ПОГЛЯДИ БОРИСА ГРІНЧЕНКА НА ЗНАЧЕННЯ УКРАЇНОМОВНИХ КНИГ У ПРОСВІТІ НАСЕЛЕННЯ НА ПІДРОСІЙСЬКИХ ЗЕМЛЯХ УКРАЇНИ (КІНЕЦЬ ХІХ – ПОЧАТОК ХХ ст.)

Автор(и)

Ключові слова:

Борис Грінченко, українська книжка, просвіта, вчителювання, саморобні навчальні книжки

Анотація

Зміст статті полягає у розкритті поглядів Б. Грінченка на значення україномовних книг у просвіті населення на підросійських землях України (кінець ХІХ – початок ХХ ст.) та його внеску у справу підготовки, видання й популяризації доступної просвітницької літератури для дітей та дорослих.
Мета роботи – розкрити погляди Бориса Грінченка на роль і функції національно зорієнтованої книжки в просвіті українців в умовах системи освіти в Російській імперії (остання третина ХІХ – перше десятиліття ХХ ст.).
Методологічною основою дослідження є пошуково-бібліографічний метод вивчення опублікованих та архівних джерел, персоналiстично-бiографiчний метод, iсторико-ретроспективний метод, герменевтичний підхід до вивчення текстів.
Наукова новизна полягає в тому, що у статті вперше досліджено значення просвітницької діяльності і впливу Б. Грінченка як одного з найкращих популяризаторів культурних, літературних, історичних здобутків України на процес становлення та розвитку української книги наприкінці ХІХ – початку ХХ ст.
Висновки. Борис Грінченко розглядав книгу як скарбницю мудрості, потужний засіб виховання й становлення особистості, найважливіше джерело просвіти та самоосвіти людини, та наголошував, що саме книга має унікальний вплив на вирішення завдань особистісного, громадянського й духовного становлення людини, сприяє формуванню інтересу й поваги до знань, а читання «вкраїнських книжок» навчає людину думати і вчити рідну мову.
Саморобні книжечки навчального характеру, які призначалися доньці Насті та селянським дітям стали не лише надбанням просвітницького руху, а й внеском у розвиток української педагогіки початкової освіти.
В умовах освітньої системи Російської імперії (остання третина ХІХ – перше десятиліття ХХ ст.) в просвіті українців національно зорієнтована книжка виконувала такі функції: сприяла розвитку знань пересічних українців, нищила забобонні уявлення, формувала образ «Я – українець» (самоідентифікація), піднімала рівень освіченості людей праці, зменшувала поділ між робочим людом та інтелігенцією, а також між «мужичою» мовою та «панською», а головною функцією книги Борис Грінченко вважав залучення людей до читання, а отже – до інтелектуального розвитку.

Біографія автора

О. В. Коляденко, Київський університет імені Бориса Грінченка

Аспірантка кафедри теорії та історії педагогіки,
Київський університет імені Бориса Грінченка
(Київ, Україна)

Посилання

Avtobiohrafiia Borysa Grinchenka. Nad mohyloiu Borysa Hrinchenka. Avtobiohrafiia, pokhoron, spomyny, statti [Autobiography of Borys Hrinchenko. Above the grave of Borys Grinchenko. Autobiography, funeral, memories, articles]. (1910). Kyiv, Russian Empire: Vik.

Vaskovych, H. (1996). Shkilnytstvo v Ukraini (1905–1920) [Schooling in Ukraine (1905–1920)]. Kyiv, Ukraine : Mandrivets.

Verkalets, M. (1990). Pedahohichni idei B.D. Hrinchenka [Pedagogical ideas of B. D. Grinchenko]. Kyiv, Ukraine : Znannia.

Vilkhivskyi, B. [Grinchenko, B.] (1888). De zh nasha robota? [Where is our work?]. Zoria – Zoria, 13-14, 238-239.

Vilkhivskyi, B. [Grinchenko, B.] (1888). Khto zh vynen? [Who is wrong?]. Zoria – Zoria, 10, 178-179.

Grinchenko, B. (1892). Deshcho pro vkrainski vydannia [Something about Ukrainian publications]. Bukovyna – Bukovina, 37, 1-4.

