БУЛІНГ ЯК СУЧАСНА СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА: ПРИЧИНИ ВИНИКНЕННЯ І ШЛЯХИ ПОДОЛАННЯ

Автор(и)

  • Г. В. Поліщук Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-9547-4959

Ключові слова:

булінг, мобінг, конфліктна поведінка, жертви шкільного насилля, профілактична робота

Анотація

У статті автором поставлена мета – виокремити й класифікувати причини виникнення булінгу, визначити напрямки профілактичної роботи щодо попередження та запобігання шкільного булінгу з урахуванням причин його появи. Методологія дослідження базується на ідеях стратегічно-конфліктологічного підходу, що передбачає визначення кожною конкретною особистістю чіткої стратегії подолання конфліктів, протидії булінгу. Наукова новизна дослідження полягає у класифікації причин виникнення булінгу (зовнішніх, внутрішніх об’єктивних і внутрішніх суб’єктивних), визначенні основних напрямків профілактичної роботи щодо його попередження та запобігання (превентивна робота, соціально-педагогічна й корекційна робота з жертвами шкільного насилля, із колективом, залучення до програми батьків, запровадження навчання для учителів і персоналу закладів освіти тощо). Висновки дослідження засвідчують, що булінг – складне явище, яке виникає у дитячих колективах і характеризується пригніченням особистості з метою самоствердження кривдників. Булінг негативно впливає на всіх учасників освітнього процесу, призводить до порушення здоров’я школярів (погіршується пам’ять, увага; проявляється депресія і загальна втома; спостерігаються нічні жахіття та розлади шлунку, часте дихання і серцебиття, біль та загальна слабкість, тремтіння тіла), спричиняє тривалі наслідки для особистості, що віддалені у часі. Булінг має певні вікові та гендерні особливості, фізичні й психологічні форми. Ця проблема потребує розробки системи профілактичних заходів із попередження та подолання цього негативного соціального й психолого-педагогічного явища. Більшість програм профілактики шкільного булінгу вказують на необхідність швидкого реагування на випадки цькування у школі, скоординованої роботи педагогів та родини щодо його унеможливлення. Профілактична робота попередження та запобігання шкільного булінгу може проводитися у різних напрямках із урахуванням причин його виникнення.

Біографія автора

Г. В. Поліщук, Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Кандидат філологічних наук, доцент,
доцент кафедри англійської мови та методики її викладання
Центральноукраїнського державного педагогічного
університету імені Володимира Винниченка
(Кропивницький, Україна)

Посилання

Borshchevska, A. V. (2014). Bulinh u shkolakh yak chynnyk psykhichnoho nezdorovia [Bullying in schools as a factor in mental illnesses]. Nauk. visn. Mizhnar. humanitar. un-tu : zb. nauk. pr. Ser: Medytsyna – Сientific Bulletin of the International Humanities University, Vyp. 6, 48-52.

Hodetska, T. (2018). Bulinh yak sotsialno-psykholohichnyi fenomen [Bullying as a social and psychological phenomenon]. Dyrektor shkoly, litseiu, himnazii. –Director of school, lyceum, gymnasium, 2, 40-40.

Kapitonenko, O. V., Leontieva, I. V. (2017). Navchannia bez nasyllia: fenomen shkilnoho bulinhu [Learning without violence: the phenomenon of school bullying]. «Molodizhna nauka v Ukraini: vyklyky ta perspektyvy»: mater. vseukr. naukovo-prakt. Konf – «Youth Science in Ukraine: Challenges and Prospects»: Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference. Kyiv, 32-35.

Kormylo, O. (2015). Yavyshche bulinhu v osvitnomu prostori [The phenomenon of bullying in the education]. Problemy humanitarnykh nauk. Ser.: «Psykholohiia» – Problems of the humanities. Psychology, 35, 174-187.

Lushpai, L. I. (2010). Bulinh yak sotsialno-pedahohichna problema ta shliakhy yii vyrishennia (na prykladi dosvidu serednikh zahalnoosvitnikh shkil Velykoi Brytanii) [Bullying as a social and pedagogical problem and ways to solve it (based on the experience of UK secondary schools)]. Ukrainoznavchyi almanakh – Ukrainian Studies Almanac, 4, 126-131.

Pribytkova, N. O. (2017). Bulinh u zakladakh osvity: poniattia, struktura, prychyny ta shliakhy podolannia [Bullying in educational institutions: concepts, structure, causes and ways of overcoming]. Suchasni problemy pravovoho, ekonomichnoho ta sotsialnoho rozvytku derzhavy – Modern problems of legal, economic and social development of the state. Kharkiv, 58-61.

Sydorenko, L. V., Ratnikova, A. S., Trybulkevych, K. H. (2019). Shkilnyi bulinh yak sotsialnopsykholohichnyi fenomen [School bulling as a social and psychological phenomenon]. «Problemy sotsialno-humanitarnykh nauk»: mater. Vseukr. student. nauk.-prakt. konf. –«Problems of social sciences and humanities»: materials All-Ukrainian student scientific-practical conference, Zaporizhzhia, 192-198.

Sydoruk, I. (2015). Bulinh yak aktualna sotsialno-pedahohichna problema. [Bullying as a topical social and pedagogical problem]. Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky Pedahohichni nauky – Scientific Bulletin of the Lesia Ukrainka East European National University. Pedagogical sciences, 1, 169-173.

L. Volynets, (Ed.) et al (2005). Systema zakhystu ditei vid zhorstokoho povodzhennia: navch.-metod. posib. [The system of protection of children from abusive behavior of others]. Derzh. sots. sluzhba dlia simi, ditei ta molodi. Mizhnar. zhinochyi pravozakhysn. tsentr «La Strada Ukraina» [State Soc. service for families, children and youth. International women's human rights «La Strada Ukraine Center»]. Kyiv, Ukraine: Derzhsotssluzhba.

The Annual bullying survey. (2018). The annual benchmark of bullying in the United Kingdom. 34 р.

Devoe, J. F., Kaffenberger, S. (2005). Student Reports of Bullying: Results From the 2001 School Crime Supplement to the National Crime Victimization Survey. U.S. Department of Education, National Center for Education Statistics. Washington, DC: U.S. Government Printing Offic. 310 р.

Leyman, H. (1990). Mobbing and psychological terror at workplaces. Violence and Victims. 5, 119-126.

Randall P. (2001). Bullying in Adulthood: Assessing the Bullies and Their Victims. Florence, KY, USA: Brunner-Routledge. Retrieved from: http://site.ebrary.com/lib/bckharkiv/Doc?id=10053591.

Downloads

Опубліковано

05.03.2024

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ДОШКІЛЬНОЇ ТА ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