РОЗРОБКА ПРОГРАМИ НАВЧАЛЬНОГО КУРСУ «ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СУПРОВІД ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ»

Автор(и)

  • Л. М. Завацька Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0003-2069-9667

Ключові слова:

діти з особливими освітніми потребами, психолого-педагогічний супровід, міждисциплінарна команда, професійні ролі фахівця

Анотація

У статті подано авторську ідею розробки навчального курсу «Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами» для студентів магістратури спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки освітньої програми «Інклюзивна освіта. Корекційна педагогіка». Створення освітнього середовища для дітей з особливими освітніми потребами залежить від готовності педагогічних працівників здійснювати професійну діяльність в умовах, коли ідея інклюзії стає складовою їх професійного мислення й володіння професійними ролями. Відповідно, фахівці разом з батьками повинні об’єднатися у міждисциплінарну, полісуб’єктну команду психолого-педагогічного супроводу і здійснювати колегіальну роботу в напрямі розробки та реалізації освітнього маршруту для цієї дитини.
Мета статті – розкрити практичну значущість нормативного навчального курсу «Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами» щодо оволодіння професійно-практичними знаннями та навичками майбутнього учасника команди та організації психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами в закладах загальної середньої і дошкільної освіти.
У сучасних наукових джерелах проблеми розробки моделей інклюзивного освітнього простору та організації психолого-педагогічного супроводу представлені у працях В. Бондаря, В. Засенка, В. Гудоніса, В. Кобильченко, А. Колупаєвої, В. Синьова, П. Таланчука, М. Чайковського, Л. Шипіциної. Проте, відчутним є дефіцит робіт, спрямованих на розробку технологій психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами.
Наукова новизна. Дана програма може бути адаптована та застосована не лише для студентів освітньої програми «Інклюзивна освіта. Корекційна педагогіка», але й для студентів усіх педагогічних факультетів. Оскільки з упровадженням інклюзивної освіти постала необхідність у підготовці фахівців з модернізованим змістом компетентністного підходу у контексті перебудови світогляду педагогів, учнів, батьків; здійснення психолого-педагогічного супроводу; подолання проблеми інституалізації «незручних» для закладів освіти будь-яких категорій дітей та сприяння їх включенню у повноцінне соціально-освітнє середовище.
Висновки. Вивчення даного навчального курсу дозволяє активізувати професійні ролі фахівця інклюзивної освіти і корекційної педагогіки, формувати у нього уміння бути гнучким, мобільним, будувати певні сценарії професійних ситуацій, що є дуже важливим у командній роботі психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами.

Біографія автора

Л. М. Завацька, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Кандидат педагогічних наук, професор,
завідувач кафедри соціальної роботи та освітніх і педагогічних наук
Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Vovchyk-Blakytna O. O. (2005). Indyvidualni osoblyvosti emotsiinoho rozvytku dytyny: stratehii pedahohichnoho suprovodu [Individual features of the emotional development of the child: strategies of pedagogical support]: metod. Rekom. Kyiv: Milenium, 2005. 258 s.

Kobylchenko V. V. (2017). Teoretychni osnovy psykholoho-pedahohichnoho suprovodu molodshykh shkoliariv z porushenniamy zoru [Theoretical foundations of psychological and pedagogical support of younger students with visual impairments]: monohrafiia [monograph]. Poltava: TOV «Firma «Tekhservis», 2017. 367 s.

Kolupaieva A. A., Taranenko O. M. (2016). Inkliuzyvna osvita: vid osnov do praktyky [Inclusive education: from the basics to practice]: monohrafiia [monograph]. Kyiv: TOV «ATOPOL», 2016. 152 s.

Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy (2018) [Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine] «Pro zatverdzhennia prymirnoho polozhennia pro komandu psykholoho-pedahohichnoho suprovodu dytyny z OOP v zakladi zahalnoi serednoi ta doshkilnoi osvity» [On approving an exemplary provision for a team of psychological and pedagogical support of a child with OOP in the institution of general secondary and preschool education] 6 vid 08 chervnia 2018 r. № 609. Retrieved from: https://osvita.ua/legislation/ Ser_osv/ 61107/

Psykholoho-pedahohichnyi suprovid osvitnoho protsesu v doshkilnomu navchalnomu zakladi (2008) [Psychological and pedagogical support of the educational process in a preschool educational institution] / Upor. O.M. Baiier . Zaporizhzhia : 2008. 236 s.

Downloads

Опубліковано

04.04.2023