – Primary education and upbringing. No. 34/36, 2–9.

Osvitniy portal. (2023). Vihovannya molodshih shkolyariv zasobami ukrayinskoyi pisni v umovah Novoyi ukrayinskoyi shkoli [Education of junior schoolchildren by means of Ukrainian song in the conditions of the New Ukrainian School] Retrieved from: https://op.ua/pedclass/nauchnaya-statya/vihovannya-molodshih-shkolyariv-zasobami-ukrayinskoyi-pisni-v-umovah-novoyi-ukrayinskoyi-shkoli

Paschenko M. I., Krasnoshtan I. V. (2014). Pedagogika. Klasifikatsiya metodiv navchannya za harakterom piznavalnoyi dIyalnostI uchniv [Pedagogy. Classification of teaching methods according to the nature of students' cognitive activity] Kyiv, Ukraine.

Soldatenko O. I., Martinenko V. V. (2021). Vnesok tvorchoyi dIyalnostI Vasilya Ivanovicha Polevika u kulturnu spadschinu Chernigivschini. [The contribution of the creative activity of Vasily Ivanovich Polevik to the cultural heritage of the Chernihiv region. Art education through the eyes of a young scientist]. Mistetska osvita ochima molodogo naukovtsya: materiali IV Vseukrayinskoyi studentskoyi naukovo-praktichnoyi konferentsiyi., (Nizhin, 19 listopada 2021 r.). m. Nizhin –materials of the IV All-Ukrainian student scientific and practical conference (Nizhyn, November 19, 2021). Nizhyn, Ukraine, 55–57.

Spivak L. M. (2015). Psihologichna model Genezi natsionalnoyi samosvidomosti osobistosti v yunosti [Psychological model of the genesis of the national identity of the individual in youth] Naukoviy visnik Chernivetskogo universitetu. Pedagogika ta psihologIya. Vyp. 742 – Scientific Bulletin of Chernivtsi University. Pedagogy and psychology, Vol. 742, 154-162.

Stavitskiy G. A. (2016). PsihologIchnI ta sotsialni chinniki rozvitku etnichnoii samosvidomosti v yunatskomu vitsi [Psychological and social factors in the development of ethnic self-awareness in adolescence] Candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.

Straygorodska L. I., Ponomarenko L. O., Tarnavska S. V. (2019). Natsionalno-patriotichne vihovannya v Ukrayini: nauk.-dopom. bibliogr. pokazhch [National-patriotic education in Ukraine: educational and auxiliary. bibliography pointer]. Kyiv, Ukraine: NAPN Ukrayini, Derzh. nauk.-ped. b-ka Ukrayini Im. V. O. Suhomlinskogo.

Hemchyan I. I., Bondar L. M., Dobko T. V., Ruban A. I. (2017). Patriotichne vihovannya u shkilnih bibliotekah: metodi ta pidhodi [Patriotic Education in School Libraries: Methods and Approaches]. Kyiv, Ukraine: NAPN Ukrayini, Derzh. nauk.-ped. b-ka Ukrayini im. V. O. Suhomlinskogo.

TsirulIk O. S. (2023). Metodi, zasobi i formi patriotichnogo vihovannya osobistosti u zakladi profesiynoyi (profesiyno-tehnichnoyi) osviti [Methods, means and forms of patriotic education of the individual in the institution of vocational (vocational) education] Retrieved from: https://naurok.com.ua/metodi-zasobi-i-formi-patriotichnogo-vihovannya-osobistosti-u-zakladi-profesiyno-profesiyno-tehnichno-osviti-215211.html

Shandor F. F. (2013). Sotsialno-filosofska refleksiya fenomenu ukrayinskoyi natsionalnoyi svidomosti [Socio-philosophical reflection of the phenomenon of Ukrainian national consciousness] Candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.

Downloads

Опубліковано

06.03.2023