ПОГЛЯДИ БОРИСА ГРІНЧЕНКА НА ЗНАЧЕННЯ УКРАЇНОМОВНИХ КНИГ У ПРОСВІТІ НАСЕЛЕННЯ НА ПІДРОСІЙСЬКИХ ЗЕМЛЯХ УКРАЇНИ (КІНЕЦЬ ХІХ – ПОЧАТОК ХХ ст.)
Ключові слова:
Борис Грінченко, українська книжка, просвіта, вчителювання, саморобні навчальні книжкиАнотація
Зміст статті полягає у розкритті поглядів Б. Грінченка на значення україномовних книг у просвіті населення на підросійських землях України (кінець ХІХ – початок ХХ ст.) та його внеску у справу підготовки, видання й популяризації доступної просвітницької літератури для дітей та дорослих.
Мета роботи – розкрити погляди Бориса Грінченка на роль і функції національно зорієнтованої книжки в просвіті українців в умовах системи освіти в Російській імперії (остання третина ХІХ – перше десятиліття ХХ ст.).
Методологічною основою дослідження є пошуково-бібліографічний метод вивчення опублікованих та архівних джерел, персоналiстично-бiографiчний метод, iсторико-ретроспективний метод, герменевтичний підхід до вивчення текстів.
Наукова новизна полягає в тому, що у статті вперше досліджено значення просвітницької діяльності і впливу Б. Грінченка як одного з найкращих популяризаторів культурних, літературних, історичних здобутків України на процес становлення та розвитку української книги наприкінці ХІХ – початку ХХ ст.
Висновки. Борис Грінченко розглядав книгу як скарбницю мудрості, потужний засіб виховання й становлення особистості, найважливіше джерело просвіти та самоосвіти людини, та наголошував, що саме книга має унікальний вплив на вирішення завдань особистісного, громадянського й духовного становлення людини, сприяє формуванню інтересу й поваги до знань, а читання «вкраїнських книжок» навчає людину думати і вчити рідну мову.
Саморобні книжечки навчального характеру, які призначалися доньці Насті та селянським дітям стали не лише надбанням просвітницького руху, а й внеском у розвиток української педагогіки початкової освіти.
В умовах освітньої системи Російської імперії (остання третина ХІХ – перше десятиліття ХХ ст.) в просвіті українців національно зорієнтована книжка виконувала такі функції: сприяла розвитку знань пересічних українців, нищила забобонні уявлення, формувала образ «Я – українець» (самоідентифікація), піднімала рівень освіченості людей праці, зменшувала поділ між робочим людом та інтелігенцією, а також між «мужичою» мовою та «панською», а головною функцією книги Борис Грінченко вважав залучення людей до читання, а отже – до інтелектуального розвитку.
Посилання
Avtobiohrafiia Borysa Grinchenka. Nad mohyloiu Borysa Hrinchenka. Avtobiohrafiia, pokhoron, spomyny, statti [Autobiography of Borys Hrinchenko. Above the grave of Borys Grinchenko. Autobiography, funeral, memories, articles]. (1910). Kyiv, Russian Empire: Vik.
Vaskovych, H. (1996). Shkilnytstvo v Ukraini (1905–1920) [Schooling in Ukraine (1905–1920)]. Kyiv, Ukraine : Mandrivets.
Verkalets, M. (1990). Pedahohichni idei B.D. Hrinchenka [Pedagogical ideas of B. D. Grinchenko]. Kyiv, Ukraine : Znannia.
Vilkhivskyi, B. [Grinchenko, B.] (1888). De zh nasha robota? [Where is our work?]. Zoria – Zoria, 13-14, 238-239.
Vilkhivskyi, B. [Grinchenko, B.] (1888). Khto zh vynen? [Who is wrong?]. Zoria – Zoria, 10, 178-179.
Grinchenko, B. (1892). Deshcho pro vkrainski vydannia [Something about Ukrainian publications]. Bukovyna – Bukovina, 37, 1-4.
