ВПЛИВ ДІЯЛЬНОСТІ ЛАЗАРЯ БАРАНОВИЧА НА СТАНОВЛЕННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ ЧЕРНІГІВСЬКОГО КОЛЕГІУМУ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.253339Ключові слова:
Лазар Баранович, освітній простір, Чернігівський колегіумАнотація
Мета статті – розглянути ключові передумови та духовно-політичні обставини формування освітнього простору в другій половині XVII ст. на території Чернігово-Сіверщини, процеси, які призвели до заснування духовного навчального закладу нового типу – Чернігівського колегіуму; проаналізувати внесок Лазаря Барановича в розбудову культурно-просвітницького середовища майбутнього колегіуму.
Методологія. З огляду на специфіку предмета та завдань дослідження, у роботі використано елементи описового, культурно-історичного та біографічного методів аналізу. Окрім того, для відтворення послідовності та узагальнення основних складових освітнього простору Чернігівського колегіуму в дослідженні використовуються хронологічно-системний, проблемно-пошуковий аналіз літературних джерел.
Наукова новизна статті полягає у відсутності комплексного дослідження впливу культурно-освітньої діяльності чернігівського архієпископа Лазаря Барановича на формування освітнього простору Чернігівського колегіуму. Дана проблематика представлена кількома розвідками з історії виникнення Чернігівського колегіуму та внеску в даний процес чернігівського ієрарха та не розкриває питання комплексно.
Висновки. Відкриття навчального закладу, який за часів Гетьманщини доволі швидко став осередком освіти всеукраїнського значення, Чернігівського колегіуму, було тісно пов’язано з діяльністю архієпископа Лазаря Барановича. Створення ним друкарні та латинської школи, виділення Чернігівської архієпископії в окрему церковну ієрархічну одиницю сприяли формування освітньо-культурного простору нового типу та утворенню освітнього простору Чернігівського колегіуму. Слід зазначити, що Чернігівський колегіум був заснований з власної ініціативи чернігівських архієпископів в період, коли в Гетьманщині ще зберігалася певна автономія в церковній сфері. Саме тому історія виникнення Чернігівського колегіуму ілюструє відносну незалежність українських ієрархів у прийнятті важливих рішень. З багатьох політичних причин Лазарю Барановичу особисто не вдалося стати свідком створення у Чернігові навчального закладу, однак своєю послідовною культурно-політичною діяльністю він заклав підвалини потужного освітнього простору – осердя освіти та культури в регіоні.