ВДОСКОНАЛЕННЯ УПРАВЛІНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ КЕРІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Я. А. Вишневська КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради https://orcid.org/0000-0003-3703-4119

Ключові слова:

компетентність, професійна компетентність, компетентнісний підхід, управлінська компетентність керівника закладу загальної середньої освіти

Анотація

У статті розглянуто питання актуалізації проблеми забезпечення закладів загальної середньої освіти керівними кадрами, що володітимуть професійними компетентностями нового рівня, та забезпечать ефективне управління освітнім процесами в умовах створення сучасної моделі «Нової української школи». Проаналізовано основні поняття та розглянуто теоретичні аспекти напрямів професійного розвитку керівних педагогічних кадрів: шляхом вдосконалення управлінської компетентності, через оволодіння новими знаннями вміннями та навичками практичними прийомами. Сформульовано власне бачення поняття «управлінської компетентності керівника закладу загальної середньої освіти» та запропоновано напрями професійного розвитку керівних педагогічних кадрів.
Мета статті – розкрити особливості вдосконалення управлінських компетент-ностей керівника закладу загальної середньої освіти.
Методологія – теоретичний аналіз та синтез наукових джерел та нормативно-правових актів з питань професійного розвитку педагогічних кадрів; вивчення та дослідження науково-педагогічного та психолого-педагогічного досвіду з питань формування професійних компетентностей у керівників закладів освіти.
Наукова новизна полягає у тому, що показано особливості формування змісту професійної підготовки керівників закладів загальної середньої освіти на основі компетентнісного підходу. Запропоновано напрями вдосконалення професійних компетентностей керівників закладів загальної середньої освіти під час їх професійної підготовки до управлінської діяльності.
Висновки. В результаті проведеного дослідження встановлено, що в процесі реформування загальної середньої освіти та побудови моделі «Нової української школи», широко актуалізується питання у якісному забезпеченні закладів освіти керівними педагогічними кадрами здатними успішно та ефективно виконувати управлінські функції в умовах глобальних змін у суспільстві. Післядипломна освіта керівників закладів загальної середньої освіти стає базисом забезпечення підготовки та підвищення кваліфікації вже існуючих та майбутніх керівних педагогічних кадрів.

Біографія автора

Я. А. Вишневська, КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради

Аспірант кафедри педагогіки й менеджменту освіти,
КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради
(Херсон, Україна)

Посилання

Boiko, I. I. (2009) Profesiina kompetentnist kerivnyka zakladu osvity yak skladova yoho profesiinoi kultury [Professional competence of the head of an educational institution as a component of his professional culture]. Pedahohichnyi dyskurs – Pedagogical discourse, 5, 25-28.

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [Law of Ukraine On Education]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2145-19#Text.

Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» [Law of Ukraine «On Higher Education»]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.

Luhovyi, V.I. (2009). Yevropeiska kontseptsiia kompetentnisnoho pidkhodu u vyshchii shkoli ta problemy yii realizatsii v Ukraini [European concept of competency approach in higher education and problems of its implementation in Ukraine]. Pedahohika i psykholohiia: тaukovo-teoretychnyi ta informatsiinyi zhurnal – Pedagogy and psychology: scientific-theoretical and information journal], 2, 13–25.

Melnyk, V. K. (2003). Pidvyshchennia upravlinskoi kvalifikatsii kerivnyka zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu v systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Improving the managerial skills of the head of a secondary school in the system of postgraduate pedagogical education]. Candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.

Mytyna, L. M. (2003). Psykholohycheskoe soprovozhdenye vibora professyy: nauchno-metodycheskoe posobye [Psychological support of the choice of profession: scientific and methodical manual]. Moscow, Russia : Flynta.

Molchanov, S. H. (2011). Professyonalnaia kompetentnost y systema povыshenyia kvalyfykatsyy pedahohycheskykh y upravlencheskykh rabotnykov [Professional competence and system of advanced training of pedagogical and managerial workers]. Vestnyk Cheliabynskoho unyversyteta: nauchnyi zhurnal. Seryia 5. Pedahohyka. Psykholohyia – Bulletin of Chelyabinsk University: scientific journal. Series 5. Pedagogy. Psychology, 1, 84–99.

Cherednichenko, H. A., Viktorova, L. V., Shapran, L. Iu., & Kunytsia, L. I. (2013). Navchannia profesiinoho inshomovnoho spilkuvannia studentiv: monohrafiia [Teaching professional foreign language communication to students: a monograph]. Kyiv, Ukraine : Inkos-Vydavnytstvo.

Nahach, M. V. (2008). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv u shkolakh profesiinoho rozvytku v SShA [Training future teachers in professional development schools in the USA]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.

Otych, O. M. (Ed.), Zadorozhna, L. K., Riabova, Z. V., Olifira, L. M. et al. (2018). Novi vymohy do kompetentnostei kerivnykiv shkil v Ukraini: posib. dlia slukhachiv zakladiv pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity, kerivnykiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity, zdobuvachiv vyshchoi osvity za spetsializatsiiamy «Upravlinnia navchalnym zakladom» ta «Upravlinnia proektamy» [New requirements for the competencies of school leaders in Ukraine: a guide for students of postgraduate pedagogical education institutions, heads of general secondary education institutions, applicants for higher education in the specializations «School Management» and «Project Management»]. Kyiv, Ukraine.

Podoliak, L. H., & Yurchenko, V. I. (2011). Psykholohiia vyshchoi shkoly: pidruchnyk [Psychology of high school: a textbook]. Kyiv, Ukraine : Karavela.

Samoilenko, S. A. (2004). Otsenka professyonalnoi kompetentnosty – novaia usluha v sluzhbe zaniatosty [Assessment of professional competence is a new service in the employment service]. Professyonalnyi potentsyal – Professional potential, 1–2, 2–9.

Sydorchuk, N. H. (2015). Porivnialnyi analiz poniat «kompetentsiia» ta «kompetentnist» yak skladnykh psykholoho-pedahohichnykh fenomeniv [Comparative analysis of the concepts of «competence» and «competence» as complex psychological and pedagogical phenomena]. Problemy osvity: zbirnyk naukovykh prats. Spetsvypusk – Проблеми освіти: збірник наукових праць. Special issue, 78–81.

Tatur, Yu. H. (2004). Kompetentnosnyi podkhod v opysanyy rezultatov y proektyrovanyy standartov vyssheho professyonalnoho obrazovanyia: materyali ko vtoromu zasedanyiu metodolohycheskoho semynara. Avtorskaia versyia [Competence approach in describing the results and designing standards of higher professional education: materials for the second meeting of the methodological seminar. Author's version]. Moscow, Russia : Yssledovatelskyi tsentr problem kachestva podhotovky spetsyalystov.

Downloads

Опубліковано

05.05.2023

Номер

Розділ

ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