ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ-ФІЛОЛОГІВ ДО РОБОТИ В ІНКЛЮЗИВНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ: ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.232320Ключові слова:
інклюзивне навчання, майбутні учителі-філологи, заклади вищої освіти, діти з особливими освітніми потребами, освітній компонентАнотація
Мета статті – схарактеризувати особливості професійної підготовки майбутніх учителів-філологів до роботи в інклюзивному освітньому середовищі, визначити основні напрями її удосконалення.
Методологія. Для забезпечення вірогідності й об’єктивності результатів дослідження було застосовано низку методів, зокрема: аналіз нормативно-правової бази, що регулює функціонування інклюзивної освіти на сучасному етапі, й наукової літератури з проблеми дослідження; порівняльно-зіставний – для вивчення поглядів різних учених на порушену проблему; систематизації та узагальнення – для формулювання висновків; спостереження за освітнім процесом у закладах вищої освіти, що здійснюють професійну підготовку майбутніх учителів, – для характеристики нагальних проблем і визначення перспектив їх розв’язання.
Наукове дослідження ґрунтується на поєднанні положень кількох методологічних підходів, зокрема: особистісно орієнтованого з метою формування в майбутніх учителів-філологів здатності враховувати особливості психофізіологічного розвитку дітей з особливими освітніми потребами й обирати методичний інструментарій для роботи з ними; компетентнісного як засадничого для реформування освітньої галузі на сучасному етапі, для формування компетентностей, що входять до профілю вчителя інклюзивної освіти, а отже, є важливими для всіх учителів, що працюють в умовах інклюзії; діяльнісного, що передбачає підготовку майбутніх учителів-філологів до роботи в умовах інклюзії шляхом залучення їх до активної діяльності в межах практичних занять та проходження педагогічної практики; аксіологічного для формування ціннісно-світоглядної сфери майбутніх учителів-філологів.
Наукова новизна полягає у формулюванні практичних рекомендацій щодо удосконалення системи професійної підготовки майбутніх учителів-філологів до роботи в умовах інклюзії у закладах загальної середньої освіти.
Висновки. Аналіз законодавчої бази та освітнього процесу в закладах вищої освіти, що здійснюють підготовку майбутніх учителів-філологів, дав підстави констатувати, що вони недостатньо підготовлені до роботи в інклюзивному освітньому середовищі, мають недостатній рівень сформованості компетентностей, які входять до профілю вчителя інклюзивної освіти, відчувають брак знань щодо роботи з окремими категоріями учнів з особливими освітніми потребами. У результаті визначено основні шляхи удосконалення професійної підготовки майбутніх учителів-філологів до роботи в інклюзивному освітньому середовищі: систематичне оновлення змісту нормативних освітніх компонентів, розширення переліку вибіркових освітніх компонентів, посилення практичної складової професійної підготовки майбутніх учителів-словесників, залучення їх до неформальної освіти шляхом проходження онлайн-курсів, участь у науково-дослідній діяльності тощо.
Посилання
Ashytok, N. (2015). Problemy inkliuzyvnoi osvity v Ukraini [Problems of Inclusive Education in Ukraine]. Liudynoznavchi studii. Seriia «Pedahohika» – Humanities studies. Series «Pedagogy». Issue 1/3, 4–11.
Bila, O. O. (2019). Yevropeiskyi dosvid realizatsii inkliuzyvnoi osvity: robocha prohrama navchalnoi dystsypliny [European Experience of Implementation of Inclusive Education: Work Program of the Academic Discipline]. Izmail, Ukraine.
Inkliuziia i dystantsiinenavchannia: onlain-kurs [Inclusion and Distance Learning: Online Course]. Retrived from: http://sp.inclusion.tilda.ws/?fbclid=IwAR2alH7GmEMv3vnXBwxyecVThmCuwNhuWYQzV-Dr52dR CZSy_zHEcM Vio6I (data zvernennja: 23.07.2023).
Navchaiemosia z radistiu: onlain-kurs [Learning with Joy: Online Course]. Retrived from: https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:DownSyndrome+DS 101+2020/about (data zvernennja: 01.09.2023).
Nedyskryminatsiinyi pidkhid u navchanni [Non-discriminatory Approach to Education]. Retrived from: https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:EdEra-Studena+Inc+1/about (data zvernennja: 16.08.2023).
Pro zatverdzhennia kontseptsii rozvytku pedahohichnoi osvity: nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy №776 vid 16 lypnia 2018 roku [On Approval of the Concept of Development of Pedagogical Education: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine №776 of July 16, 2018]. Retrived from: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti (data zvernennja: 12.08.2023).
Pro povnu zahalnu seredniu osvitu: zakon Ukrainy №463-IX, potochna redaktsiia [On Сomprehensive General Secondary Education: Law of Ukraine №463-IX, Current Edition]. Retrived from: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (data zvernennja: 13.08.2023).
Pro osvitu: zakon Ukrainy № 2145-19 vid 05.09.2017 [On Education: Law of Ukraine №2145-19 dated September 5, 2017]. Retrived from: http://zakon5.rada. gov.ua/laws/show/2145-19 (data zvernennja: 13.08.2023).
Uchast batkiv u orhanizatsii inkliuzyvnoho navchannia [Participation of Parents in the Organization of Inclusive Education]. Retrived from: https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:EdEra-SmartOsvita+ Par+1/about (data zvernennja: 15.08.2023).