Grinchenko, B. (1894). K voprosu o zhurnale dlja destkogo chtenija [On the question of a magazine for children reading]. Zemskij sbornik Chernigovskoj gubernii – Zemsky collection of Chernigov province, 2-3, 69-80.
Grinchenko, B. (2013). Populiarni knyzhky. Zibrannia tvoriv. Pedahohichna spadshchyna [Popular books. Collection of works. Pedagogical heritage]. (Book 1). Kyiv, Ukraine : Kyivskyi universytet Borysa Hrinchenka.
Grinchenko, B. (1906). Tovarystvo «Prosvita» u Kyivi. Temy dlia vydanniv. Vyrobyla Vydavnycha Komisiia Tovarystva [Prosvita Society in Kyiv. Topics for publications. Produced by the Publishing Commission of the Company]. Rada – Council, 22, 2-3.
Grinchenko, B. (1907). Ukrainska hramatyka do nauky chytannia y pysannia [Ukrainian grammar for the science of reading and writing]. Kyiv, Russian Empire : Vik.
Grinchenko, B. D., & Drahomanov, M. P. (1994). Lysty z Ukrainy Naddniprianskoi. Dialohy pro ukrainsku natsionalnu spravu [Letters from Dnieper Ukraine. Dialogues on the Ukrainian national cause]. Kyiv, Ukraine : In-t ukrainskoi arkheohrafii NAN Ukrainy.
Grinchenko, B. (1909). Peredmova [do Katalohu knyzhok dlia narodnoho chytannia]. Zvidomlennia Tovarystva «Prosvita» u Kyivi, zasnovanoho v pamiat T. Shevchenka, za 1909 rik [Preface [to the Catalog of books for public reading]. Report of the Prosvita Society in Kyiv, founded in memory of Taras Shevchenko, in 1909]. Kyiv, Russian Empire : T-vo «Prosvita».
Dei, O. I. (1969). Slovnyk ukrainskykh psevdonimiv ta kryptonimiv (XVI – XX st.) [Dictionary of Ukrainian pseudonyms and cryptonyms (XVI – XX centuries)]. Kyiv, USSR : Naukova dumka.
Drahomanov, M. (1889). Shche na temu: «Khto vynen?» [Another topic: «Who is wrong?»]. Zoria – Zoria, 4, 65-68.
Durdukivskyi, V. (1929). Pedahohichna diialnist B. Hrinchenka. Vseukrainska akademiia nauk. Istoryko-filolohichnyi viddil. № 97: Pratsi naukovo-pedahohichnoi komisii [Pedagogical activity of B. Hrinchenko. All-Ukrainian Academy of Sciences. Historical and Philological Department № 97: Proceedings of the scientific and pedagogical commission]. (Vol. I). Kyiv, USSR.
Zhyvotenko-Piankiv, A. (1999). Pedahohichno-prosvitnytska pratsia Borysa Hrinchenka [Pedagogical and educational work of Borys Hrinchenko]. Kyiv, Ukraine : Vydavnychyi tsentr «Prosvita».
IR NBUV (Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V.I. Vernadskoho) – MI NLUV (Manuscript Institute of National Library of Ukraine named after V.I. Vernadsky), f. I, od. zb. 31505.
IR NBUV (Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V.I. Vernadskoho) – MI NLUV (Manuscript Institute of National Library of Ukraine named after V.I. Vernadsky), f. I, od. zb. 31506.
IR NBUV (Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V.I. Vernadskoho) – MI NLUV (Manuscript Institute of National Library of Ukraine named after V.I. Vernadsky), f. I, od. zb. 31511.
IR NBUV (Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V.I. Vernadskoho) – MI NLUV (Manuscript Institute of National Library of Ukraine named after V.I. Vernadsky), f. I, od. zb. 31536.
IR NBUV (Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V.I. Vernadskoho) – MI NLUV (Manuscript Institute of National Library of Ukraine named after V.I. Vernadsky), f. I, od. zb. 31555.
IR NBUV (Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V.I. Vernadskoho) – MI NLUV (Manuscript Institute of National Library of Ukraine named after V.I. Vernadsky), f. I, od. zb. 31556.
