ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЙНОГО КОМПОНЕНТУ ЕМОЦІЙНОЇ СТІЙКОСТІ СПОРТСМЕНОК ФУТБОЛІСТОК

Автор(и)

  • Людмила Лисенко Кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки, психології та методики фізичного виховання, Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0002-3629-3840
  • Алла Лишафай Магістр фізичної культури і спорту, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.253110

Ключові слова:

емоційна стійкість, мотиваційний компонент, спортсменки футболістки

Анотація

Стаття присвячена вивченню одного зі структурних компонентів емоційної стій­кості спортсменок футболісток – мотиваційного компоненту, який має системо­утворю­ючий вплив на емоційну стійкість футболісток через реалізацію стимулюючої, регулятивної та смислоутворюючої функцій. У статті наведені результати експеримен­тальних досліджень зі встановлення рівня мотиваційного компоненту емоційної стійкості спортс­менок футбо­лісток. Обґрунтовано шляхи формування мотиваційного компоненту емоційної стійкості спортсменок футболісток (шляхи допомоги долати страх; систему засобів формування мотивації до успіху спортсменок футболісток) та наведено резуль­тати формувального експерименту щодо ефективності впровадження їх в навчально-трену­вальний процес.

Мета статті – обґрунтувати шляхи формування мотиваційного компоненту емоційної стійкості спортсменок футболісток та перевірити ефективність їх впровад­ження в навчально-тренувальний процес.

Методологія дослідження базується на комплексі взаємопов’язаних методів дослід­ження: теоретичний аналіз та узагальнення даних науково-методичної літератури; педаго­гічні методи дослідження (спостереження, інтерв’ювання, констатувальний та форму­вальний експерименти); психодіагностичні методи дослідження; методи матема­тичної статистики.

Наукова новизна полягає у виявленні рівня мотиваційного компоненту емоційної стійкості спортсменок футболісток; обґрунтуванні шляхів формування мотиваційного компоненту емоційної стійкості спортсменок в жіночому футболі та експериментальній перевірці їх впровадження в навчально-тренувальний процес.

Висновки. Експериментально доведено, що впровадження системи засобів (вправи для формування навичок самомотивації, рефреймінг та ауторефреймінг, ведення щоденника для фіксації успіху, тренінг з формування цілепокладання тощо) та практичних рекомендації щодо розвитку мотиваційного компоненту емоційної стійкості футболісток позитивно вплинули на його розвиток. Збільшилась кількість спортсменок з помірно високим рівнем показника досягнення успіху на 13,4%, дуже високим рівнем на 6,7% та зменшилась кількість спортсменок футболісток з середнім рівнем показника досягнення успіху на 13,4%; сприяло збільшенню кількості спортсменок мотивованих на успіх на 20% та зменшення кількості спортсменок мотивованих на невдачу на 13,3%. Підвищення мотиваційного компоненту емоційної стійкості спортсменок футболісток забезпечив здатність формулювання спортсменками реалістичних цілей, пошук шляхів вирішення проблем, стикаючись зі стресовими чинниками.

Downloads

Опубліковано

24.07.2025

Номер

Розділ

БІОМЕХАНІЧНІ, ПЕДАГОГІЧНІ, МЕДИКО-БІОЛОГІЧНІ ТА ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ТА СПОРТУ