АКТУАЛІЗАЦІЯ ІДЕЙ П.Ф. ЛЕСГАФТА У КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ ПРОБЛЕМ ТА ВЕКТОРІВ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

  • Н. О. Терентьєва Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0002-3238-1608

Ключові слова:

П. Лесгафт, фізична освіта, система фізичного виховання, вчителі фізичної культури, гімнастика

Анотація

Нові державні програми й вектори реформування системи освіти вимагають модернізації існуючої системи підготовки майбутніх вчителів, що є абсолютно неефективним без урахування продуктивного досвіду минулих поколінь, а продуктивність не є сталим і однозначним явищем, вона трансформується, змінюється і корелюється з хвилями часу, за яких відбуваються певні збіги політичних, економічних, суспільних та ін. ситуацій.
Мета статті – актуалізація історико-педагогічного досвіду та ретрансляція його на сучасну практику підготовки вчителів фізичної культури.
Методологічною основою є принцип єдності історичного і логічного, наступності, зв’язку теорії з практикою, принцип розвитку та активної діяльності особистості.
Наукова новизна полягає в актуалізації продуктивних ідей П. Лесгафта щодо підготовки вчителів фізичного виховання з акцентуванням уваги на певних умовах, за яких ця підготовка буде ефективною, зокрема: попередня підготовка слухачів, прагнення навчатися, бажання працювати за фахом, усвідомлення важливості та необхідності загальної та спеціальної підготовки.
Підготовка фахівців з фізичного виховання мала реалізувати і таку мету, як підготовка освіченого та свідомого педагога, який в змозі самостійно організувати власну діяльність, керуючись не стільки вказівками, скільки демонструючи свободу дій та рішень.
Висновки. Актуалізація історико-педагогічного досвіду та ретрансляція його на сучасну практику підготовки вчителів фізичної культури (тренерів, інструкторів та ін.) надає можливості сучасним викладачам уникати тих протиріч та суперечностей, які окреслено на початку нашої наукової розвідки. Не треба побоювань, що «все вже прочитано і все вже описано і з’ясовано». Швидкоплинність часу та нові державні програми й вектори реформування системи освіти вимагають модернізації існуючої системи підготовки майбутніх вчителів, що є абсолютно неефективним без урахування продуктивного досвіду минулих поколінь, а продуктивність не є сталим і однозначним явищем, вона трансформується, змінюється і корелюється з хвилями часу (80–100 років), за яких відбуваються певні збіги політичних, економічних, суспільних та ін. ситуацій.

Біографія автора

Н. О. Терентьєва, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Доктор педагогічних наук, професор,
професор кафедри педагогіки, психології та методики фізичного виховання,
Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Brazhnik, I.A, Mishakov, A.S, Sobolev, L.N, and Listovnichy, Yu.G. (1953). Gimnastika v shkole [Gymnastics at school]. Kyiv, USSR : Radianska school, 1953.

Goloshchapov, B.R. (2002). Istoriya fizicheskoy kul'tury i sporta [History of physical culture and sport]. Moscow, Russia : Akademiya.

Lesgaft, P.F. (1951). Izbrannyye pedagogicheskiye sochineniya v dvukh tomakh. Prilozheniye k zhurnalu Sovetskaya pedagogíka za 1951 god [Selected pedagogical works in two volumes. Supplement to the journal Soviet pedagogy for 1951], 3, T. 1, Moscow, USSR : Izdatel'stvo APN RSFSR.

Lesgaft, P.F. (1952). Izbrannyye pedagogicheskiye sochineniya v dvukh tomakh. Prilozheniye k zhurnalu Sovetskaya pedagogíka za 1951 god [Selected pedagogical works in two volumes. Supplement to the journal Soviet pedagogy for 1951], 4, T. 2. Moscow, USSR : Izdatel'stvo APN RSFSR.

Lesgaft, P.F. (1880). Prigotovleniye uchiteley gimnastiki v gosudarstvakh Zapadnoy Yevropy [Training of gymnastics teachers in the states of Western Europe]. SPb., Russian Empire : Tip. V. S. Balasheva.

Lesgaft P.F. (1951). Rukovodstvo po fizicheskomu obrazovaniyu detey shkol'nogo vozrasta. Chast' pervaya [A guide to the physical education of schoolchildren. Part one]. V kn. : Lesgaft P.F. Sobraniye pedago-gicheskikh sochineniy. T. 1. Rukovodstvo po fizicheskomu obrazovaniyu detey shkol'nogo vozrasta, (1) [In : Lesgaft P.F. Collected pedagogical works. T. 1. Guidelines for the physical education of schoolchildren]. Moscow, USSR : Fizkul'tura i sport.

Lesgaft, P.F. (1991). Semeynoye vospitaniye rebenka i yego znacheniye [Family education of the child and its meaning]. Moscow, USSR : Pedagogika.

Sunik, A. (2010). Ocherki otechestvennoy istoriografii istorii fizicheskoy kul'tury i sporta [Essays on the national historiography of the history of physical culture and sports]. Moscow, Russia : Sovetskiy sport.

Otchety o deyatel'nosti obshchestva sodeystviya fizicheskomu razvitiyu i kursov vospitatel'nits i rukovoditel'nits fizicheskogo obrazovaniya za 1893–1902 gg. [Reports on the activities of the society for the promotion of physical development and courses for teachers and heads of physical education for 1893–1902]. (1987). V kn. : Lesgaft P.F. Izbrannyye trudy [In: Lesgaft PF Selected Works]. Moscow, USSR : Fizkul'tura i sport.

Toropov, N.I. (Ed.) (1949). Ocherki po istorii fizicheskoy kul'tury [Essays on the history of physical culture, ch. 4]. V kn. : Sbornik trudov [In : Collection of works, P. 4]. M.-L., USSR : Fizkul'tura i sport.

Pamyati Petra Frantsevicha Lesgafta [In memory of Peter Frantsevich Lesgaft]. SPb., Russian Empire : Izdaniye gazety «Shkola i zhizn'».

Ashmanina, B.A. (Ed.). (1979). Teoriya i metodika fizicheskogo vospitaniya [Theory and methodology of physical education]. M., USSR : Prosveshcheniye.

Shakhverdov, G. G. (1951). Petr Frantsevich Lesgaft [Petr Frantsevich Lesgaft]. V kn. : P.F. Lesgaft. Sobraniye pedagogicheskikh sochineniy, T. 1: Rukovodstvo po fizicheskomu obrazovaniyu detey shkol'nogo vozrasta, 1 [In : P.F. Lesgaft. Collected pedagogical works, T. 1: Guidelines for the physical education of school-age children, 1]. Moscow, USSR : Fizkul'tura i sport.

Downloads

Опубліковано

13.11.2023