ПОЗИТИВНИЙ ПСИХОЛОГІЧНИЙ КЛІМАТ У ІНКЛЮЗИВНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ЯК УМОВА ЗБЕРЕЖЕННЯ ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ДІТЕЙ

Автор(и)

Ключові слова:

інклюзивна освіта, інклюзивне освітнє середовище, психологічний клімат, психічне здоров’я, збереження здоров’я дітей

Анотація

Мета статті – теоретичний аналіз проблеми формування позитивного психологічного клімату та збереження психічного здоров’я дітей у інклюзивному освітньому середовищі.
Методологія. У результаті аналізу наукової літератури у статті висвітлюються проблеми формування позитивного психологічного клімату в інклюзивному освітньому середовищі. Доведено, що психологічний клімат у дитячому середовищі впливає на психічне здоров’я дітей.
Наукова новизна. Позитивний психологічний клімат у інклюзивному освітньому середовищі розглядається як умова збереження психічного здоров’я дітей. Інклюзивне освітнє середовище – це сукупність умов, способів і засобів їх реалізації для спільного навчання, виховання та розвитку дітей з урахуванням їхніх потреб та можливостей. Психологічний клімат – це емоційне забарвлення психологічних зв’язків членів колективу, що виникає на основі їхньої близькості, симпатії, збігу характерів, інтересів, схильностей. Важливим складником позитивного психологічного клімату в інклюзивному освітньому середовищі, що дозволяє зберегти психічне здоров’я дітей, є формування толерантного ставлення до дітей з особливими освітніми потребами.
Висновки. Позитивний психологічний клімат у інклюзивному освітньому середовищі сприяє збереженню психічного здоров’я дітей. Важливим складником позитивного психологіч-ного клімату в інклюзивному освітньому середовищі є формування толерантного ставлення до дітей з особливими освітніми потребами. Для цього педагогам закладів дошкільної та середньої освіти потрібно здійснювати спеціальну просвітницьку роботу (консультації, бесіди, тренінги або інші форми роботи) серед усіх учнів і їх батьків щодо розуміння сутності і важливості інклюзивної освіти, профілактики дискримінації прав дітей на освіту та формування толерантного ставлення до дітей з особливими освітніми потребами.

Біографія автора

М. М. Орлова, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Аспірантка кафедри соціальної роботи
та освітніх і педагогічних наук
Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Dubych, K. V. (2011). Rol tekhnolohizatsii u vprovadzhenni inkliuzyvnoho navchannia [The role of technologization in implementing inclusive education]. Zb. nauk. prats : Dukhovnist osobystosti : metodolohiia, teoriia i praktyka – Spirituality of Personality: methodology, theory and practice. Luhansk, Ukraine: Vyd-vo Skhidnoukr. nats. un-tu im. V. Dalia, 27–34.

Iehorova, O. Likbez psykholohichnoho zdorovia [The liquidation of illiteracy of Psychological Health]. Retrieved from: https://foundationdv.com/ua/articles/mental-health-101 (дата звернення 19.12.2019).

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» (2017). [Law of Ukraine on education]. Vidomosti Verkhovnoi Rady – Verkhovna Rada Information, 38–39, 380.

Kolupaieva A. A. and Taranchenko O. M. (2016). Inkliuzyvna osvita: vid osnov do praktyky»: monohrafiia [Inclusive education: From the Basics to Practice»: Monograph]. Kyiv, Ukraine: TOV «ATOPOL».

Lutoshkyn A. N. (1988). Emotsyonalniye potentsyaly kollektyva [Emotional potentials of the association]. Moskva: Pedahohyka.

Moskaliuk, O. I. (2017). Inkliuzyvna osvita v konteksti problem, superechnostei ta perspektyv [Inclusive education in the context of problems, contradictions and perspectives]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia «Pedahohika. Sotsialna robota» – Scientific Bulletin of Uzhgorod University. Series «Pedagogy. Social Work», 1 (40), 172–174.

Osnovy inkliuzyvnoi osvity: navchalno‐metodychnyi posibnyk [Basics of Inclusive Education: Educational-Methodological Handbook]. (2012) / za zah. red. A. A. Kolupaievoi. Kyiv, Ukraine: «A. S. K.».

Pedahohyka [Pedagogy] (1998) / pod red. P. Y. Pydkasystoho. Mocow, Russia: Pedahohycheskoe obshchestvo, Retrieved from: http://sdo.mgaps.ru/books/K7/M4/file/3.pdf.

Chaika, A. Pedahohichni tekhnolohii yak zasib orhanizatsii osvitnoho protsesu v inkliuzyvnomu klasi NUSh [Pedagogical technologies as a means of organizing educational process in an inclusive class of NUS]. Shkilne zhyttia – School life. Retrieved from: https://www. schoollife.org.ua/829-2018.

Shepel, V. M. (1986). Upravlencheskaia psykholohyia [The management psychologist]. Moskva: Ekonomyka, 1986.

Iak dosiahaty zmin: posibnyk dlia batkiv i pedahohiv z obstoiuvannia ta zakhystu prav ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy ta hromadskoi diialnosti [How to achieve changes: A guide for parents and teachers to defend and protect the rights of children with special educational needs and public activities] (2006). Kyiv, Ukraine: FOP Prydatchenko P. M.

Downloads

Опубліковано

06.04.2023