Grinchenko, B. (1894). K voprosu o zhurnale dlja destkogo chtenija [On the question of a magazine for children reading]. Zemskij sbornik Chernigovskoj gubernii – Zemsky collection of Chernigov province, 2-3, 69-80.

Grinchenko, B. (2013). Populiarni knyzhky. Zibrannia tvoriv. Pedahohichna spadshchyna [Popular books. Collection of works. Pedagogical heritage]. (Book 1). Kyiv, Ukraine : Kyivskyi universytet Borysa Hrinchenka.

Grinchenko, B. (1906). Tovarystvo «Prosvita» u Kyivi. Temy dlia vydanniv. Vyrobyla Vydavnycha Komisiia Tovarystva [Prosvita Society in Kyiv. Topics for publications. Produced by the Publishing Commission of the Company]. Rada – Council, 22, 2-3.

Grinchenko, B. (1907). Ukrainska hramatyka do nauky chytannia y pysannia [Ukrainian grammar for the science of reading and writing]. Kyiv, Russian Empire : Vik.

Grinchenko, B. D., & Drahomanov, M. P. (1994). Lysty z Ukrainy Naddniprianskoi. Dialohy pro ukrainsku natsionalnu spravu [Letters from Dnieper Ukraine. Dialogues on the Ukrainian national cause]. Kyiv, Ukraine : In-t ukrainskoi arkheohrafii NAN Ukrainy.

Grinchenko, B. (1909). Peredmova [do Katalohu knyzhok dlia narodnoho chytannia]. Zvidomlennia Tovarystva «Prosvita» u Kyivi, zasnovanoho v pamiat T. Shevchenka, za 1909 rik [Preface [to the Catalog of books for public reading]. Report of the Prosvita Society in Kyiv, founded in memory of Taras Shevchenko, in 1909]. Kyiv, Russian Empire : T-vo «Prosvita».

Dei, O. I. (1969). Slovnyk ukrainskykh psevdonimiv ta kryptonimiv (XVI – XX st.) [Dictionary of Ukrainian pseudonyms and cryptonyms (XVI – XX centuries)]. Kyiv, USSR : Naukova dumka.

Drahomanov, M. (1889). Shche na temu: «Khto vynen?» [Another topic: «Who is wrong?»]. Zoria – Zoria, 4, 65-68.

Durdukivskyi, V. (1929). Pedahohichna diialnist B. Hrinchenka. Vseukrainska akademiia nauk. Istoryko-filolohichnyi viddil. № 97: Pratsi naukovo-pedahohichnoi komisii [Pedagogical activity of B. Hrinchenko. All-Ukrainian Academy of Sciences. Historical and Philological Department № 97: Proceedings of the scientific and pedagogical commission]. (Vol. I). Kyiv, USSR.

Zhyvotenko-Piankiv, A. (1999). Pedahohichno-prosvitnytska pratsia Borysa Hrinchenka [Pedagogical and educational work of Borys Hrinchenko]. Kyiv, Ukraine : Vydavnychyi tsentr «Prosvita».

IR NBUV (Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V.I. Vernadskoho) – MI NLUV (Manuscript Institute of National Library of Ukraine named after V.I. Vernadsky), f. I, od. zb. 31505.

IR NBUV (Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V.I. Vernadskoho) – MI NLUV (Manuscript Institute of National Library of Ukraine named after V.I. Vernadsky), f. I, od. zb. 31506.

IR NBUV (Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V.I. Vernadskoho) – MI NLUV (Manuscript Institute of National Library of Ukraine named after V.I. Vernadsky), f. I, od. zb. 31511.

IR NBUV (Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V.I. Vernadskoho) – MI NLUV (Manuscript Institute of National Library of Ukraine named after V.I. Vernadsky), f. I, od. zb. 31536.

IR NBUV (Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V.I. Vernadskoho) – MI NLUV (Manuscript Institute of National Library of Ukraine named after V.I. Vernadsky), f. I, od. zb. 31555.

IR NBUV (Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V.I. Vernadskoho) – MI NLUV (Manuscript Institute of National Library of Ukraine named after V.I. Vernadsky), f. I, od. zb. 31556.

