МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ВИКЛАДАННЯ КУРСУ «УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА: ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ЦИВІЛІЗАЦІЙНИЙ КОНТЕКСТ»

Автор(и)

  • Вікторія Пуліна Кандидат філософських наук, доцент, доцент кафедри філософії та культурології, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0002-3412-877X

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.253216

Ключові слова:

методологія, українська культура, феномен пограниччя, європейський контекст, європейський цивілізаційний простір

Анотація

У статті окреслюються концептуальні моменти викладання курсу «Українська культура: європейський цивілізаційний контекст» для здобувачів вищої освіти. Увага акцентується на методологічних аспектах викладання зазначеного курсу, через введення української культури в європейський цивілізаційний простір. Розкриваються перспективи застосування компаративного аналізу, що виявляє нові можливості для ґрунтовного осмислення її сутнісних основ.

Мета статті – окреслити методологічні основи авторського викладання курсу «Українська культура: європейський цивілізаційний контекст», що відкриває нові перспек­тиви на шляху до самоідентифікації, та самовизначеності у світовому культурному просторі.

Методологія дослідження. Для досягнення поставленої мети застосовується системний підхід, де українська культура усвідомлюється як частина світового культур­ного простору, але увага акцентується на її феноменологічних основах, які мають певні ознаки, що набули статусу феномену української культури. Саме виявлення шляхів до явлення феномену української культури як такого, через звернення до історико-культурних впливів, відлуння культурних виявів інших культур, трансформація чужого в своє, чи нав­паки, і нарешті визначення сутнісного зв’язку з європейським цивілізаційним простором.

Наукова новизна дослідження полягає в спробі вироблення та обґрунтування власного підходу до викладання курсу «Українська культура: європейський цивілізаційний контекст», що може стати кроком до самоусвідомлення та самоідентифікації.

Висновки. У ході дослідження авторка дійшла висновку, що окреслені методологічні основи викладання курсу «Українська культура: європейський цивілізаційний контекст дають можливість усвідомлення її в системному полі світової (європейської) культури в якому українська культура виявляє власну феноменальність, але має певні культурні орієнтири, так звані вектори тяжіння, що долучають українську культуру до європей­ського цивілізаційного простору.

Downloads

Опубліковано

25.06.2025

Номер

Розділ

МЕТОДОЛОГІЧНІ ТА МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ВИКЛАДАННЯ КУЛЬТУРОЛОГІЧНИХ І ЛІТЕРАТУРОЗНАВЧИХ ДИСЦИПЛІН