ОРГАНІЗАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ НАВЧАЛЬНО-РЕАБІЛІТАЦІЙНИХ ЦЕНТРІВ В УКРАЇНІ
Ключові слова:
навчально-реабілітаційний центр, інклюзивна освіта, реабілітація, корекційно-розвиткова робота, освітня діяльністьАнотація
У статті здійснено узагальнення процесу організації діяльності навчально-реабілітаційних центрів в Україні. Схарактеризовано загальну організацію діяльності навчально-реабілітаційних центрів та їхню структуру. На основі аналізу отриманих даних актуалізовано необхідність дослідження організації освітнього процесу центрів. Підкреслено, що особливо важливо проводити корекційно-розвиткову роботу та надавати реабілітаційні послуги учням з особливими освітніми потребами.
Мета статті – теоретично проаналізувати процес організації діяльності навчально-реабілітаційних центрів в Україні.
Методологія базується на загальних принципах філософії, базових сучасних положеннях педагогічної науки, психології і відображає взаємозв’язок методологічних підходів до вивчення процесу організації діяльності навчально-реабілітаційних центрів.
Наукова новизна. Розкрито науково-педагогічні підходи до організації діяльності навчально-реабілітаційних центрів, які надають дітям з особливими освітніми потребами початкову та базову середню освіту. Схарактеризовано зміст діяльності навчально-реабілітаційних центрів. Визначено сутність освітньої діяльності центрів. Стаття доповнила методологію та інструментарій подальших емпіричних досліджень аспектів вивчення діяльності суб’єктів інклюзивного навчання в Україні.
Висновки. Визначено, що діяльність навчально-реабілітаційних центрів базується на державній освітній політиці. Доведено, що здобуття загальної середньої освіти та надання корекційно-розвиткових послуг у державному та комунальному центрі здійснюється безоплатно. Підкреслюється, що основним завданням навчально-реабілітаційних центрів є здобуття дітьми з особливими освітніми потребами початкової та базової середньої освіти. Доведено, що організація освітнього процесу у центрі здійснюється відповідно до навчального плану та освітньої програми.
Посилання
Pro zatverdzhennja Polozhennja pro specialjnu shkolu ta Polozhennja pro navchaljno-reabilitacijnyj centr (2019). [On approval of the Regulations on the special school and the Regulations on the training and rehabilitation center]: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrajiny [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine] vid 6 bereznja 2019, 221. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/221-2019-%D0%BF#n192.
Konstytucija Ukrajiny (1996). [The Constitution of Ukraine]. Vidomosti Verkhovnoji Rady Ukrajiny. – [Information of the Verkhovna Rada of Ukraine]. 1996, 30, 141. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80.
Pro osvitu (2017): Zakon Ukrajiny. [On education: Law of Ukraine]. Vidomosti Verkhovnoji Rady Ukrajiny. – [Information of the Verkhovna Rada of Ukraine]. 2017. 38–39, 380. URL : https://zakon.rada.gov.ua/ laws/ show/2145-19.
Pro zaghaljnu serednju osvitu (2018): Zakon Ukrajiny. [On general secondary education: Law of Ukraine.]. 2462-VIII vid 19.06.2018, Vidomosti Verkhovnoji Rady Ukrajiny. – [Information of the Verkhovna Rada of Ukraine]. 2018, 39, 285.
Pro doshkiljnu osvitu (2019): Zakon Ukrajiny. [About Preschool Education: Law of Ukraine]. 2704-VIII vid 25.04.2019, Vidomosti Verkhovnoji Rady Ukrajiny. – [Information of the Verkhovna Rada of Ukraine]. 2019, 21, 81.
Pro okhoronu dytynstva (2019): Zakon Ukrajiny. [On the protection of childhood: Law of Ukraine]. 2745-VIII vid 06.06.2019, Vidomosti Verkhovnoji Rady Ukrajiny. – [Information of the Verkhovna Rada of Ukraine]. 2019, 30, 119.
Pro reabilitaciju osib z invalidnistju v Ukrajini (2019): Zakon Ukrajiny. [On the Rehabilitation of Persons with Disabilities in Ukraine: The Law of Ukraine]. 2740-VIII vid 06.06.2019, Vidomosti Verkhovnoji Rady Ukrajiny. – [Information of the Verkhovna Rada of Ukraine]. 2019, 28, 116.