ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОГО СВІТОГЛЯДУ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ З НАПРЯМКУ «ЛІСОВЕ ГОСПОДАРСТВО»

Автор(и)

  • Євгеній Говоров Кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри лісового господарства та агротехнологій, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0009-0006-9780-2668

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.253302

Ключові слова:

освіта, лісове господарство, екологічний світогляд, екологічні спільноти

Анотація

У статті розкрито проблематику та актуальність становлення екологічного світогляду у майбутніх працівників галузі лісового господарства та решти учасників навчального процесу що формують освітнє середовище. Встановлені певні негативні фактори антропогенної діяльності в галузі лісового господарства та загальні проблеми галузі.

Визначено, що негативні антропогенні явища пов'язані по-перше з дефіцитом знань у галузі охорони навколишнього середовища, відсутністю екокультури та екологічного мис­лення, по-друге з спотвореною людською свідомістю в яку глибоко проникла антропоцент­рична парадигма мислення. На основі цієї сентенції доведена необхідність формування екологічного світогляду та екологічної культури у майбутніх працівників галузі, що повинна відображати здатність поєднувати екологічні знання та професійну діяльність.

Визначені педагогічні умови формування екологічного світогляду у всіх учасників освітнього процесу, якими можуть стати насичені екологічним матеріалом та змістом спеціальні дисципліни галузі, міжпредметні зв'язки, проходження закордонних стажувань та курсів підвищення кваліфікації, дієвих практик, створення на базі навчальних закладів різноманітних екологічних спільнот і залучення до них всіх учасників освітнього процесу.

Мета роботи – привернути увагу до значення екологічно-просвітницької роботи, як фактору формування екологічного світогляду, а також екологічної культури всіх учасників освітнього процесу галузі лісового господарства.

Методологія. Систематизація та вивчення наукових публікацій, аналіз наукової та навчальної літератури, інтернет-джерел, розкриття основних дефініцій проблеми, що вивчається, узагальнення та висновки.

Наукова новизна. Полягає у виявленні суперечностей освітнього та професійного середовища галузі лісового господарства з екологічними вимогами та викликами сьогодення.

Висновки. Проаналізувавши актуальні офіційні джерела та сучасні роботи науковців з даної тематики, можна констатувати, що інтенсивна антропогенна діяльність людини саме в лісових екосистемах призводить до важких негативних наслідків які можна мінімізувати з переходом суспільства на екологічний світогляд. Особливо важливим такий перехід є у фахівців системи професій «людина – природа» до яких і відносяться робітники лісового господарства. Головна роль у формуванні екологічного світогляду відводиться освітньому середовищу як системно освіченому простору, у якому реалізується взаємодія суб'єктів освітнього процесу із зовнішнім середовищем, у результаті відбувається ефективний вплив на свідомість в умовах професійної підготовки.

Downloads

Опубліковано

17.09.2025

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ОСВІТИ І ПЕДАГОГІКИ В УКРАЇНІ: ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ТА ПРАКТИЧНІ ВИМІРИ