АКТУАЛІЗАЦІЯ НАВИЧОК СЛУЖБОВОГО ЕТИКЕТУ ПРАЦІВНИКІВ ПРОБАЦІЇ НА КУРСАХ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

  • Оксана Дженджеро Кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри підвищення кваліфікації працівників пробації Інституту професійного розвитку, Пенітенціарна академія України https://orcid.org/0000-0002-9448-9999
  • Наталія Щербина Кандидат історичних наук, доцент кафедри педагогіки та професійної етики гуманітарного факультету, Пенітенціарна академія України https://orcid.org/0009-0002-5573-0505

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.253306

Ключові слова:

службовий етикет, культура мовлення, моральні принципи, персонал пробації

Анотація

Мета роботи. Метою дослідження є визначення основних норм і принципів службо­вого етикету працівників уповноважених органів з питань пробації, що включають культуру професійного мовлення, поведінкові стандарти, етичні зобов’язання та моральні цінності, задля їх ефективного впровадження в освітні програми підвищення кваліфікації, які реалізу­ються в умовах воєнного стану. Актуальність теми зумовлена зростанням суспільного запиту на професіоналізм, гуманність і моральну стійкість працівників органів пробації.

Методологія. У роботі застосовано нелінійну методологію пізнання, що уможливлює розгляд службового етикету як відкритої, динамічної й складноорганізованої структури. Для емпіричного аналізу використано метод анкетування, в якому взяли участь 87 праців­ників органів пробації з різних регіонів України. Результати опитування дали підстави визна­чити рівень сформованості етикетних навичок, мовленнєвої культури та загальної етичної обізнаності працівників пробації. Особливу увагу приділено виявленню труднощів, зокрема в аспектах культури мовлення, а також з’ясуванню потреб в оновленні підходів до навчання у воєнний період.

Наукова новизна. У представленому дослідженні вперше актуалізовано потребу в системному підході до формування навичок службового етикету в професійному середовищі працівників пробації. Виокремлено мовленнєву компетентність як ключову умову забезпе­чення етичної комунікації та професійного іміджу фахівця. Запропоновано ефективні освітні підходи, адаптовані до умов дистанційного навчання: інтерактивні платформи, проблемне навчання, аналіз етикетних ситуацій.

Висновки. Дотримання норм службового етикету працівниками пробації позитивно впливає на ефективність ресоціалізації засуджених, формує довіру громадян до правової системи та підвищує загальний рівень професійної комунікації. В умовах воєнного стану актуальним є використання інноваційних освітніх підходів, таких як дискусії, проблемний виклад матеріалу та інтерактивні платформи, що сприяють залученню учасників у навчальний процес та забезпечують якість підвищення кваліфікації  персоналу пробації.

Downloads

Опубліковано

17.09.2025

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ОСВІТИ І ПЕДАГОГІКИ В УКРАЇНІ: ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ТА ПРАКТИЧНІ ВИМІРИ