РОЗВИТОК ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ УЧНІВ НА УРОКАХ МОВНО-ЛІТЕРАТУРНОЇ ГАЛУЗІ В УМОВАХ «НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ»
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.253211Ключові слова:
зв’язне мовлення, мовно - літературна галузь, здобувачі освіти, українська мова, українська література, зарубіжна література, метод, прийомАнотація
Мета – схарактеризувати методи і прийоми розвитку зв’язного мовлення учнів на урокахмовно-літературної галузі (української мови, української і зарубіжної літератур) в умовах «Нової української школи».
Методологія. У процесі наукового пошуку застосовано такі теоретичні методи дослідження: комплексний аналіз законодавчо-нормативної бази, педагогічної та методичної літератури з проблеми дослідження, що в поєднанні з методом синтезу дав змогу обґрунтувати теоретичні засади розвитку зв’язного мовлення учнів на уроках мовно-літературної галузі; методи узагальнення й систематизації, що уможливили формулювання висновків. Окрім того, застосовано низку емпіричних методів, зокрема вивчення й узагальнення професійного досвіду вчителів закладів загальної середньої освіти м. Чернігова за заявленою проблемою, цілеспрямоване спостереження за уроками української мови й літератури, зарубіжної літератури в середній школі, у результаті чого зроблено висновок щодо необхідності пошуку оптимальних методів і прийомів навчання задля ефективного розвитку зв’язного мовлення.
Дослідження здійснене з урахуванням положень низки методологічних підходів, зокрема компетентнісного, діяльнісного, системного, синергетичного й аксіологічного, що забезпечило комплексний підхід й об’єктивність у розв’язанні зазначеної проблеми.
Наукова новизна. У статті проаналізовано розвиток зв’язного мовлення на уроках мовно-літературної галузі як методичну проблему, визначено ефективні методи і прийоми навчання, які доцільно застосовувати для підвищення ефективності цього процесу.
Висновки. Аналіз методичних праць із проблеми дослідження дає підстави для висновку, що науковці надають великого значення розвитку усного й писемного мовлення учнів в контексті уроків мовно-літературної галузі, уважають його запорукою ефективної навчальної діяльності загалом. В умовах оновлення методичного інструментарію
У контексті оновлення методичного інструментарію в умовах «Нової української школи» обґрунтовано доцільність використання низки методів і прийомів навчання, як традиційних, так і тих, що потребують застосування онлайн-сервісів. Зокрема особливий інтерес учнів викликали методи і вправи «Фішбоул», «Кубування», «Займи позицію», «Автобусна зупинка», написання есе «Одна хвилинка» тощо.