БУЛІНГ ЯК СУЧАСНА СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА: ПРИЧИНИ ВИНИКНЕННЯ І ШЛЯХИ ПОДОЛАННЯ
Ключові слова:
булінг, мобінг, конфліктна поведінка, жертви шкільного насилля, профілактична роботаАнотація
У статті автором поставлена мета – виокремити й класифікувати причини виникнення булінгу, визначити напрямки профілактичної роботи щодо попередження та запобігання шкільного булінгу з урахуванням причин його появи. Методологія дослідження базується на ідеях стратегічно-конфліктологічного підходу, що передбачає визначення кожною конкретною особистістю чіткої стратегії подолання конфліктів, протидії булінгу. Наукова новизна дослідження полягає у класифікації причин виникнення булінгу (зовнішніх, внутрішніх об’єктивних і внутрішніх суб’єктивних), визначенні основних напрямків профілактичної роботи щодо його попередження та запобігання (превентивна робота, соціально-педагогічна й корекційна робота з жертвами шкільного насилля, із колективом, залучення до програми батьків, запровадження навчання для учителів і персоналу закладів освіти тощо). Висновки дослідження засвідчують, що булінг – складне явище, яке виникає у дитячих колективах і характеризується пригніченням особистості з метою самоствердження кривдників. Булінг негативно впливає на всіх учасників освітнього процесу, призводить до порушення здоров’я школярів (погіршується пам’ять, увага; проявляється депресія і загальна втома; спостерігаються нічні жахіття та розлади шлунку, часте дихання і серцебиття, біль та загальна слабкість, тремтіння тіла), спричиняє тривалі наслідки для особистості, що віддалені у часі. Булінг має певні вікові та гендерні особливості, фізичні й психологічні форми. Ця проблема потребує розробки системи профілактичних заходів із попередження та подолання цього негативного соціального й психолого-педагогічного явища. Більшість програм профілактики шкільного булінгу вказують на необхідність швидкого реагування на випадки цькування у школі, скоординованої роботи педагогів та родини щодо його унеможливлення. Профілактична робота попередження та запобігання шкільного булінгу може проводитися у різних напрямках із урахуванням причин його виникнення.
Посилання
Borshchevska, A. V. (2014). Bulinh u shkolakh yak chynnyk psykhichnoho nezdorovia [Bullying in schools as a factor in mental illnesses]. Nauk. visn. Mizhnar. humanitar. un-tu : zb. nauk. pr. Ser: Medytsyna – Сientific Bulletin of the International Humanities University, Vyp. 6, 48-52.
Hodetska, T. (2018). Bulinh yak sotsialno-psykholohichnyi fenomen [Bullying as a social and psychological phenomenon]. Dyrektor shkoly, litseiu, himnazii. –Director of school, lyceum, gymnasium, 2, 40-40.
Kapitonenko, O. V., Leontieva, I. V. (2017). Navchannia bez nasyllia: fenomen shkilnoho bulinhu [Learning without violence: the phenomenon of school bullying]. «Molodizhna nauka v Ukraini: vyklyky ta perspektyvy»: mater. vseukr. naukovo-prakt. Konf – «Youth Science in Ukraine: Challenges and Prospects»: Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference. Kyiv, 32-35.
Kormylo, O. (2015). Yavyshche bulinhu v osvitnomu prostori [The phenomenon of bullying in the education]. Problemy humanitarnykh nauk. Ser.: «Psykholohiia» – Problems of the humanities. Psychology, 35, 174-187.
Lushpai, L. I. (2010). Bulinh yak sotsialno-pedahohichna problema ta shliakhy yii vyrishennia (na prykladi dosvidu serednikh zahalnoosvitnikh shkil Velykoi Brytanii) [Bullying as a social and pedagogical problem and ways to solve it (based on the experience of UK secondary schools)]. Ukrainoznavchyi almanakh – Ukrainian Studies Almanac, 4, 126-131.
Pribytkova, N. O. (2017). Bulinh u zakladakh osvity: poniattia, struktura, prychyny ta shliakhy podolannia [Bullying in educational institutions: concepts, structure, causes and ways of overcoming]. Suchasni problemy pravovoho, ekonomichnoho ta sotsialnoho rozvytku derzhavy – Modern problems of legal, economic and social development of the state. Kharkiv, 58-61.
Sydorenko, L. V., Ratnikova, A. S., Trybulkevych, K. H. (2019). Shkilnyi bulinh yak sotsialnopsykholohichnyi fenomen [School bulling as a social and psychological phenomenon]. «Problemy sotsialno-humanitarnykh nauk»: mater. Vseukr. student. nauk.-prakt. konf. –«Problems of social sciences and humanities»: materials All-Ukrainian student scientific-practical conference, Zaporizhzhia, 192-198.
Sydoruk, I. (2015). Bulinh yak aktualna sotsialno-pedahohichna problema. [Bullying as a topical social and pedagogical problem]. Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky Pedahohichni nauky – Scientific Bulletin of the Lesia Ukrainka East European National University. Pedagogical sciences, 1, 169-173.
L. Volynets, (Ed.) et al (2005). Systema zakhystu ditei vid zhorstokoho povodzhennia: navch.-metod. posib. [The system of protection of children from abusive behavior of others]. Derzh. sots. sluzhba dlia simi, ditei ta molodi. Mizhnar. zhinochyi pravozakhysn. tsentr «La Strada Ukraina» [State Soc. service for families, children and youth. International women's human rights «La Strada Ukraine Center»]. Kyiv, Ukraine: Derzhsotssluzhba.
The Annual bullying survey. (2018). The annual benchmark of bullying in the United Kingdom. 34 р.
Devoe, J. F., Kaffenberger, S. (2005). Student Reports of Bullying: Results From the 2001 School Crime Supplement to the National Crime Victimization Survey. U.S. Department of Education, National Center for Education Statistics. Washington, DC: U.S. Government Printing Offic. 310 р.
Leyman, H. (1990). Mobbing and psychological terror at workplaces. Violence and Victims. 5, 119-126.
Randall P. (2001). Bullying in Adulthood: Assessing the Bullies and Their Victims. Florence, KY, USA: Brunner-Routledge. Retrieved from: http://site.ebrary.com/lib/bckharkiv/Doc?id=10053591.