НАУКОВО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ЩОДО ФОРМУВАННЯ ЛІНГВОКУЛЬТУРОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • І. Д. Давидченко Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0000-0002-3461-6255

Ключові слова:

лінгвокультурологічна компетентність, здобувачі вищої освіти, науково-методичні підходи, системно-діяльнісний підхід, компетентнісний підхід, культурологічний підхід

Анотація

У статті розглядаються науково-методичні підходи щодо формування лінгвокультурологічної компетентності здобувачів вищої освіти. Для студентів закладів вищої освіти, які вже засвоїли в міру своїх особистісних якостей системні лінгвістичні знання й виробили навички практичної грамотності, великого значення набуває вивчення лінгвокультурології. Лінгвокультурологія вивчає фіксацію в мові, етнотекстах і дискурсивній практиці духовної й матеріальної культури народу, тобто культурно значущої інформації збережених у колективній пам’яті народу символьних способів матеріального й духовного усвідомлення світу певним етносом, відтворених у його ідеях, схемах мислення й поведінки, системі етичних й естетичних цінностей, нормах, звичаях, обрядах, міфах, віруваннях, забобонах, побуті.

Мета статті. За кожного із обраних нами теоретико-методологічних підходів розкривається певна специфіка досліджуваного процесу, але тільки їх комплексне взаємодоповнювальне здійснення дає загальне уявлення про цей феномен.

Методологія базується на загальних принципах філософії, базових сучасних положеннях педагогічної науки, психології і відображає взаємозв’язок методологічних підходів до вивчення процесу організації освітнього процесу.

Наукова новизна. Комплексне здійснення системно-діяльнісного, компетентнісного й культурологічного підходів сприяє забезпеченню аналізу формування лінгвокультурологічної компетентності здобувачів вищої освіти як освітнього процесу, що характеризується поліфункціональністю й відповідного основним тенденціям міжкультурної парадигми освіти, до яких ми віднесли: трансляцію нормативно-ціннісного й культурного досвіду, створення бази для становлення культурних форм самовизначення й комунікативних норм самореалізації особистості здобувачів вищої освіти; забезпечення культурно-мовної ідентифікації та становлення бікультурної особистості.

Висновки. У процесі навчання української мови необхідно сформувати вміння не тільки спілкуватися українською мовою, а й виробити вміння характеризувати феномен української культури, історію її розвитку, місце в системі світової культури, поціновувати досягнення культури на основі знання історичного контексту їх створення, бути спроможним до діалогу культур, уміти висловлювати й обґрунтовувати власну позицію до питань, що стосуються ціннісного ставлення до історичної минувшини, або по-іншому виробити комунікативну компетентність.

Біографія автора

І. Д. Давидченко, Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради

Кандидат педагогічних наук,
керівник навчального відділу; викладач кафедри української лінгвістики,
літератури та методики навчання Комунального закладу «Харківська
гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради
(Харків, Україна)

Посилання

Bekh, I. D. (2009). Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti [Competence approach in modern education]. Vyshcha osvita Ukrainy. Temat. Vyp. : Pedahohika vyshchoi shkoly: metodolohiia, teoriia tekhnolohii – Higher school pedagogy: methodology, theory of technology. Kyiv, Ukraine : Hnozys, 3, 21–24.

Bielienka, H. V. (2011). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti suchasnoho vykhovatelia doshkilnoho navchalnoho zakladu [Formation of professional competence of a modern educator of a preschool educational institution]: monohrafiia. Kyiv, Ukraine.

Bibik, N. M. (2004). Kompetentnisnyi pidkhid : refleksyvnyi analiz zastosuvannia [Competence approach: reflexive analysis of application]. Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy: biblioteka z osvitnoi polityky – Competence approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives: library on educational policy / under the general ed. OV Ovcharuk. Kyiv, Ukraine.

Bohush, A. M. (2010). Kompetentnistnyi pidkhid do movlennievoi pidhotovky maibutnoho vykhovatelia doshkilnoho zakladu [Competence approach to speech training of future preschool educator]. Naukovyi visnyk Pivdennoukrinskoho derzhavnoho pededahohichnoho universytutu imeni K. D. Ushynskoho – Scientific Bulletin of KD Ushinsky South Ukrainian State Pedagogical University : zb. nauk. prats. Odesa, Ukraine : PNPU im. K. D. Ushynskoho.

Havrilova, L. (2015). Naukovo-metodolohichni pidkhody do analizu profesiinoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv [Scientific and methodological approaches to the analysis of professional competence of future primary school teachers]. Profesionalizm pedahoha: teoretychni y metodychni aspekty – Teacher professionalism: theoretical and methodological aspects : zb. nauk. prats / DVNZ «DDPU»; hol. red. prof. S. O. Omelchenko; vidp. red. prof. L. H. Havrilova. Sloviansk : DDPU.

Horodetskaia, L. A. (2007). Lynhvokulturnaia kompetentnost lychnosty kak kulturolohycheskaia problema [Linguocultural competence of a person as a culturological problem]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Moscow, Russia.

Davydchenko, I. D. (2018). Formuvannia linhvokulturolohichnoi kompetentnosti maibutnikh vykhovateliv doshkilnykh navchalnykh zakladiv [Formation of linguistic and cultural competence of future educators of preschool educational institutions]. Candidate’s thesis. Sloviansk, Ukraine.

Zynoveva, E. Y., Yurkov, E. E. (2009). Lynhvokulturolohyia : teoryia y praktyka [Linguoculturology: theory and practice]. St. Petersburg, Russia.

Ionova, O. M. (2012). Systemnyi ta synerhetychnyi pidkhody. Naukovi pidkhody do pedahohichnykh doslidzhen [Systemic and synergetic approaches. Scientific approaches to pedagogical research]. Kharkiv, Ukraine : Vyd-vo Virovets A. P. «Apostrof».

Maslova, V. A. (2010). Lynhvokulturolohyia [Linguoculturology] : ucheb. posobye dlia stud. vuzov. 4-e yzd., ster. Moscow, Russia : Akademyia.

Savchenko, O. Ya. (2011). Kompetentnisnyi pidkhid yak chynnyk modernizatsii pochatkovoi osvity [Competence approach as a factor in the modernization of primary education]. Nauka i osvita. Ser. : Pedahohika i psykholohiia : nauk.-prakt. zhurn.– Science and education. Ser. : Pedagogy and psychology: scientific and practical journal / Pivdennoho nauk. tsentru APN Ukrainy, 4, 13–16.

Selivanova, O. O. (2008). Suchasna linhvistyka : napriamy ta problemy [Modern linguistics: directions and problems]. Kyiv; Poltava, Ukraine : Dovkillia.

Downloads

Опубліковано

08.01.2024