ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЙНОГО КОМПОНЕНТУ ЕМОЦІЙНОЇ СТІЙКОСТІ СПОРТСМЕНОК ФУТБОЛІСТОК
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.253110Ключові слова:
емоційна стійкість, мотиваційний компонент, спортсменки футболісткиАнотація
Стаття присвячена вивченню одного зі структурних компонентів емоційної стійкості спортсменок футболісток – мотиваційного компоненту, який має системоутворюючий вплив на емоційну стійкість футболісток через реалізацію стимулюючої, регулятивної та смислоутворюючої функцій. У статті наведені результати експериментальних досліджень зі встановлення рівня мотиваційного компоненту емоційної стійкості спортсменок футболісток. Обґрунтовано шляхи формування мотиваційного компоненту емоційної стійкості спортсменок футболісток (шляхи допомоги долати страх; систему засобів формування мотивації до успіху спортсменок футболісток) та наведено результати формувального експерименту щодо ефективності впровадження їх в навчально-тренувальний процес.
Мета статті – обґрунтувати шляхи формування мотиваційного компоненту емоційної стійкості спортсменок футболісток та перевірити ефективність їх впровадження в навчально-тренувальний процес.
Методологія дослідження базується на комплексі взаємопов’язаних методів дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення даних науково-методичної літератури; педагогічні методи дослідження (спостереження, інтерв’ювання, констатувальний та формувальний експерименти); психодіагностичні методи дослідження; методи математичної статистики.
Наукова новизна полягає у виявленні рівня мотиваційного компоненту емоційної стійкості спортсменок футболісток; обґрунтуванні шляхів формування мотиваційного компоненту емоційної стійкості спортсменок в жіночому футболі та експериментальній перевірці їх впровадження в навчально-тренувальний процес.
Висновки. Експериментально доведено, що впровадження системи засобів (вправи для формування навичок самомотивації, рефреймінг та ауторефреймінг, ведення щоденника для фіксації успіху, тренінг з формування цілепокладання тощо) та практичних рекомендації щодо розвитку мотиваційного компоненту емоційної стійкості футболісток позитивно вплинули на його розвиток. Збільшилась кількість спортсменок з помірно високим рівнем показника досягнення успіху на 13,4%, дуже високим рівнем на 6,7% та зменшилась кількість спортсменок футболісток з середнім рівнем показника досягнення успіху на 13,4%; сприяло збільшенню кількості спортсменок мотивованих на успіх на 20% та зменшення кількості спортсменок мотивованих на невдачу на 13,3%. Підвищення мотиваційного компоненту емоційної стійкості спортсменок футболісток забезпечив здатність формулювання спортсменками реалістичних цілей, пошук шляхів вирішення проблем, стикаючись зі стресовими чинниками.