Komarov, M. (1889). Khto zh spravdi vynen i de zh nasha robota? [Who is really wrong and where is our work?]. Zoria – Zoria, 3, 51; 4, 65-68.
Kordub, M. (1910). Narodnoprosvitnia diialnist Borysa Grinchenka. Na mohylu Borysa Grinchenka. Try promovy [Public educational activity of Borys Grinchenko. To the grave of Borys Grinchenko. Three speeches]. Chernivtsi, Galician.
Nezhyvyi, O. (1994). Pedahohichna spadshchyna Borysa Grinchenka [Pedagogical legacy of Borys Grinchenko]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv, Ukraine.
Nimchuk, V. (2002). Deshcho z istorii. Problemy ukrainskoho pravopysu v XX – XXI st. [Some history. Problems of Ukrainian spelling in the XX – XXI centuries]. Kamianets-Podilskyi, Ukraine : Kamianets-Podilskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet, informatsiino-vydavnychyi viddil.
Ohonovskyi, O. (1893). Avtobiohrafiia 1892 roku Vasylia Chaichenka. Istoriia literatury ruskoy [Autobiography of 1892 by Vasyl Chaichenko. History of Russian literature]. Lviv, Galician.
Pisochynets, D. [Tkachenko, D.] (1910). Na druzhniu mohylu, Moi spomyny ta vrazhinnia. Nad mohyloiu Borysa Grinchenka: avtobiohrafiia, pokhoron, spomyny, statti [To a friendly grave, My memories and impressions. Above the grave of Borys Grinchenko: autobiography, funeral, memoirs, and articles]. Kyiv, Russian Empire : Vik.
Pisochynets, D. [Tkachenko, D.] (1910). Prosvitno-vydavnycha diialnist Borysa Hrinchenka. Nad mohyloiu Borysa Hrinchenka: avtobiohrafiia, pokhoron, spomyny, statti [Educational and publishing activity of Borys Grinchenko. Above the grave of Borys Grinchenko : autobiography, funeral, memoirs, and articles]. Kyiv, Russian Empire : Vik.
Pisochynets, D. [Tkachenko, D.] (1911). Uchyteliuvannia Borysa Grinchenka [Borys Grinchenko's teaching]. Svitlo – Light, 5, 31-46.
Pisochynets, D. [Tkachenko, D.] (1910). Khodimo za nym. Nad mohyloiu Borysa Grinchenka: avtobiohrafiia, pokhoron, spomyny, statti [Let's follow him. Above the grave of Borys Grinchenko: autobiography, funeral, memoirs, and articles]. Kyiv, Russian Empire : Vik.
Plevako, M. (1911). Zhyttia ta pratsia Borysa Grinchenka [Life and work of Borys Grinchenko]. Kharkiv, Russian Empire : Vyd-vo im. Borysa Grinchenka.
Pohribnyi, A. (1990). Borys Grinchenko v literaturnomu rusi kintsia XIX–XX st. Pytannia ideino-estetychnoi evoliutsii [Borys Hrinchenko in the literary movement of the late XIX–XX centuries. Questions of ideological and aesthetic evolution]. Kyiv, USSR : Lybid.
Pohribnyi, A. (1988). Borys Grinchenko. Narys zhyttia i tvorchosti [Boris Grinchenko. Essay on life and work]. Kyiv, USSR : Dnipro.
Pomich uchyteliu v spravi natsionalnoho vykhovannia uchniv [Assistance to the teacher in the matter of national education of students]. (1918). Kyiv, Russian Empire : Sekretarstvo Sprav Osvitnikh.
Tymoshenko, K. (2008). Prosvitnytsko-pedahohichna diialnist B.D. Grinchenka na Slobozhanshchyni [Educational and pedagogical activity of B. D. Grinchenko in Slobozhanshchina]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv, Ukraine.
Sherstiuk, H. (1910). Borys Grinchenko i vkrainska shkola [Borys Grinchenko and the Ukrainian school]. Svitlo – Light, 1, 9-14.