Komarov, M. (1889). Khto zh spravdi vynen i de zh nasha robota? [Who is really wrong and where is our work?]. Zoria – Zoria, 3, 51; 4, 65-68.

Kordub, M. (1910). Narodnoprosvitnia diialnist Borysa Grinchenka. Na mohylu Borysa Grinchenka. Try promovy [Public educational activity of Borys Grinchenko. To the grave of Borys Grinchenko. Three speeches]. Chernivtsi, Galician.

Nezhyvyi, O. (1994). Pedahohichna spadshchyna Borysa Grinchenka [Pedagogical legacy of Borys Grinchenko]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv, Ukraine.

Nimchuk, V. (2002). Deshcho z istorii. Problemy ukrainskoho pravopysu v XX – XXI st. [Some history. Problems of Ukrainian spelling in the XX – XXI centuries]. Kamianets-Podilskyi, Ukraine : Kamianets-Podilskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet, informatsiino-vydavnychyi viddil.

Ohonovskyi, O. (1893). Avtobiohrafiia 1892 roku Vasylia Chaichenka. Istoriia literatury ruskoy [Autobiography of 1892 by Vasyl Chaichenko. History of Russian literature]. Lviv, Galician.

Pisochynets, D. [Tkachenko, D.] (1910). Na druzhniu mohylu, Moi spomyny ta vrazhinnia. Nad mohyloiu Borysa Grinchenka: avtobiohrafiia, pokhoron, spomyny, statti [To a friendly grave, My memories and impressions. Above the grave of Borys Grinchenko: autobiography, funeral, memoirs, and articles]. Kyiv, Russian Empire : Vik.

Pisochynets, D. [Tkachenko, D.] (1910). Prosvitno-vydavnycha diialnist Borysa Hrinchenka. Nad mohyloiu Borysa Hrinchenka: avtobiohrafiia, pokhoron, spomyny, statti [Educational and publishing activity of Borys Grinchenko. Above the grave of Borys Grinchenko : autobiography, funeral, memoirs, and articles]. Kyiv, Russian Empire : Vik.

Pisochynets, D. [Tkachenko, D.] (1911). Uchyteliuvannia Borysa Grinchenka [Borys Grinchenko's teaching]. Svitlo – Light, 5, 31-46.

Pisochynets, D. [Tkachenko, D.] (1910). Khodimo za nym. Nad mohyloiu Borysa Grinchenka: avtobiohrafiia, pokhoron, spomyny, statti [Let's follow him. Above the grave of Borys Grinchenko: autobiography, funeral, memoirs, and articles]. Kyiv, Russian Empire : Vik.

Plevako, M. (1911). Zhyttia ta pratsia Borysa Grinchenka [Life and work of Borys Grinchenko]. Kharkiv, Russian Empire : Vyd-vo im. Borysa Grinchenka.

Pohribnyi, A. (1990). Borys Grinchenko v literaturnomu rusi kintsia XIX–XX st. Pytannia ideino-estetychnoi evoliutsii [Borys Hrinchenko in the literary movement of the late XIX–XX centuries. Questions of ideological and aesthetic evolution]. Kyiv, USSR : Lybid.

Pohribnyi, A. (1988). Borys Grinchenko. Narys zhyttia i tvorchosti [Boris Grinchenko. Essay on life and work]. Kyiv, USSR : Dnipro.

Pomich uchyteliu v spravi natsionalnoho vykhovannia uchniv [Assistance to the teacher in the matter of national education of students]. (1918). Kyiv, Russian Empire : Sekretarstvo Sprav Osvitnikh.

Tymoshenko, K. (2008). Prosvitnytsko-pedahohichna diialnist B.D. Grinchenka na Slobozhanshchyni [Educational and pedagogical activity of B. D. Grinchenko in Slobozhanshchina]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv, Ukraine.

Sherstiuk, H. (1910). Borys Grinchenko i vkrainska shkola [Borys Grinchenko and the Ukrainian school]. Svitlo – Light, 1, 9-14.

Downloads

Опубліковано

13.11.2023