ОКРЕМІ АСПЕКТИ РОБОТИ З РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

Автор(и)

  • Н. М. Волік Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0002-2511-5782

Ключові слова:

соціально-емоційний розвиток, діти дошкільного віку, діти з особливими освітніми потребами, емоційний інтелект, емпатія

Анотація

Мета роботи – висвітити питання розвитку емоційної сфери дітей дошкільного віку та організації роботи в цьому напрямку з дітьми з особливими освітніми потребами (ООП).
Згідно методології навчально-виховної роботи з дошкільниками, та зокрема, з особливими освітніми потребами, надано рекомендації щодо організації та особливостей роботи з розвитку емоційного інтелекту дітей вказаної категорії; зазначено кроки, які необхідно зробити, та педагогічні умови, яких треба дотримуватись, щоб робота з розвитку емоційного інтелекту дошкільника з особливими освітніми потребами досягла своєї мети.
Наукова новизна полягає у тому, що вперше розглянуто теоретичні та практичні аспекти роботи з розвитку емоційного інтелекту дошкільника з особливими освітніми потребами.
У статті проаналізовано психолого-педагогічну літературу з обраної теми, висвітлено наукові здобутки вітчизняних авторів. На основі досліджень з вказаного питання зроблено висновок, що дедалі збільшується кількість дітей так званої «групи ризику»; розкрито, що саме мається на увазі. Надано визначення поняттю «емоційний інтелект» (ЕІ). Також, в статті згадується поняття «емпатія», як ключова компетенція, що розвивається при проведенні успішної роботи з розвитку емоційного інтелекту. Виділено окремі аспекти розвитку емоційного інтелекту дітей з особливими освітніми потребами. Наголошено, що таку роботу доцільно проводити тільки з тими дітьми дошкільного віку (серед дітей з особливими освітніми потребами), які мають збережений інтелект. Означено причини, через які діти з тими чи іншими особливостями у розвитку потребують особливої уваги, корекції психолого-педагогічного супроводу, по відношенню до дітей без таких особливостей.
Зроблено висновки щодо умов ефективної реалізації завдань з розвитку емоційного інтелекту, як складової успішної соціалізації дитини з особливими освітніми потребами.

Біографія автора

Н. М. Волік, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Аспірант кафедри соціальної роботи, соціальної педагогіки та дошкільної освіти
Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького
(Мелітополь, Україна)

Посилання

Shpenyk S. (2011). Dity hrupy ryzyku yak obiekt sotsialnoi roboty. [At-risk children as a social work object]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia : Pedahohika. Sotsialna robota. – Scientific Bulletin of Uzhgorod National University. Series: Pedagogy. Social work, 21, 212–214. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2011_21_74 [in Ukrainian]

Kompanets, N. M. (2018) Modeliuvannia indyvidualnoi prohramy rozvytku doshkilnyka z osoblyvymy osvitnimy potrebamy. [Modeling of individual program of development of preschooler with special educational needs], Kyiv [in Ukrainian]

Isard, E. Carroll E. (2007). Psihologiya Emotsiy. [Psychology of Emotions]. Sankt Peterburg: Peter [in Russian]

Rohalska, I. P. (2008) Sotsializatsiia osobystosti u doshkilnomu dytynstvi: sutnist, spetsyfika, suprovid. [Socialization of personality in preschool childhood: essence, specificity, support]: monografіya [monograph]. Kyiv [in Ukrainian]

Goulman, D. (2018) Emotsiinyi intelekt. [Emotional Intelligence], translated from Eng by S.L. Humetska, Kharkiv [in Ukrainian]

Goncharenko, S. U. (1997). Ukrayinskiy pedagogichniy slovnik. [Ukrainian pedagogical vocabulary]. Kyiv: Libid. URL: https://hum.edu-lib.com/szbrannoe/goncharenko-s-u-ukrayinskiy-pedagogichniy-slovnik-onlayn [in Ukrainian]

Zaporozhets, A. V. (1978). Znachenie rannih periodov detstva dlya formirovaniya detskoy lichnosti. Printsip razvitiya v psihologii. [The value of the early periods of childhood for the formation of children's personality. The principle of development in psychology]. Moscow [in Russian]

Vygotsky, L. S. (1960). Razvitie vyisshih psihicheskih funktsiy [Development of Higher Mental Functions]. Moskow: Publishing house «APN RSFSR» [in Russian]

Mizhnarodna klasyfikatsiia funktsionuvannia (MKF-10) [International Classification of Functioning (ICF-10)]. URL: https://medprosvita.com.ua/nakaz-moz-ukrayini-vid-23-05-2018-981-pro-zatverdzhennya [in Ukrainian]

Nakaz MON Ukrainy (2013) «Pro zatverdzhennia planu zakhodiv, shchodo zabezpechennia prava na osvitu ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy, u tomu chysli ditei-invalidiv» № 768 vid 14.06.2013 r. [Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine «On Approval of the Plan of Measures to Ensure the Right to Education for Children with Special Educational Needs, Including Children with Disabilities» No. 768]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/rada/card/v0768729-13 [in Ukrainian]

Ohnev`iuk, V. O., Bielienka, H. V., Bohinich, O. L., Bohdanets-Biloskalenko, N. I., (ets.). (2015). «Dytyna», osvitnia prohrama dlia ditei vid 2 do 7 rokiv. [«Child», educational program for children from 2 to 7 years], Kyiv [in Ukrainian]

Sak, T. V. et al. (2013). «Vikonechko». Prohrama rozvytku, navchannia ta vykhovannia ditei doshkilnoho viku iz zatrymkoiu psykhichnoho rozvytku. [«The window». Program for development, education and upbringing of preschool children with mental retardation], Kyiv [in Ukrainian]

Downloads

Опубліковано

03.04.2023