ЯКІСТЬ ОСВІТИ – ОДИН З КЛЮЧОВИХ ПОКАЗНИКІВ УСПІШНОЇ ЄВРОІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.242807Ключові слова:
якість освіти, євроінтеграційні процеси в Україні, реформування освіти, система оцінювання якості освіти, Державна служба якості освіти в УкраїніАнотація
У статті розглянуто пріоритетні напрямки та основні тенденції розвитку української освіти в контексті європейської інтеграції, орієнтації на європейські стандарти якості освіти, виконання умов Європейського Союзу стосовно вступу в співдружність. Доведено, що в Україні, як і у країнах Європейського Союзу, акцент варто робити не лише на високий рівень доступу до освіти, а й на її якість.
Дослідження спрямоване на вивчення та узагальнення досвіду адаптації європейських моделей функціонування внутрішньої та зовнішньої стратегії якості освіти, ролі Державної служби якості освіти України у становленні сучасної системи освіти, важливості проведення скринінгових моніторингів у внутрішній та зовнішній стратегіях забезпечення якості освіти. Окрема увага приділена модерним напрацюванням і механізмам, які покликані реформувати систему державної освітньої політики. Зокрема, таким новим для української освіти явищам як інституційний аудит, сертифікація, інформаційно-аналітична система EvaluED, «Форум якості освіти», систематичні різнопланові вивчення та моніторинги освітніх процесів, які мають стати підґрунтям для управлінських рішень.
Визначено основні віхи реалізації державної політики у сфері забезпечення якості освіти та якості освітньої діяльності, зважаючи на виклики пов’язані з карантинними обмеженнями через COVID-19 та повномасштабною військовою агресією. Проаналізовано психо-емоційну складову, яка впливає на організацію якісного навчального процесу під час військового стану.
Мета статті полягає у комплексному висвітленні наявних наукових напрацювань, пов’язаних із дослідженням євроінтеграційних процесів України, вивченні ключових напрямків трансформації української освіти відповідно до стандартів Європейського Союзу, в контексті досягнення нею європейських стандартів якості освіти. Акцент зроблено на середній освіті, яка є фундаментом для імплементації успішної євроінтеграції України.
Методологія дослідження ґрунтується на контент-аналізі праць, присвячених вивченню якості української освіти, порівнянню стандартів якості освіти в Україні із загальноєвропейськими взірцями. Застосовано міждисциплінарний підхід, який увібрав у себе системний та аналітичний методи, що дозволило охопити широкий спектр наукових напрацювань, пов’язаних із тематикою дослідження. Використано описовий метод для презентації результатів моніторингів, із врахуванням психологічних аспектів.
Наукова новизна полягає у системному аналізі євроінтеграційних амбіцій України, які спонукають до пошуку інноваційних моделей забезпечення якості освіти, формування дієвих механізмів організації ефективної освітньої діяльності у відповідності до європейських стандартів, ефективного менеджменту закладів освіти під час військового стану.
Висновки. У науковій студії окреслено напрацювання дослідників, які вивчали євроінтеграційний шлях України в контексті впровадження загальноєвропейської освітньої системи та стандартизації якості освіти: від перших дипломатичних напрацювань до статусу кандидата на вступ до Європейського Союзу. Встановлено, що якісна освіта – пріоритет для сталого розвитку ЄС та є обов’язковою умовою для успішної реалізації Болонської декларації в Україні.
Доведено, що євроінтеграційні процеси в Україні мають незворотній характер, незважаючи на гальмуючі чинники (карантинні обмеження COVID-19, повномасштабна військова агресія). Встановлено, що глобалізація та модерні трансформаційні виклики на європейських теренах вимагають постійного вдосконалення внутрішньої та зовнішньої стратегії забезпечення якості освіти.