ЦИФРОВІЗАЦІЯ ЯК УМОВА РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ОСВІТИ

Автор(и)

  • А. Г. Гуралюк Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В.О. Сухомлинського https://orcid.org/0000-0002-7497-5746

Ключові слова:

цифровізація освіти, цифрова трансформація, організаційно педагогічні умови підвищення якості освіти, інформаційні освітні технології

Анотація

У статті розглядаються різні аспекти цифровізації вищої освіти, як організаційно-педагогічної умови посилення якості освіти. Стверджується, що науково-технічний розвиток не тільки не вирішив проблеми системи освіти, зумовлені традиційними проблемами змісту, сенсу, а й створив нові, викликані змінами суспільних відносин. В першу чергу, це криза інтелектуальної культури, зумовлена руйнацією гуманістичних традицій, зміною характеру соціальних комунікацій, відривом учнів від соціальної реальності.

Проте, переваги які дає зважене впровадження цифровізації в педагогічний процес зумовлюють її стрімке розповсюдження та забезпечують всезростаючий вплив на весь освітній процес. Сьогодні цифровізація є одним із факторів (умов), що забезпечують вирішення багатоаспектної задачі: підвищення якості освітнього процесу в системі освіти.

Мета роботи. Уточнити значення цифровізації, проаналізувати її місце і роль в системі освіти ЗВО як організаційно-педагогічної умови підвищення якості освіти.

Методологія дослідження. Аналіз, узагальнення та синтез різних аспектів поняття «цифровізація освіти», Систематизація, аналогія та конкретизація теоретичних відомостей щодо впливу цифровізації освіти на навчальний процес ЗВО.

Наукова новизна. Уточнено вплив цифровізації як організаційно-педагогічної умови на освітній процес ЗВО. 

Висновки. Цифровізація є складовою частиною більш загального процесу – цифрової трансформації, яка виходить на перші ролі, як в освіті, так і в життєдіяльності соціуму і стає провідною організаційно-педагогічною умовою у всіх ланках системи освіти, проте впровадження в життя будь-яких нових технологій, зокрема цифрових – є тривалим процесом і несе в собі масу невідомих ще викликів та небезпек для людства.

Біографія автора

А. Г. Гуралюк, Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В.О. Сухомлинського

ResearcherID: AAG-5328-2020
Scopus ID: 57222146343
Кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник,
завідувач сектору ІКТ і наукометрії
відділу наукового інформаційно-аналітичного супроводу освіти,
Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В.О. Сухомлинського
(Київ, Україна)

Посилання

Starichenko B.Ye. (2020). Tsifrovizatsiya obrazovaniya: illyuzii i ozhidaniya [Digitalization of education: illusions and expectations]. Pedagogicheskoye obrazovaniye v Rossii – Pedagogical education in Russia, 3, 49-58.

Minina V. N. (2020). Tsifrovizatsiya vysshego obrazovaniya i yeye sotsial'nyye rezul'taty [Digitalization of higher education and its social results]. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Sotsiologiya – Bulletin of St. Petersburg University. Sociology, 13, 1, 84–101. Retrieved from https://doi.org/10.21638/spbu12.2020.106

Verbitskiy A. A. (2019). Tsifrovoye obucheniye: problemy, riski i perspektivy [Digital training: problems, risks and prospects]. Elektronnyy nauchno-publitsisticheskiy zhurnal «Homo Cyberus» – Electronic Scientific and Plastic Journal «Homo Cyberus», 1 (6). Retrieved from http://journal.homocyberus.ru/Verbitskiy_AA_1_2019

DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: the Conceptual Referece Model / Riina Vuorikari, Yves Punie, Stephanie Carretero, Lieve Van den Brande. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2016. 44 p.

Carretero Stephanie, Vuorikari Riina, Punie Yves DigComp 2.1 The Digital Competence Framework for Citizens. With eight proficiency levels and examples of use. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2017. 48 p.

Redecker Christine European Framework for the DigitalCompetence of Educators: DigCompEdu / ed.: Yves Punie. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2017. 95 p.

Karplyuk S. O. (2019). Osoblyvosti tsyfrovizatsiyi osvitnʹoho protsesu u vyshchiy shkoli. Informatsiynotsyfrovyy osvitniy prostir Ukrayiny: transformatsiyni protsesy i perspektyvy rozvytku: Materialy metodolohichnoho seminaru NAPN Ukrayiny (4 kvitnya 2019) [Features of the digitalization of the educational process in a high school. Information and Digital Educational Space of Ukraine: Transformational Processes and Prospects for Development: Proceeding of the Methodological Seminar of NAP of Ukraine (April 4, 2019)]. Kyiv, Ukraine.

Bykov V. Yu., Leshchenko M. P. Digital Humanistic Pedagogy: Relevant Problems of Scientific Research in the Field of Using ICT in Education. Information Technologies and Learning Tools. 2016. Vol. 53, № 3. PP. 1–17.

Yuzhakov V. N., Yefremov A. A. (2018). Pravovye i organizatsionnye baryery dlya tsifrovizatsii obrazovaniya v Rossiyskoy Federatsii [Legal and organizational barriers to the digitalization of education in the Russian Federation]. Rossiyskoye pravo. Obrazovaniye, praktika, nauka – Russian law. Education, practice, science, 6, 18–24.

Kozyreva Ye.I. (1999). Shkola pedagoga-issledovatelya kak usloviye razvitiya pedagogicheskoy kul'tury [School of the teacher of the researcher as a condition for the development of pedagogical culture]. Metodologiya i metodika yestestvennykh nauk – Methodology and Methodology of Natural Sciences, 4, 24.

Pavlov S.N. (1999). Organizatsionno-pedagogicheskiye usloviya formirovaniya obshchestvennogo mneniya organami mestnogo samoupravleniya [Organizational and pedagogical conditions for the formation of public opinion by local governments]. Abstracts of Candidate thesis. Magnitogorsk, Russia.

Belikov V. A. (2004). Filosofiya obrazovaniya lichnosti: deyatel'nostnyy aspekt: monografiya [Philosophy of Personality Education: Activity Aspect: Monograph]. Moskow, Russia : Vlados.

Galkina O. V. Rol' i mesto ponyatiya «organizatsionno-pedagogicheskiye usloviya» v terminologicheskom apparate pedagogicheskoy nauki [The role and place of the concept of «organizational and pedagogical conditions» in the terminological apparatus of pedagogical science]. Abstracts of Candidate thesis. Samara, Russia.

Keshelava, A. V., Budanov V. G., Rumyantsev V. YU. etc. (2017). Vvedeniye v «Tsifrovuyu» ekonomiku [Introduction to the «digital» economy]. Moskow, Russia : VNII Geosistem.

Kindratets, O. (2019). Problemy tsyfrovoi transformatsii osvity: Materialy mizhnarodnoi naukovopraktychnoi konferentsii «Osvita yak chynnyk formuvannia kreatyvnykh kompetentnostei v umovakh tsyfrovoho suspilstva» [Problems of digital transformation of education: Proceeding of the International Scientific and Practical Conference «Education as a factor in the formation of creative competencies in a digital society»].

Kucherak I.V. (2020). Tsyfrovizatsiia ta yii vplyv na osvitniy prostir u konteksti formuvannia kliuchovykh kompetentnostey [Digitalization and its influence on educational space in the context of the formation of key competencies]. Innovatsiina pedahohika – Innovative pedagogy, 22, 2, 91–94.

Downloads

Опубліковано

26.12.2023