ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ В СТУДЕНТІВ ПРЕДМЕТНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ

Автор(и)

  • Василь Гетта Кандидат педагогічних наук, професор, професор кафедри технологічної освіти та інформатики, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0003-3057-9976

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.253333

Ключові слова:

штучний інтелект, предметні компетентності, трансформації інформації у знання, технічна компетентність, самостійність, самооцінювання, саморегуляція

Анотація

Штучний інтелект (ШІ) все частіше використовується освітянами і стає сучасним інструментом для підготовки висококваліфікованих фахівців. Одним з важливих напрямків його використання є формування в учнів і студентів предметних компетентностей, які визначають рівень фаховості майбутнього спеціаліста. У статті висвітлені можливості використання штучного інтелекту з метою формування у студентів предметних компе­тент­ностей при вивченні загальнотехнічних дисциплін.

Оскільки компетентність формується на основі знань, умінь, діяльності і досвіду, то виникає необхідність з’ясувати роль штучного інтелекту в такому контексті, про що і йдеться у даній статті. Особлива увага приділена ролі штучного інтелекту при формуванні знань, трансформації інформації у знання, засвоєнню технічних понять та розвитку технічного мислення.

Фундаментальні знання хоч і є основою компетентності, але вони не є вирішальними. Треба щоб знання були дієвими. ШІ, як показало наше дослідження, має значну можливість в цьому напрямку.

У статті також йдеться про умови ефективного використання штучного інтелекту при формуванні предметних компетентностей перш за все готовність студента до використання штучного інтелекту, потребу в навчанні, самостійність, самооцінювання та саморегуляцію.

Метою статті є дослідження ролі штучного інтелекту у формуванні в студентів предметних компетентностей.

Методологія дослідження. В основу дослідження покладена концепція Міністерства освіти і науки про запровадження компетентністного підходу до навчання учнівської та студентської молоді. Для реалізації завдань дослідження на різних його етапах було використано комплекс теоретичних методів (аналіз, синтез, узагальнення, систематизація) та емпіричних (спостереження, бесіди, аналіз результатів діяльності).

Наукова новизна полягає в з’ясуванні можливостей штучного інтелекту у формуванні в студентів предметних компетентностей.

Висновки. У статті здійснено комплексний аналіз використання штучного інтелекту для формування предметних компетентностей з акцентом на технічні дисципліни. Проаналізувавши досвід різних країн, наукові джерела та конкретні приклади використання штучного інтелекту для формування предметних компетентностей, можна зробити такі висновки: ШІ має значний позитивний потенціал в освіті; використання штучного інтелекту сприяє формуванню предметних компетентностей за рахунок персоналізації, практикоорінтованості і зворотного зв’язку; наукові дослідження та міжнародні організації в цілому підтримують впровадження штучного інтелекту в освіту, але закликають робити це відповідально; існують суттєві виклики та ризики, які потрібно враховувати при впроваджені штучного інтелекту в освітній процес.

Downloads

Опубліковано

17.09.2025