СТАНОВЛЕННЯ МЕТОДИКИ КОНТРОЛЮ ТА ВЗАЄМОКОНТРОЛЮ УМІНЬ ІНШОМОВНОГО МОНОЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНОЗЕМНИХ МОВ

Автор(и)

Ключові слова:

контроль, взаємоконтроль, іншомовна освіта, монологічне мовлення, майбутні учителі

Анотація

У статті розглянуто період зародження і становлення методики контролю та взаємоконтролю умінь іншомовного монологічного мовлення майбутніх учителів іноземних мов з середини 50-х і до кінця 60-х років ХХ століття.

Мета статті полягає у ретроспективному дослідженні періоду створення методики контролю та взаємоконтролю монологічного мовлення як системи та в аналізі її складових.

Методологія дослідження базується на основі хронологічного, історичного, системного та свідомо-практичного підходів. Так, завдяки хронологічному підходу, розкриття процесу становлення методики контролю та взаємоконтролю іншомовного монологічного мовлення майбутніх учителів відбувалось у певній хронологічній послідовності. Історичний підхід дозволив, спираючись на історичні факти, зробити висновки щодо розвитку методики перевірки монологічних висловлювань студентів. Системний підхід ліг в основу опису методики як системи, а свідомо-практичний визначив особливості контролю та взаємоконтролю монологів майбутніх учителів з точки зору практичного спрямування.

Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше було досліджено ґенезу створення методики контролю та взаємоконтролю іншомовного монологічного мовлення майбутніх учителів як методичну систему. Отримані результати будуть застосовані для удосконалення сучасної методики перевірки рівня сформованості компетентності студентів педагогічних закладів вищої освіти в іншомовному монологічному мовленні.

Висновки. В результаті аналізу історичних джерел того періоду, з’ясовано фактори, що сприяли становленню згаданої методики як системи з цільового, змістового, процесуального та оцінно-результативного компоненту. В межах цільового та змістового компонентів визначено мету та об’єкти контролю і взаємоконтролю умінь монологічного мовлення. Процесуальний компонент містить ретроспективний аналіз видів, форм, засобів і прийомів контролю та взаємоконтролю монологічних висловлювань майбутніх учителів. В оцінно-результативному компоненті розкрито особливості процесу оцінювання іншомовних монологів того періоду.

Біографія автора

Д. О. Стельмах, Київський національний лінгвістичний університет

Аспірантка кафедри методики викладання іноземних мов
й інформаційно-комунікаційних технологій,
Київський національний лінгвістичний університет
(Київ, Україна)

Посилання

Antonova, I. I., & Filyasova, L. A. (1967). Proverka rechevykh umeniy i navykov v protsesse raboty nad ikh razvitiyem [Checking Сommunicative Skills in the Process of their Development]. Inostrannyye yazyki v shkole – Foreign Languages at School, 3, 61–66.

Antonova, I. I. (1965). Kriterii i normy otsenok monologicheskoy rechi [Criteria and Standards of Speech Production Assessment]. Inostrannyye yazyki v shkole – Foreign Languages at School, 6, 36–45.

Barbash, Ye (2019). Rozvitok systemy kontrolyu navchalnikh dosyagnen uchnіv z іnozemnoї movi u shkolakh Ukrayiny (60-tі rr. 20 st. – pochatok 20 st.) [Development of the System of Assessing Students’ Achievements in Foreign Language Skills in the Schools of Ukraine (60s – the beginning of the 20th Century)]. (Candidate’s Thesis). Zhitomirskiy derzhavniy unіversitet іmenі Іvana Franka. Kyiv, Ukraine

Bezlyudna, V. (2018). Teoriia i praktyka profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv inozemnykh mov u vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladakh Ukrainy (1948–2016) [Theory and Practice of Professional Training of Pre-Service Foreign Language Teachers in Higher Educational Establishments of Ukraine (1948–2016)]: (Doctor’s Thesis). Rivnenskyi derzhavnyi humanitarnyi universytet. Rivne.

Lapidus, B. A. (1961). Kombinirovannyye uprazhneniya pri obuchenii ustnoy rechi [Combined Exercises for Teaching Oral Communication]. Inostrannyye yazyki v shkole – Foreign Languages at School, 2, 22– 29.

Mirolyubov, A. (Red.). (1999). Voprosy kontrolya obuchennosti uchashihsya inostrannomu yazyku [The Issues of Assessing Students’ Proficiency in Foreign Languages]. Obninsk, Russia : Titul.

Mirolyubov, A. A. (2002). Istoriya otechestvennoy metodiki obucheniya inostrannym yazykam [History of Home Methodology of Teaching Foreign Languages]. Moscow, Russia : Stupeni.

Musikhina, O. (2009). K istorii organizatsii izucheniya inostrannykh yazykov v KGBTU [To the History of Organizing Foreign Language Learning in KGBTU]. Izvestiya vuzov. Pishchevaya promyshlennost – News from Higher Education Institutions. Food Industry, 5–6, 113–115.

Nikolaieva, S. Yu. (2017). Vid «navchannia inozemnoi movy» do «mizhkulturnoi inshomovnoi osvity»: storichna istoriia tsilei navchannia (1917–2017 roky) [From «Teaching Foreign Languages» to «Intercultural Foreign Language Education»: Centenary History of the Purposes of Teaching]. Molodyi vchenyi – Young Researcher, 8, 256–260.

Ministerstvo vysshego i srednego spetsialnogo obrazovaniya SSSR (1963). O kalendarno – tematicheskom plane prepodavatelya [About the Course Schedule of the Teacher]: instruktivnoye pismo ot 10 avgusta, № Т – 13/820. Retrieved from http://www.libussr.ru/doc_ussr/usr_5983.htm.

Sovet Ministrov SSSR (1961). Ob uluchshenii izucheniya inostrannykh yazykov [About the Improvement of Teaching Foreign Languages]: postanovlyeniye ot 27 maya, № 468. Retrieved from http://www.libussr.ru/doc_ussr/usr_5690.htm.

Ob utverzhdenii Polozheniya o vysshikh uchebnykh zavedeniyakh SSSR [About the Validation of the Manual of Higher Educational Establishments in the USSR]: Postanovleniye ot 21 marta. Retrieved from http://docs.cntd.ru/document/9053534.

Rogova, G. V. (1965). Voprosy organizatsii obucheniya inostrannym yazykam v starshikh klassakh [The Issues of Organizing Teaching Foreign Languages in Senior Forms]. Inostrannyye yazyki v shkole – Foreign Languages at School, 5, 14–21.

Shenderuk, O. (2017). Problema rozvytku profesionalizmu maibutnikh vykladachiv inozemnoi movy u vyshchykh navchalnykh zakladakh Ukrainy (druha polovyna 20 stolittia – pochatok 21stolittia) [The Problem of Professional Development of Pre – Service Foreign Language Teachers in Higher Educational Establishments of Ukraine (Middle of the 20th Century – Beginning of the 21st Century]. (Candidate’s Thesis). Chernihivskyi natsionalnyi universytet imeni T. H. Shevchenka. Chernihiv, Ukraine.

Downloads

Опубліковано

30.01.2024